Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf sommer » søn 7. apr 2013 22:19

Hej
Har lige fået en dejlig Philips CD-473, som med sin TDA1541 spiller fortræffeligt. Den læser alle CD'er og spiller derudaf, men visse CD'er får den til at "tikke" højt imens den spiller. Jeg har oplevet den på min anden CD-afspiller - en CD-650 - og også på mine forældres Arcam CD. Hvad skyldes det? Skal den smøres og hvis ja, hvad bruger man - symaskineolie?

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf eggers » man 8. apr 2013 01:20

Det lyder som om fejlretningssystemet taber sync eller prøver at læse en sektor igen. Det er typisk hvis kalibreringen er gået eller hvis laseren er slidt. Det kan selvfølgelig også skyldes en masse andre ting…
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf sommer » man 8. apr 2013 18:53

Tak!
Så den kan altså sagtens spille selvom kalibreringen er røget? Havde en ide om at den så ville fejllæse en masse CD'er, men det gør den ikke - den æder alt råt....
Og en smøring af svingarmen/motoren (CDM-4) - det bruger man ikke?

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf his067 » man 8. apr 2013 20:04

Nej, lad være at smøre: det kostede mig en Kenwood L1000 da jeg gjorde det
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf eggers » man 8. apr 2013 20:10

sommer skrev:Tak!
Så den kan altså sagtens spille selvom kalibreringen er røget? Havde en ide om at den så ville fejllæse en masse CD'er, men det gør den ikke - den æder alt råt....
Og en smøring af svingarmen/motoren (CDM-4) - det bruger man ikke?

Mvh
Sommer


Det lyder som et eller andet er gået ‘lidt’ galt, så maskinen kan spille, men skal engang imellem lige læse linierne to gange.

Jeg har selv haft problemet med min Technics, og der rensede jeg laserlinsen med en af de engangsservietter man bruger til kameraobjektiver viklet om en tændstik. Det hjalp!
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf Nillerviborg » man 8. apr 2013 22:00

CDM4 værkerne skal have skiftet 4 ( eller 5 ) kondensatorer alt efter generation på styreprint
Så skal Laser Power potmeteret skiftes og indstilles igen
CD Spindle Motoren kan sandsynligvsi have gavn af en resning of smøring
Laser optik renses
Servo og Audio print rendes efter for almindeligt forekommende løse forbindelser

Og alt ander end det sidste vil jeg umiddelbart sige du skal lade være med og røre ved.

CDM2 / CDM4 / CDM9 værkerne har aldrig defekt laser - med mindre du selv har brændt den af med statisk elektricitet - men de omtalte fejl er derimod ganske almindeligt forekommende...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf Jan » søn 14. apr 2013 00:02

Nillerviborg skrev:CDM4 værkerne skal have skiftet 4 ( eller 5 ) kondensatorer alt efter generation på styreprint


Går ud fra du mener de 4(5) 33uF elektrolytter?

Så skal Laser Power potmeteret skiftes og indstilles igen


Har du nogle tip til dette (justeringen?) Hvad med de to andre potmetre, focus offset og focus gain?

CD Spindle Motoren kan sandsynligvsi have gavn af en resning of smøring


Yes, det gamle olie/fedt bliver ret klistret med årene.

Laser optik renses


Er det muligt at komme "om på den anden side" af linsen, uden at ødelægge noget?
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf Nillerviborg » tirs 23. apr 2013 23:26

Jan skrev:
Nillerviborg skrev:CDM4 værkerne skal have skiftet 4 ( eller 5 ) kondensatorer alt efter generation på styreprint


Går ud fra du mener de 4(5) 33uF elektrolytter?
Jeps... - Der er noget med at den af dem med 5 lytter er en af dem bipolar ...??

Så skal Laser Power potmeteret skiftes og indstilles igen


Har du nogle tip til dette (justeringen?) Hvad med de to andre potmetre, focus offset og focus gain?
Følg servicemanulaen - der findes masser på nettet

CD Spindle Motoren kan sandsynligvsi have gavn af en resning of smøring


Yes, det gamle olie/fedt bliver ret klistret med årene.

Laser optik renses


Er det muligt at komme "om på den anden side" af linsen, uden at ødelægge noget?

CDMxx svingarm laseren er stort set lufttæt - Nix pille
Og lad nu være med at skrue laser + svingarm af drive plate'n, med mindre du har lært og justere tilt på den, og har specialskiven til det...!!
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf Jan » tors 19. dec 2013 16:57

Så er lytter skiftet, der var 5, ingen af dem bipolare. (Det er et CDM-0 værk, måske derfor der ikke er bipolare)
Print efterloddet for løse forbindelser.
Laser potmeter skiftet og justeret.

Lige et par spørgsmål:
Laser potmeter skal i følge SM være 500mV +-50mV (det er godt nok rettet til 565mV +-75mV med blyant!) manualen er downloaded direkte hos producenten.
Jeg prøvede for "sjov" at skrue ned, først ved ca. 350mV var det hørbar dropout/fejl.
Det kunne tyde på at laseren har det godt? og kan man med fordel sætte den lavere end de 500mV, evt. i den lave ende af tolerencen altså 450mV?

Inden jeg skiftede potmeter, målte jeg 565mV...

Er det korrekt at laserpower afhænger af hvilken CD det spilles, den stiger nemlig når man smider en godt ridset CDR i.

Spindel motoren, hvad smøres den bedst med, olie på akslen, og fedt i teflon(?)bundlejet?
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf Nillerviborg » tors 19. dec 2013 22:50

Teflonolie bruger vi altid. ...

CD LAser skal justeres efter producentens anvisninger - ingen kreative ider der, tak - med mindre du har rigelige donor-værker og stjæle fra. ...

Dit "headroom" i justeringen er det som gør at en CD med dårlig reflektion ( brændte fx. ) osse kan afspilles...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Ældre CD-afspillere - "tik"-lyd

Indlægaf Jan » fre 20. dec 2013 00:05

Ok, tak :)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 170 gæster