bedste amp so far....

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: bedste amp so far....

Indlægaf his067 » man 17. jun 2013 09:14

En anden ting som jeg synes er meget mere vigtig er service: begge former, dels salgs-service og dels reperationsservice. Jeg har oplevet to rædselsfulde eksempler som fik mig til at sælge produkter som jeg havde købt (Linn Sondek og Conrad Johnsons britiske agent, Audiofreaks...rædselsfulde, skidtvigtige "bullies" som stadig giver mig myrekryb). På den anden side har jeg et langvarigt forhold til Radford (Jeg købtee en STA15 i 1978, som jeg stadig har), Audiovector, Mørch og Ortofon (Ortofon er godt nok lidt på et skråplan efter at Windfelt og Høffner trak sig tilbage: måske har de lært lidt for meget af Henley Designs som også er forfærdelige). Gamle B&O ting er også på min "plus-liste".
Hvorfor Radford og B&O? Fordi de er nemme at reparere selv. Kredsløbsløsningerne er simple og elegante og når noget går galt er det for det meste meget nemt for en amatør at se hvor fejlen ligger. Og selv nu, mange år efter at Radford/Woodside lukkede dørene, er det muligt at finde dem der designede og byggede forstærkerne for at diskutere problemer.
Hvorfor Audiovector og Mørch (og Ortofon)? Fordi de altid er hjælpsomme og rimelige i deres måde at behandle kunder. Jeg har ihvertfald aldrig haft grund til at klage.

Quad/Audiolab/Meridian var/er også gode mht kunde- og reperations-service

Så jeg kunne måske overveje Beard, Quad, Croft osv. Men hvorfor når nu de andre passer mig så godt?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: bedste amp so far....

Indlægaf Ehapa » man 17. jun 2013 09:35

Mine største lydoplevelser har været med Singel ended rørforstærkere bla. Mine egne PYE HF MOZART, disse har
Spillet med højtalere over 93db.
Der er mange Radford fans her, jeg har desværre aldrig hørt dem, jeg kunne godt tænke mig en STA-15, og desuden
Er jeg vild med designet.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: bedste amp so far....

Indlægaf Almarx » man 17. jun 2013 13:05

Jeg har lagt mærke til at "man" fremhæver Single ended rørforstærkere, - er der nogen der vil uddybe det ?
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: bedste amp so far....

Indlægaf Dan63 » man 17. jun 2013 17:42

Hej.

Af "ægte" vintage, forstærker jeg rigtig godt kunne lide lyden og oplevelsen af var Luxman L560, desværre fik den problemer, da jeg gik over til Dynaudio Special ONE, som er 4 ohms.
Den jeg har nu, som ikke er helt vintage:) Linn Klout effekttrinet, har noget af den musikalitet og råstyrke, jeg godt kan lide.:)
Nu vil jeg i næste måned prøve at koble den med en hybrid klasse A forforstærker, som i denne sammenhæng er uden for nummer, den er nemlig ny:)
Men jeg er spændt på, hvordan den sammensætning fungere:)

Mvh. Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: bedste amp so far....

Indlægaf CARS10 » man 17. jun 2013 22:25

Mindes også min LUXMAN L85V, en flot og meget vellydende forstærker. Den var vist nok på 2x80w. Jeg mener at i 1975 kostede den 5.695- i KT, uuhh, det var dyrt dengang.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: bedste amp so far....

Indlægaf spuncut » man 17. jun 2013 23:59

Hej Dan
Ikke for at spille smart, men alle forforstærkere er vel forhåbentlig klasse A ?!
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: bedste amp so far....

Indlægaf Dan63 » tirs 18. jun 2013 08:39

Hej Spuncut.

Jeg må indrømme at min viden om elektronik er mangelfuld, jeg vidste ikke at alle forforstærkere kørte i klasse a:)
Jeg læste blot om den jeg har i kikkerten, at den havde rør og mosfet transistorer i drivertrinet, som kørte i klasse a, men hvis det bare er noget de skriver for det skal lyde bedre, tja, så må jeg bare tage det til efterretning:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: bedste amp so far....

Indlægaf spuncut » tirs 18. jun 2013 10:21

Hej Dan
Hvis det er en "Special Feature" som bruges til at sælge en forforstærker, er det i al fald at stikke køberen blår i øjnene.
Andet end klasse A, feks klasse AB er kun noget man tyer til i en effektforstærker for at spare tabseffekt.
Om forladelse for at spille klog lige her midt i det hele :oops:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: bedste amp so far....

Indlægaf Dan63 » tirs 18. jun 2013 12:08

Hej Spuncut.

ok! No hard feelings!:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: bedste amp so far....

Indlægaf Dan63 » ons 19. jun 2013 16:00

Hej Stereofun.

Jeg vil lige føre tråden tilbage:)
Den lydoplevelse der gjorde indtryk på mig var iøvrigt Hafler'en på træffet her i marts:)
Selv oppe fra cafeafsnittet, hvor jeg var på det tidspunkt, kunne det høres, at her var der s.. styr over tingene og jeg fik lyst til at vippe takten med foden:)

Mvh. Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: bedste amp so far....

Indlægaf Stereofun » ons 19. jun 2013 17:04

Hej Dan - det er jo netop det spaendende naar vi pludselig "moeder" en forstaerker som bare lyder rigtigt. Selvfoelgeligt er det a) subjektivt b) synergi med andre komponenter som tilsammen faar det bedste ud af amp'en.

Jeg har laest og spurgt vidt omkring og har faaet mange gode forklaringer, specialt med henblik paa hvorfor tidlig Solid state kan lyde saa godt:

- Simple kredsloeb (f.eks har totempole output faerre gain stages dvs mulighed for tab af signal)
- Begraenset eller ingen brug af negative feedback (jo mere watt, des mere gain, des mere negative feedback for at holde THD I skak)
- No cust cutting (med inflation og oil crisis fra 73 blev de japanske fabrikker tvunget til at biligoere deres produkter)
- Receiver wars fra mid 70'erne focuserede paa watt og lav thd og ikke saa meget paa musicality.

mvh Tom
Brugeravatar
Stereofun
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17 maj 2012
Geografisk sted: Tucson, Arizona
Lokalitet: Tucson

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster