Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » søn 13. jan 2013 19:18

Hej allesammen

Henvender mig til jer, da jeg er ny indenfor vintage-hifi. Har luret på sidelinjen et stykke tid, men kunne godt bruge jeres hjælp nu.

Jeg købte for et par måneder siden en meget fin Marantz 2252. Jeg er helt pjattet med både lyden og udseendet. :cool1:

Men den er begyndt at "hoste" lidt, i form af forvrængning (clipping?) når jeg streamer musik og når jeg spiller vinyl er det specielt bastunge numre, hvor den simpelthen slår bassen fra i nogle sekunder for så at slå den til igen. Det er ikke fordi jeg spiller specielt højt skal det siges.

Jeg mistænker, at den har problemer med at trække mine 4 ohms 150w højtalere og derfor bliver overbelastet. Kan der være noget om det eller er det måske et andet problem?

Sælger jeg købte den af sagde at den var serviceret indvendig. Jeg har desværre ikke selv kompetencer til at kunne stå for en evt. reparation.

Er der nogen der har et bud på, hvad der kan være galt og hvad jeg kan gøre?

Er det muligt at tilføre ekstra kræfter til den, f.eks. med en effektforstærker? Hvordan fungerer det så sådan rent teknisk? Hvis det er muligt, hvor kraftig skulle sådan en så være for at kunne trække mine højtalere? Evt. forslag?

Jeg vil meget gerne beholde 2252eren, da jeg synes den er sindssyg flot. Alternativet skulle dog være at finde en +100w receiver, f.eks. 2325eren. Vil den ikke ha' nok kræfter? Problemet med det er jo så, at det ikke ser ud til, at de lige bliver udbudt til salg så ofte de her store receivere. :(

At skifte højtalerne ud, er ikke en mulighed i min situation. ;)

Jeg takker på forhånd for input.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf MDA » søn 13. jan 2013 19:26

Skriv gerne hvad det er for nogle højttalere.
At den er blevet serviceret, er et vidt begreb - Er det muligt at høre sælger om hvad den servicering bestod af?

Den yder 65watt ved 4 Ohms belastning.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » søn 13. jan 2013 20:05

Højtalerne er nogle nye Dynaudio x12. Ved godt det ikke er specielt vintage. :)

Hmm, jo ser lige om jeg kan finde hans nummer.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf MDA » søn 13. jan 2013 20:41

Dynaudio er for mig en klasse højttaler, når vi snakker moderne højttalere.
Blev vildt positiv overrasket over den bas som de kan levere i deres kompakte højttalere. Deres gulv højttalere er lækker lækker.
Nå nok om det :)

Kan du evt. knipse et par billeder af din Marantz uden låg, så kan feks. en som Freddy se om der er skiftet nogle kondensatorer mm.
Den burde ikke have problemer med at trække dine højttalere, de er ikke specielt hårde at trække for en forstærker.
Samt de symptomer du beskriver så lyder det som om forstærkeren har en fejl.

Du skal huske, selv om sælger har solgt den i god tro, så kan sådan noget gammelt grej godt lave knuder, også selv om den lige er serviceret.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » søn 13. jan 2013 21:03

Ok, er glad for at høre, at det ikke burde være et problem at trække dem. Det var nemlig det jeg frygtede var problemet.

jamen sælger gav mig tre måneders garanti, så det lyder som at jeg bare skal udnytte den. Garantien faldt fra hvis jeg åbnede den. :)
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » søn 13. jan 2013 22:02

Ja- den lyder ikke rask - En 2252 har en ganske pænt dimensioneret strømforsyning und alles....og bør ikke sådan gå i knæ på en gang halvhøjt spillet musik.

Hvis der, som du skriver, stadig er garanti - givet fra sælger. - så udnyt den - og lad dig ikke spise af med en halvsløj foklaring om at du ikke skal regne med at sådan noget ældre "lort" jo ikke holder evigt. Der er helt klart en teknisk fejl i den, som bør rettes, hvis den er solgt til dig som "virkende efter hensigten".

Relæet slår højttalerne fra grundet for megen DC-spænding = check DC-balance efter normal procedure, som beskrevet i servicemanual.

Jeg tænker lidt på, om du kaster et voldsomt signal ind i den via din streamning, siden det forvrænger...

Der kunne også være transistorprobs - umuligt at sige noget ordentligt om på afstand = til en tekniker, som du kan stole på, er mit bedste råd.

Post gerne her, hvad han siger til dig, hvis du vil...

NB: Jeg kan sært nok godt forstå, at du godt kan lide sådan én - en ganske flot receiver. :ER:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf MDA » søn 13. jan 2013 22:20

Ja hvis der er garanti på den, så skal den laves, eller pengene tilbage.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » ons 16. jan 2013 22:20

Har nu haft fat i sælger, som mener det kan være mine højtalere den er gal med. da forstærkeren er indbygget med sikrings kreds der slår til /fra ved unormale belastninger og derfor er det højst sandsynligvis højtalerene der gør det. Han foreslog jeg prøvede med nogle andre højtalere, men det har jeg ikke lige stående. :-( Som nævnt er højtalerne et par dynaudio excite 12 der er tre måneder gamle.

Jeg måtte gerne komme forbi med den og få den testet hos ham, så skal lige have lånt en bil. Har også lige sat den til igen for at tjekke problemet stadig er der og det er det. Det skal måske siges, at problemet ikke var der i starten, men er gradvist kommet og blevet værre.

Har i mellemtiden sat en Pioneer SA-8500mk2 til og der har jeg ikke nogen problemer.
Senest rettet af Ellum ons 16. jan 2013 22:28, rettet i alt 1 gang.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » ons 16. jan 2013 22:23

Fredmarantz skrev:Relæet slår højttalerne fra grundet for megen DC-spænding = check DC-balance efter normal procedure, som beskrevet i servicemanual.

Jeg tænker lidt på, om du kaster et voldsomt signal ind i den via din streamning, siden det forvrænger...

Vh
Freddy


Da min lejlighed er dumt indrettet har jeg ikke mulighed for at sætte phono fra pladespiller direkte i phonoindgangen, den kører så igennem en riaa og ind i aux. Streamingen kører fra spotify via sonos, som er sat til i tape 1 indgangen.

Kan det have noget at sige?
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf MDA » ons 16. jan 2013 22:23

Den unormale belastning kan vel også komme fra selve forstærkeren?
Lyder for mig som om sælger prøver at krybe uden om jeres garanti aftale.

Hold os gerne opdateret :p
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » ons 16. jan 2013 22:31

He he, ja det er jo i hvert fald en mulighed. Så må jeg bare håbe, at problemet også kan genskabes hos ham, for ellers kommer vi jo til at stå der og kigge på hinanden.

Fra pladespileren er der pt ikke nogen problemer...
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » ons 16. jan 2013 22:49

Sælger har nu snakket med en tekniker som siger det er elektrolytterne den er gal med og at det koster 600 kr at få dem skiftet. Har spurgt om det ikke falder ind under garantien.

Hertil svarer han, at jo, men så er det kun den ene der bliver skiftet og han anbefaler mig at få skiftet de andre. " du må huske den ikke er ny og det er nogle af de ting der bliver trætte"

Spøjst for da jeg købte den fik jeg at vide at den var serviceret og virkede som den skulle.

Hvor hurtigt bliver sådan nogle slidte?

Må ærligt indrømme, at jeg ikke aner hvad det er jeg har kastet mig ud i med det her vintagegrej. Tænker det er nemmere hvis jeg selv finder en til at gøre det måske? Kan man selv gøre det??
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Max » ons 16. jan 2013 23:02

Det lyder mest af alt som om at du har været ude for en sælger der ikke er helt fin i kanten. I den her verden kan man meget let komme til at sælge noget man tror er iorden og så hurtigt opdage at det ikke var tilfældet, og det er der ikke meget at gøre ved, alt taget i betragtning er det meste jo egentlig noget gammelt skrammel. Men det man kan gøre ved det er at erkende det, og lover man garanti, ja så skal man leve op til den forpligtigelse. Og er det solgt som beset, ja så må køber finde sig i at tingene ikke er som håbet. Om det er den ene eller den anden løsning skulle jo også kunne ses på prisen.

Elektrolytter har levetider der afhænger meget af hvor varme de bliver under drift, men efter 25 år trænger mange nok til en udskiftning.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2013 23:02

Dét lyder bare ikke rigtigt. (edit) Det er et svar på trådstarters indlæg 21:20 før dette - og altså ikke et svar til Max (glemte bare at citére)

Jeg ved ikke, hvilken "sikringskreds" han omtaler, men det fabriksoriginale sikringsrelæ i en Marantz sidder der for at beskytte højttalerne og ikke Marantz'en. Det reagerer på for høj DC i forstærkeren. Mig bekendt reagerer det ikke på "drilske belastninger" i højttaleren. Den Marantz skal kunne spille på alle højttaleere, men nogle højttalere har så lave impedanser (under 4 ohm) - måske 2-3 ohm, at forstærkeren bliver varm - måske FOR varm - men det er jo ikke dét, som du oplever. Du oplever, at den ikke kan spille særlig højt - ikke? Selv om der er forskel på en SA-8500II og en 2252 - så er dén forskel ikke ret stor.

Prøv at sætte et par letdrevne højttalere (fx 8 ohms) til, og se/hør, hvordan dét går - og lur mig, om ikke den stadig laver unoder.

Hvis der er fok her, som mener, at jeg er på vildspor, hører jeg selvfølgelig gerne om dette.


Desuden vil jeg da gerne vide lidt mere om, hvad du egentlig oplever af unoder ved Marantz'en. Hvis du siger, den slår bassen fra, ja, så tænker jeg jo, at så må du opleve, at mellemtone og diskant spiller videre? Et sikringsrelæ cutter hele lortet. (allerede her er der kommunikationsprobs.) - hvor højt spiller du??? (det er ikke nok at skrive at du spiller halvhøjt (du kunne jo være jyde :lol: ).

Hvis din forstærker klipper, så slår relæet, hvis det virker korrekt fra ( for at beskytte højttalerne). Er det det, vi er ude i?

En 2252 er en lidt kraftig sag og har en relativt gosd strømforsyning, men den rækker jo ikke ind i himlen - og hvis dine højttalere er 4 ohm (med mulige dyk i impedansen) - så kan din Marantz godt begynde at svede alvorligt.

Meld gerne tilbage :p

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz ons 16. jan 2013 23:15, rettet i alt 3 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf MDA » ons 16. jan 2013 23:03

Det er netop det man må lære at leve med, for de gamle sager kan svigte når som helst, men så længe han lover en garanti så er det lige meget om vi snakker vintage eller nyt grej.

Kunne forstille mig at da han sagde at den var serviceret, så var den "bare" justeret til fabriks specifikationerne.

Men det en meget dygtig teknikker han bruger, siden han bare sådan lige kan sige at det er elektrolytterne der defekte, ikke at det ikke kan være sandt, men hvorfor skal du bruge 300kr på den udskiftning hvis det nu ikke lige var dem som var defekte.

Er det en 2252 eller 2252B ?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 140 gæster