Yamaha M-4

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Yamaha M-4

Indlægaf sommer » man 10. jun 2013 15:19

Hej
Er blevet tilbudt ovenstående i bytte for en Luxman R-1040, som jeg har til salg i den Blå. Kommentarer vedr. modellen - lydsignatur, plus/minus-sider, "hold øje med" osv. - modtages meget gerne.

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf KlausM » man 10. jun 2013 15:58

Yamaha C4/M4 sættet var et rigtig godt sæt dengang, meget vellydende og kraftfuldt, jeg spillede på det i flere år, og føler mig stadig draget når jeg ser dem til salg. Yamaha var ret innovativ og fremme i skoene mht hifi dengang, C2/M2 sættet var storebror, og ikke at forglemme C6/B6 sættet, der var (designmæssigt) helt unikt.

1200 kr for M4 i pæn komplet stand og fuldt funktionel er vel en OK pris.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Yamaha M-4

Indlægaf bjerager » man 10. jun 2013 19:35

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » man 10. jun 2013 22:07

KlausM skrev:Yamaha C4/M4 sættet var et rigtig godt sæt dengang, meget vellydende og kraftfuldt, jeg spillede på det i flere år, og føler mig stadig draget når jeg ser dem til salg. Yamaha var ret innovativ og fremme i skoene mht hifi dengang, C2/M2 sættet var storebror, og ikke at forglemme C6/B6 sættet, der var (designmæssigt) helt unikt.

1200 kr for M4 i pæn komplet stand og fuldt funktionel er vel en OK pris.

Mvh Klaus


Hej Klaus
Tak for ordene - jeg synes også sættet og effekten ser lækkert ud.
Hvordan vil du beskrive dens lydsignatur (jeg ved det er svært). For mig er Luxman (LV-103u, som jeg pt. bruger til dagligt) blød, afrundet og varm. Jeg har en ide om at Yamaha er mere dynamisk og måske også lidt mere "klinisk"?

bjerager skrev:http://www.thevintageknob.org/yamaha-M-4.html


Tak - men der har jeg kigget....meget :cool1:

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf KlausM » man 10. jun 2013 22:18

sommer skrev:Hvordan vil du beskrive dens lydsignatur (jeg ved det er svært). For mig er Luxman (LV-103u, som jeg pt. bruger til dagligt) blød, afrundet og varm. Jeg har en ide om at Yamaha er mere dynamisk og måske også lidt mere "klinisk"?


Som jeg husker det, tør og dynamisk.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » man 10. jun 2013 22:28

Tak... :cool1:

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf Captain Phoenix » man 10. jun 2013 22:31

sommer skrev:Jeg har en ide om at Yamaha er mere dynamisk og måske også lidt mere "klinisk"?

Kender ikke M4 - men det med klinisk (og ikke-varm...) passer ihvertfald med hvad jeg har hørt af Yamaha her i huset - en CR-1020 receiver (den er på den anden side heller ikke decideret hård/metallisk).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » man 10. jun 2013 22:36

Captain Phoenix skrev:
sommer skrev:Jeg har en ide om at Yamaha er mere dynamisk og måske også lidt mere "klinisk"?

Kender ikke M4 - men det med klinisk (og ikke-varm...) passer ihvertfald med hvad jeg har hørt af Yamaha her i huset - en CR-1020 receiver (den er på den anden side heller ikke decideret hård/metallisk).


Jeg skal bruge den med en rør-forforstærker med en behagelig varm Riaa, så den kan måske bløde den lidt op. Den skal spille med mine Tannoy DC-4000. Nu prøver jeg den ihvertfald - ellers må den videre - og det er jo ALTID sjovt med nyt grej :p Specielt når man kan bytte sig frem.

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » lør 15. jun 2013 23:05

Nåh, så kom den hjem, den M-4. I flot stand og meeeeeeeeget tung at bære til 3.sal. Wow - helt sikkert det tungeste stykke hifi, jeg har haft. Hvordan er lyden så; den er bestemt anderledes end min Luxman Lv-103 og min Dynaco Sca-35. Mere "in your face", men ikke på en dårlig måde. Dynamisk og bestemt. I like :p ! Problemet er pt. min rør-forforstærkers (en Lydbutikken SR-model uden nummer fra start 80erne) potmeter, der skratter som en gal. Der er af ELMA (ELNA?) typen, og skulle være svært at rense...eller? Skal jeg bare gå i krig med kontaktrens, som jeg plejer, eller skal sådan en sag gribes anderledes an? Jeg har iaften kørt uden om pot'en via tape-out og så stillet på indgangs-pots'ne på Yamaha'en. Fungerer, men besværligt og MEGET fintfølende = 1 microryk = 1 mio DB (føles sådan) ;)

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf SommerYes » lør 15. jun 2013 23:56

Hej Sommer
Tak for byttehandelen - nu blev jeg endelig fuldgyldig Luxman-fan - LV-modellerne blev aldrig den store succes hos mig. R1040'eren er til gengæld fantastisk - så nu må jeg ha' en til, til stueanlægget.

