Yamaha M-4

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Yamaha M-4

Indlægaf eggers » tirs 18. jun 2013 21:13

sommer skrev:Det her var vel semi-lukket, kan jeg så fortælle. Jeg brækkede en skør plastic kappe af pot'en, som sprang af med lethed. Jeg har nu forsøgt med kontaktrens, og det virkede, men ikke helt nok. Der er stadigt knas, men nu kan jeg da bruge forstærkeren :cool1:

Ellers tak for tippet med pot'en på Ebay, men vil helst rense mig ud af problemet hvis muligt. Jeg giver den lidt mere rens imorgen - nu skal der lyttes...

mvh
Sommer


Tør man foreslå et pift WD40? Der er delte meninger om det, og det lyder som om at dem der ikke har prøvet det hader det. Hovedbestanddelen skulle efter sigende være fiskeolie så det… :Thumpsup:
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » tirs 18. jun 2013 21:43

eggers skrev:
sommer skrev:Det her var vel semi-lukket, kan jeg så fortælle. Jeg brækkede en skør plastic kappe af pot'en, som sprang af med lethed. Jeg har nu forsøgt med kontaktrens, og det virkede, men ikke helt nok. Der er stadigt knas, men nu kan jeg da bruge forstærkeren :cool1:

Ellers tak for tippet med pot'en på Ebay, men vil helst rense mig ud af problemet hvis muligt. Jeg giver den lidt mere rens imorgen - nu skal der lyttes...

mvh
Sommer


Tør man foreslå et pift WD40? Der er delte meninger om det, og det lyder som om at dem der ikke har prøvet det hader det. Hovedbestanddelen skulle efter sigende være fiskeolie så det… :Thumpsup:


Fint forslag - kontaktrens har ikke gjort de fornødne underværker, så jeg prøver gladeligt WD40, som jeg jo har læst meget om, men aldrig prøvet. Ellers bliver et nyt pot-meter nok en løsning.
Nu har jeg så sat det hele op igen som det er meningen - forforstærker via pre-out ind i M-4 og den spiller og har gjort det snart en hele plade :QQS: mystisk....

REDIGERING: og så slog den fra igen :Skor: ....
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » ons 31. jul 2013 21:39

Bare lige en afrunding af problematikken - det endte med en lille ny ikke-vintage (men dog spændende) brugt Pre-amp; Kingrex Pre-Amp i "shoe-box" størrelse, som jeg (skam)bød på, men sælger var sulten, så den kom hjem til en yderst fornuftig pris. Hvorfor lige den og ikke en vintage sag? Først og fremmest fordi den er lille. Pladespiller, Tannoy 12", Rør-Riaa og M4 fylder lidt, og jeg var ikke tosset med tanken om endnu en full-size komponent på skænken i stuen. Yderligere er den simpel og enkelt (og godt) opbygget. 2 indgange og en volumen. Min Rør-riaa er alligevel "hub" for alt, så kun den ene indgang benyttes. Og til sidst - gode anmeldelser, som man oftest ikke kan bruge til en hujende fis, men som er sjove at læse og som luner lidt i hifi-psyken. Hvordan lyder den? Åbent, men stadigt varmt. Jeg fornemmer ikke den gør det store - perfekt, når de andre komponenter spiller fint sammen. Jeg er glad :p
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf kbekke » ons 31. jul 2013 22:16

Det vigtigste er vel, hvis du har fået løst dit højtaler-relæ-klikke-problem - så skidt da med at din shoe-box er non-vintage. Det bestemmer du jo selv.

:cool1:

Men jeg synes stadig, at det er mystisk, det der med at du har problemet, når rør-pre'en er tilsluttet direkte til effekt-trinnet og at det forsvinder, når du sætter en aktiv komponent imellem.

Jeg har for lidt forstand på de her ting, men tænker: Noget med rør-pre'ens udgangsimpedans i forhold til Yamaha'ens indgang?

Jeg forstår det sådan, at der ikke er en linedriver i rør-pre'en, men bare RIAA'en og så et potmeter? Ved "vi" (som i nogen her på forum) hvad værdien er og hvad der er optimalt for en Yamaha M-4 - og har det overhovedet nogen betydning?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Yamaha M-4

Indlægaf sommer » ons 31. jul 2013 23:25

kbekke skrev:Det vigtigste er vel, hvis du har fået løst dit højtaler-relæ-klikke-problem - så skidt da med at din shoe-box er non-vintage. Det bestemmer du jo selv.

:cool1:

Men jeg synes stadig, at det er mystisk, det der med at du har problemet, når rør-pre'en er tilsluttet direkte til effekt-trinnet og at det forsvinder, når du sætter en aktiv komponent imellem.

Jeg har for lidt forstand på de her ting, men tænker: Noget med rør-pre'ens udgangsimpedans i forhold til Yamaha'ens indgang?

Jeg forstår det sådan, at der ikke er en linedriver i rør-pre'en, men bare RIAA'en og så et potmeter? Ved "vi" (som i nogen her på forum) hvad værdien er og hvad der er optimalt for en Yamaha M-4 - og har det overhovedet nogen betydning?


Ja, jeg synes også det er mærkeligt. Og ja, passiv linjedel og aktiv rør-riia. Der er smæk på udgangen - det er helt sikkert - og selv nu hvor der er en aktiv del imellem, så skal indgangs-pots'ne på M4eren kun stå en my over "helt i bund". Ellers brager det ud. Den er åbenbart meget sensitiv ellers også min Riaa-del meget "aktiv". Men jo, jeg tror også det var et "overstyringsproblem" (i mangel på bedre ord). Jeg kender dog ikke den tekniske forklaring bag...

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf Nillerviborg » ons 31. jul 2013 23:37

På bagsiden - ved siden af stik og sådan sidder der en omskifter for AC eller DC koblet. Mon ikke den står i DC Mode, og din rørbandit ligeledes er DC Kobldet - men afleverer en smule DC til forstærkeren; nok til at den slår fra på DC Beskyttelse...??

Alternativt et HF/Selvsving problem - osse set før med Rør-ting med mismatchede impedanser.

http://www.hifi-antique.com/view_produc ... oduct=9431

( Jeg har i øvrigt en selv... )

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Yamaha M-4

Indlægaf Anda » ons 2. apr 2014 17:17

Jeg er den heldige nye ejer af sommer's M-4. Jeg har testet lidt forskellige forforstærkere, men har ikke fundet den helt rigtige, da jeg skal bruge så lidt forstærkning som muligt. Jeg købte endda også hans KingRex, men den røg videre, da den havde ca. 12dB forstærkning.

Lige nu har jeg så en Little Dot Mk IV SE på besøg, som er en rørhovedtelefonforstærker med pre-out. Den er blevet modificeret med en kontakt, så man kan slå pre-out til og fra. Jeg har sørget for at slå M-4 i AC mode, men i samme øjeblik jeg slår pre-out til, kobler højttalerudgangen i M-4 fra.

Her er et link til Little Dot's hjemmeside:
http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=820

Har I nogen bud på, hvorfor M-4 ikke bryder sig om denne forstærker? :-)
Anda
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 14 apr 2013
Lokalitet: København

Re: Yamaha M-4

Indlægaf spuncut » ons 2. apr 2014 19:06

Hej Anda
Er det begge kanaler på yamaha M-4 der opfører sig sådan ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Yamaha M-4

Indlægaf Nillerviborg » ons 2. apr 2014 20:24

- Altså, med en rør-dimmer foran ville jeg osse brokke mig - Så det er vel bare derfor ???

( Mener stadig du skal fokusere på lækstrøm i overførselskonfanden'erne... )

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Yamaha M-4

Indlægaf spuncut » ons 2. apr 2014 22:34

Hvor meget dc ligger der på udgangen af rørbørven ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Yamaha M-4

Indlægaf mcs_5 » ons 2. apr 2014 22:47

Anda skrev:Har I nogen bud på, hvorfor M-4 ikke bryder sig om denne forstærker? :-)

Der ligger sikkert omkring 100V DC på udgangen, når du tænder den (indtil udgangskondensatoren er ladet op). Prøv at måle DC på udgangen af forforstærkeren. Hvis der er noget, så prøv at kortslutte udgangen (på forforstærkeren!) i nogle sekunder, og mål så igen.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Yamaha M-4

Indlægaf spuncut » ons 2. apr 2014 23:04

Skillekondensatorene i M-4 er 1uF/100V, de kan derfor ha' taget skade, dem ville jeg nok skynde mig at skifte til noget der ligner 400V's typer. Og/Eller få monteret skillekondensatorer i rørfætren så man slipper for at brænde andre effektforstærkere af.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Yamaha M-4

Indlægaf mcs_5 » ons 2. apr 2014 23:11

spuncut skrev:Og/Eller få monteret skillekondensatorer i rørfætren så man slipper for at brænde andre effektforstærkere af.

Der er da forhåbentligt kondensatorer i allerede. Men en "tom" kondensator er jo en kortslutning, når du tænder forforstærkeren. Så selvom kondensatoren fungerer korrekt, kan den stadig slippe (meget) DC ud i et par sekunder...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Yamaha M-4

Indlægaf spuncut » ons 2. apr 2014 23:21

Det vil jeg så ikke kalde DC, men pyt med det.
Hvor store er skillekondensatorene i rørdimsen ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Yamaha M-4

Indlægaf mcs_5 » ons 2. apr 2014 23:28

spuncut skrev:Det vil jeg så ikke kalde DC, men pyt med det.

Det tror jeg beskyttelseskredsløbet i en transistorforstærker vil ;)

Hvordan et til lejligheden opfundet linietrin opfører sig, kan ses i vedhæftede billede...

Mikkel

Rør-DC.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 77 gæster