Komponenter til Sansui AU-519 (Strømforsyningsprint)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Komponenter til Sansui AU-519 (Strømforsyningsprint)

Indlægaf finnogangela » tors 7. mar 2013 00:58

Hej

Har åbnet min forstærker efter at have læst om Sansuis brug af lim under lytter (bl. a. her:http://www.cdkands.com/corroded.html

Min er ikke så slem som i linket ovenfor, men lidt var der da begyndt at ske:

24a min glu caps or.JPG


24c.JPG


24d.JPG


Limen, der ikke havde været under lytterne, krakelerede rimelig nemt af, mens den der havde været under lytterne var mer genstridig. Nu er printet så renset og jeg har lavet en komponentliste til udskiftning.

Jeg er i tvivl om et par ting (regner med at bestille fra Mouser, da de har alt, jeg skal bruge):

Lytter:
Nuv.: 4 stk. 470uF 63V 85C Nippon

- her kan jeg f.eks få Panasonic FC/FR 105C 20%tol eller Nichicon UKL1J471KHD 85C 10% (Nichicon de eneste med 10% tolerance). Skal jeg gå efter højere temp. bestandighed eller den bedre kapacitetstolerance?

(der sad også 4 mindre lytter, Elna 220uf/100uf 35V)

og så var der 2 polyester film kondensatorer (tror jeg de er):

Org.-Co1-2.jpg


de sidder her i diagrammet (C01 og C02 0,1 uf 250VDC, ca midt i billedet, parallet lige efter trafoerne):

C01--02.jpg


- dem findes der jo et hav af, til forskellige formål. Kan jeg bruge de hér Wima Mkp polypropylen film:

Wima MKP_10 -AC Pulse, Suppression 5%.jpg


Pft. for input,

mvh. Finn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
finnogangela
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 feb 2012
Lokalitet: Ganløse

Re: Komponenter til Sansui AU-519 (Strømforsyningsprint)

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. mar 2013 01:27

Fed måde at stille spøgsmål på - dejligt illustrativt :-)

Jeg restaurerer af og til et ældre apparat og skal også ind imellem erstatte nogle kondensatorer og jeg prøver i videst mulige omfang at sætte noget i, som dels har et udseende og en type, som lægger sig op ad det gamle og holder de samme værdier (med godtnok MEGET brede tolerancer) om muligt. Jeg ville gå efter samme elelr højere voltage og samme (hvis muligt) kapacitet - ellers en smule højere - fx "næste trin". Udseendet på elektrolytkondensatorer kan blive svært, for skal man finde tilsvarende værdier, bliver de altid mindre end originalen - så her kunne man gå op i voltage fx, men prøve at bibeholde kapaciteten.

Men alligevel er det ikke altid muligt at få disse ting til at passe sammen. Kan man ikke få datteren, kan det måske gå med moderen. :thumbsup:

Hvad angår dit spørgsmål om tolerancer, så tænker jeg, at man nok ikke skal gå så højt op i dem, men måske snarere kigge lidt på temperaturangivelsen. Mange af kondensatorertolerancerne er simpelthen så vide, at man skulle tro, det var løgn. Her kunne man købe en "røvfuld", når man nu var ude at købe ind og så måle dem igennem og tage dem, som lægger nærmest den ønskede værdi.

Jeg ville vælge en kondensator med høj temperaturangivelse (105) til steder, hvor de er udsat for relativt kraftig varme - fx i nærheden af effektmodstande og transistorer (to-220) , som er monterede på køleprofiler og det kan jeg se, at du har nogle af på de fine billeder. Så i de varme omgivelser ville jeg lade temperaturangivelse gå foran tolerance.

Hvad angår de to polyesterkondensatorer kunne du prøve at kiggge i retning af fx spragues 715p - serie. De ser godtnok ikke ud til ast blive lavet i 250V -version, men de kan da fåes i 400V-version og det kan vel gå? De ligner de gamle en del. Jeg prøvede lige at google "250V polyester capacitor" og fik en del interessante hits. Ebay kan der måske også kigges lidt på, hvad angår polyesterkondensatorer. elektrolytkondensatorer bør være rerlativt nyproducerede, da man kan være uheldig at få fat i nogle som er for gamle (NOS)

Der er dog folk her, som har voldsomt meget mere viden og erfaring med disse ting- og det kunne være interessant at vide, hvordan de stiller sig :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Komponenter til Sansui AU-519 (Strømforsyningsprint)

Indlægaf mcs_5 » tors 7. mar 2013 01:44

Jeg ville købe Panasonic FC. Om det er 10% eller 20% skal du ikke gå op i.

Wima MKP er en fin erstatning. Du kan også købe Panasonic MKP fra Mouser, hvis de skal ligne de originale lidt mere.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Komponenter til Sansui AU-519 (Strømforsyningsprint)

Indlægaf finnogangela » tors 7. mar 2013 16:51

Freddy/Mikkel: mange tak for råd/ros ;)

Panasonic Fc er bestilt, dem går man vist ikke fejl af.

Jeg har også bestilt Wima´erne, da jeg kan se de er fremhævet forskellige steder.

Jeg tænker at i det indre af forstærkeren tæller kvalitet/holdbarhed og evt. lydkvalitet mest for mig (jeg kan egentlig også godt li´det ydre - der jo ikke er så "vintage" igen :):

0.jpg


- mht. det sidste skal selvf. ikke forstærkerens grundlæggende lyd, som jeg holder meget af, ændres - medmindre det er til det "bedre", men så er det jo nok mere de andre kredsløb, der skal rodes med..

Endnu en gang tak, jeg vender tilbage med flere billeder, når jeg kommer videre; planen er at rense potmetre/omskiftere/stik mv. nu jeg er derinde...

Mvh. Finn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
finnogangela
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 feb 2012
Lokalitet: Ganløse


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 164 gæster