Man kan godt spekulere på, hvilke hifi-fremskridt der egentligt er sket gennem de sidste 30-40 år...
SommerYes
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15 jun 2013
Lokalitet: Rødovre

Re: Yamaha M-4

Indlægaf spuncut » søn 16. jun 2013 00:47

sommer skrev:....Problemet er pt. min rør-forforstærkers (en Lydbutikken SR-model uden nummer fra start 80erne) potmeter, der skratter som en gal. Der er af ELMA (ELNA?) typen, og skulle være svært at rense...eller? Skal jeg bare gå i krig med kontaktrens, som jeg plejer, eller skal sådan en sag gribes anderledes an? Jeg har iaften kørt uden om pot'en via tape-out og så stillet på indgangs-pots'ne på Yamaha'en. Fungerer, men besværligt og MEGET fintfølende = 1 microryk = 1 mio DB (føles sådan) ;)

mvh
Sommer


De ELMA-potmetre jeg kender er helt lukkede, hvilket kan være en fordel til industrielt brug. Det var i al fald årsagen til at vi brugte dem på sukkerfabrikkerne i sin tid.
Har du overvejet en ladder-attenuator ?
http://www.ebay.com/itm/100K-24-Step-Ladder-Type-Stereo-Attenuator-UK-Welwyn-/310680535355?pt=US_Amplifier_Parts_Components&hash=item485600c13b
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » søn 16. jun 2013 20:41

Det her var vel semi-lukket, kan jeg så fortælle. Jeg brækkede en skør plastic kappe af pot'en, som sprang af med lethed. Jeg har nu forsøgt med kontaktrens, og det virkede, men ikke helt nok. Der er stadigt knas, men nu kan jeg da bruge forstærkeren :cool1:

Ellers tak for tippet med pot'en på Ebay, men vil helst rense mig ud af problemet hvis muligt. Jeg giver den lidt mere rens imorgen - nu skal der lyttes...

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » tirs 18. jun 2013 09:36

SommerYes - jo tak, for byttehandlen :cool1: Fedt du er hooked på Luxman lyden. Til orientering (og som sendt på PM tidligere), så opstod der pludselig problemer - ærgerligt, for hold da op hvor er jeg glad for lyden af rør-forforstærker og M-4!

Højttalerrelæerne på begge indgange på M-4eren slår fra periodisk, for derefter hurtigt at klikke "ind" igen og spille videre...hmmm. Jeg tror det er min forforstærker, der skaber problemet, for her til morgen har den nu spillet et halv CD på en Philips CD473 med variabel udgang uden problemer.
Hvad kan sådan en rør-Riaa (for det er den eneste aktive del af min forforstærker) sende afsted, der får M-4'eren til at slå fra? Kunne det hjælpe at "jorde" via stel (alá pladespiller) imellem for/effekt (M-4'eren er udstyret med dertil indrettet stel-skrue)?

Håber I har ideer - det har I jo heldigvis for det meste :OLO: ?

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » tirs 18. jun 2013 19:42

Jeg prøver lige - for at fejlsøge yderligere - at sætte et lydkort, der kan fungere som en rudimentær forforstærker, ind imellem Riaa-del og effekt via tape-out. Så må vi se hvad der sker....
Jeg rapporterer tilbage.

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » tirs 18. jun 2013 21:06

Wierd! Lige ud af tape-out overstyrer min rørforforstærkers Riaa mit lydkort (og i denne sammenhæng rudimentære volumen-mellemled) med det samme. Den spillede dog (grimt) og den fik IKKE min M-4 til at "klikke" fra. Hvis jeg istedet kører ud af den "normale" pre-out udgang på min forforstærker og ind i mit lydkort og så videre ind i M-4 så spiller det glimrende, uden problemer og uden at den "klikker" fra i relæerne.....mystisk!
Altså - M-4 slår fra hvis forforstærkeren er sat direkte til, men ikke hvis der køres igennem endnu en forforstærker!
Nogen ideer?

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 174 gæster