Træt AU-919

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Træt AU-919

Indlægaf Edge » man 28. jun 2010 23:10

Så er der vist ingen vej udenom længere, jeg må igang med en komplet rensning af min Au-919. den er begyndt at smide den ene kanal ved omskift mellem de forskellige indgange. Imorgen blliver den skilt ad i atomer og renset igennem. Det værste er at så har man ingen musik, computerlyd, tv lyd eller playstation lyd.... øv!
Senest rettet af Edge ons 30. jun 2010 16:29, rettet i alt 1 gang.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Træt AU-919

Indlægaf Fredmarantz » man 28. jun 2010 23:48

Ja- Edge!

Men...det er efter min mening en fed og interessant proces, som giver et godt kendskab til netop dette apparat og der er enorm glæde, når det hele kører igen.
Den totale rensning med de rigtige metoder og ...
mon ikke du skal kigge på relæet også - rensning af kontakterne dér?
trætte lodninger her og der kan også forlænge driftperioden ganske meget.
Men disse ting har du sikkert tænkt på.

De gange - og det er efterhånden rigtig mange, hvor jeg har gjort dette, har det kun været en succes, men det er et stort og meget tidskrævende tålmodighedsarbejde, som kun nørder som os vil give os i kast med - det ville koste det hvide ud af øjnene hos en proff.

Har du servicemanualen??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Træt AU-919

Indlægaf Edge » tirs 29. jun 2010 11:36

Du har ret Freddy, Det er den eneste vej og ja jeg har service manualen. og vil prøve og indstille bias og DC-offset når jeg nu er igang. :D
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Træt AU-919

Indlægaf Fredmarantz » tirs 29. jun 2010 12:36

ja - og nu når jeg lige kommer i tanker om det, så ville jeg også "pakke" driver - og udgangstransistorer om med frisk kølepasta og nye glimmerskiver. (husk at tage billeder af deres placering og mærk dem op, inden du skiller det ad!) :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Træt AU-919

Indlægaf Edge » tirs 29. jun 2010 17:10

Okay.... Det gjorde så det direkte modsatte af hvad der var meningen, for nu virker den slet ikke mere.... Står og blinker i protect mode... Lort! nå men så er der vel ingen anden vej end ned til reparetøren med den. :oops:
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Træt AU-919

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 30. jun 2010 15:02

Hej edge
Mon ikke det bare er en lille ting et sted? Én eller anden detalje man er "kommet til" eller har glemt i processen?

Held og lykke!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Træt AU-919

Indlægaf Edge » ons 30. jun 2010 15:34

Jo! Enten det, eller osse var den ikke ordenligt tør, nu virker den fint (bedre end før) er stillet om til 240v og bias og DC-offset er stillet. Så er det måske underligt at jeg overvejer at sælge mit Sansui setup, nu det kører som smurt (undtaget min TU-919 der insistere på at køre i mono) men Philips 960 serien skal altså prøves, om ikke nu så på et tidspunkt.
Lidt lytte indtryk: Tør og stram bas der sidder lige i skabet (om det er de nye kabler mellem forstærker og højtaler skal jeg lade være usagt) Forstærkeren er ca. 10-15 grader mindre varm end før operationen. Det er som om (kan være indbildning) at perspektivet er blevet en del bredere. Så alt ialt en proces der er de dårlige nerver værd. :lol:
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Træt AU-919

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 30. jun 2010 22:06

Så kan man være glad! Tillykke :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Træt AU-919

Indlægaf Fredmarantz » ons 30. jun 2010 23:30

Ja- det er da godt, at der kom styr på den igen......det ku lige passe, at når du nu ville være god ved den - at den så brændte af som kvittering. :oops:
Godt, at du fik kigget lidt Bias og DC- balance. Overvej evt. stadig om nogle af de andre servicediscipliner skulle udføres nu du er i gang med den.??
Det med din TU-919 ikke spiller stereo sidder jeg jo også i mht. min nyerhvervede Accuphase T-100. Jeg er kommet så langt (uden resultat), at jeg har skiftet stereodekoderen (MC1310P). Jeg vil nu udskifte alle lodninger på hele stereodekoderboardet, da rigtig mange af lodningerne kunne "tåle en kærlig hånd". De er simplethen laver for dårligt - selvom det er en Accuphase. Hvis dette ikke virker, så recapper jeg den nok også, men er endnu ikke helt sikker. Måske er din stereodekoder defekt? - hvad er det for én? Er det en chip eller en komponentopbygget kreds?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Træt AU-919

Indlægaf Edge » ons 30. jun 2010 23:57

Må indrømme at mine evner og nerver ikke rækker til andet end rengøring og rensning, jeg KAN ikke kende forskel på en kondendensator og en kartoffelchip... Så at rode med kølepasta og den slags vil uden tvivl ende i tårer hvis det skal udføres af undertegnede, er mere konstruktør end reperatør.... desværre, så aner ikke lige hvad der gør den ikke vil køre stereo.
Der er osse "issues" med min CA-F1 pre.forstærker der brummer i alle indstillinger og indgange, der tror jeg dog jeg kan identificere problemet til omskifter pot´en til højtalerene der er slået skæv på et tidspunkt. Kan man lodde sådan en ud og forbinde ledningerne så man kan høre om det er det der fejlen er?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Træt AU-919

Indlægaf Fredmarantz » tors 1. jul 2010 00:08

Det med stereo'en...var det ikke din tuner, som havde dette problem (TU-919?)
Forstærkeren - ja, hvis den kører godt nu, så er det jo også fint - og godt, at det fik en happy ending!

Dine issues med CA-F1 får mig til at tænke på, at der er en stelforbindelse, som er skidt kørende - evt. en elektrolyt i strømforsyningen, som er skidt og ikke virker efter hensigten.
Om man kan lodde sådan en ud - joh, det kan man, men jeg ville nok være lidt forsigtig - for forbinder man det forkert kan der ske ting og sager af den tralse slags.
Er der ikke hovedtelefonudgang på den CA-F1? - brummer det også her?
Hvordan drager du den slutning, at brummeriet kommer fra højttaleromskifteren - sidder en ledning tydeligvis løs eller er en lodning gået i stykker her?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Træt AU-919

Indlægaf Edge » tors 1. jul 2010 00:38

Jo det er tuneren der ikke vil stereo. Forstærkeren kører fint igen (AU-919)
Jeg tror det er omskifteren til højtalerene på CA-F1´en fordi den virker "slasket" i det når man drejer på den, hvilket for mig tyder på at den, internt, er istykker. Der er ingen hv. telefon indgang på den.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Træt AU-919

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 1. jul 2010 12:16

Højtalerudgangen er ikke sådan følsom for brum, det er noget der "plejer" at opstå tidligt i apparatet hvor signalet stadig er svagt. Så jeg tror også på forbindelsesproblemer til stel/skærm eller noget med strømforsyningen. Koldlodning til lyt eller måske er der en der er træt?

Hey, ud i solen! Nyd sommeren hahaha :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster