Sansui G-22000

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Sansui G-22000

Indlægaf CARS10 » tors 13. jun 2013 21:47

Sikke en dejlig historie, det må jeg huske på, da jeg også snart kommer i rep. alderen med bla. min Yamaha C2a.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Sansui G-22000

Indlægaf KlausM » lør 22. jun 2013 09:50

Hvordan går det med Sansui'en, er den kommet nærmere en genoplivning?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Sansui G-22000

Indlægaf Stereofun » tirs 25. jun 2013 06:56

Kan varmt anbefale onsemi fra mouser eller digikey (tror faktisk ogsaa du har faaet daarlige kopier) - har selv skiftet udgangs npn's (quasi komplementaer) paa min Sansui Eight - 4 x MJ21194G - og de er faktisk bedre en de originale. Lars har ret - paring af npn/pnp er ikke saa vigtig som de fleste tror. Ved forstaerkere uden dc-offset adjust skal de matches i differential trinnet, men ellers er det ikke saa vigtigt. F.eks kom jeg ved en fejl til at matche min pnp driver til dens npn modpart med nummeret stoerre ( onsemi mj15034G istedet for 32g...hfe 150 vs 50) - kunne absolut ikke hoere forskel. Circuit designs er langt mere tolerante end vi giver kredit for.

Mht til det aktualle problem saa haender det at en bias pot gaar i stuck open, dvs. sender en alt for hoej tomgangs stroem ud - hvilket faar temperaturen til at stige paa kort tid, hvorefter udganges tranny braender af. Disse 30-40 aarige bias potter boer udskiftes. mvh Tom
Brugeravatar
Stereofun
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17 maj 2012
Geografisk sted: Tucson, Arizona
Lokalitet: Tucson

Re: Sansui G-22000

Indlægaf Nillerviborg » tors 27. jun 2013 22:14

spuncut skrev:Om hvorvidt PNP'er og NPN'er skal parres afhænger helt af hvor lav forstærkerens modkoblingsfaktor er.
I denne situation hvor der sidder 3 transistorer i parallel med kun 0,33Ohm i emitteren er en parring mht. base-emitter spænding nok så væsentlig, således at strømmen fordeles ligeligt mellem de 3 transistorer.
hfe ved den aktuelle bias-strøm bør heller ikke sprede mere end 10%.
MVH spuncut


- Det kan da være en fordel at NPN'erne er matchet mhp. B/E stræk og HFE - Men igen, i en moderne transistorproduktion afviger de sjældent mere end ganske få procent så længe de er fra samme produktionsbatch. Emittormodstanden på 0.33 er faktisk ikke alene om og udligne forskelle, basismodstanden på 4.7Ohm er lisså vigtig.
En helt anden ting er, hvorfor dog risikere og brænde et sæt transistorer af ifbm. en reparation ?? - Det kan da mageligt lade sig gøre og køre hele trinnet op uden udgangstranser i, sørge for stabilitet i Strøm / bias domænet, og sikre sig der ikke er uheldige tendenser til oscillering. ...

BIAS pot i denne konstruktion kunne ganske rigtig være en åbenlys fejlkilde, den er desværre ikke her lavet så den fejler sikkert ( Lukkker for tomgangsstrømmen ) i forbindelse med at den afbryder - Det havde i øvrigt kostet en transistor mere i kredsløbet...

Defekte tripple-dioder ( Periodisk afbrudt / ekstra ohmske ) er i øvrigt heller ikke noget der forekomme sjældnere end en gang i årtusindet.

Det er set at "moderne" isoleringsskiver i silicone ikke er gode nok til at stabilisere en konstruktion - der anbefales til HiFi / High End isoleringsmateriale enten af Kapton eller af glimmer, og montage heeeelt som i gamle dage.

Det er en forholdsvis almindelig udgang - jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem og få den til at køre ordentligt igen ??

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Sansui G-22000

Indlægaf Ole B » søn 21. jul 2013 01:03

Hej,

Vil gerne sige tak til alle for gode råd og dåd omkring min gamle Sansui G-22000.
Jeg valgte at sende den en tur forbi AnalogBo, så nu er den hjemme igen, og spræller efter alle kunsten regler.

De bedste hilsner - God sommer,

Ole
Ole B
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jun 2013
Lokalitet: Kastrup

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 180 gæster