Håbløst SAE projekt

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Håbløst SAE projekt

Indlægaf hificlassic » tors 4. jul 2013 13:07

For 3 år siden købte jeg et SAE forstærkersæt for 1500kr. Da det ankom var effektforstærkeren helt død og forforstærkeren skulle renses i alle potmetre. Sælger sagde det måske havde stået under vand i en kælder i KBH. Effektforstærkeren var meget medtaget indeni.

Jeg solgte forforstærkeren for 1000kr og besluttede mig for at se om SAE mk IVC kunne reddes. Efter 2 år mødte jeg en som kunne lave nye print til indgangsmodulet, i bytte for 4stk Siemens E88CC i kasser. For en uge siden blev den så færdig hos teknikeren. Heldigvis var begge trafoer, de store lyttere og udgangstransistorerne alle iorden. Dem havde jeg frygtet mest for. 1000kr for reparationen og nu står den hjemme og spiller som en drøm.

Jeg får aldrig det hjem den står mig i hvis den skulle sælges, så jeg tror det er en der bare bliver hos mig forever.
Billede

Da den har balance- og volumenpotmeter på fronten spiller jeg lige nu bare med cd direkte ind i den, og der er godt nok dynamik for alle pengene fra de 2x100w den yder.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf MDA » lør 6. jul 2013 11:40

SAE får også meget ros med på vejen, fedt at du fik den genoplivet :)
Har endnu tilgode at høre et fedt SAE setup.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf eggers » lør 6. jul 2013 14:04

Jeg har heller aldrig hørt endsige set SAE. Hvordan lyder det? Har de en særlig lydfilosofi?
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf hificlassic » søn 14. jul 2013 17:55

Jeg havde to stk 50watt SAE XXXIb. De var vildt dynamiske og total gang i den. Min SAE mk IVC lyder som mere af det samme. og med stort lydbillede. Nu har jeg lige købt SAE 2100, 2200 og P50. Men det står i KBH og jeg får det nok ikke hjem før i slutningen af august. Det er noget nyere og i hvert fald 2200 spiller med lidt mere finesse og ro, men har altså ikke hørt det sammen. Glæder mig meget til at få det hjem.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf SAE » man 26. aug 2013 21:32

Det rigtig lækkert du fik den op at køre din SAE forstærker. Håber du er glad for den.



Hvis du eller nogen vil vide noget om SAE. Så skal i bare spørge.

Jeg har selv haft følgende apparater fra SAE:
SAE 8000 (Tuner)
SAE 1800 (Parametric Equalizer)
SAE 2400L (Effektforstærker, 2x200W 8 ohm)
SAE 2401 (Effektforstærker, 2x250W 8 ohm)
SAE A201 (Effektforstærker, 2x100W 8 ohm)
SAE A1001 (Effektforstærker, 2x500W 8 ohm)

Apparater jeg stadig har:
SAE 7000 (Hovedtelefoner)
SAE 4000 (Elektronisk delefilter)
SAE 2800 (Parametric Equalizer)
SAE 2100L (Forforstærker)
SAE 2600 (Effektforstærker, 2x400W 8 ohm)
SAE P500 (Effektforstærker, 2x500W 8 ohm, eller 1x1500W 8 ohm)
Samt en SAE X-25A (Effektforstærker, 2x250W 8 ohm - Klasse A )

Og har teknisk viden også da jeg har renoveret/repareret flere af modellerne. Samt opsnuset det info der snart er at opdrives på nettet, samt egen erfaring. Så jeg er nærmest et åbent SAE leksikon, lol. :-D
Senest rettet af SAE lør 16. nov 2013 23:09, rettet i alt 2 gange.
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf Fredmarantz » man 26. aug 2013 22:41

ImponErende samling - og der er sværgods imellem- :cool1:

SAE er ikke så almindeligt, men jeg husker det tydeligt fra slut-70'erne. Jeg har hørt 2400L (var det ikke en slutforstærker? - eller er det mig, der er ved at glide lidt af på den?)) ved to lejligheder og måske også med den tilhørende preamp. Begge gange var sættet spændt på JBL studiomonitors hhv. et sæt 4350 og et sæt 4333B (Hifimesse i Odense (måske KT-Messe i 1979 el. 80). Sættet ,der var spændt på 4350 stod i Radio Thygesen's kort efter nedbrændte lokaler - så både JBL-sættet og SAE-sættet kan have lidt en meget varm skæbne - hulk!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf SAE » man 26. aug 2013 23:15

Ja SAE er desværre aldrig nået så langt over den danske grænse. Det skyldes af to hovedårsager. Det ene er at SAE i ca. 1982 blev solgt til kineserne, som så blev en ny start på SAE (SAE TWO), men ret hurtigt også enden for SAE. Den anden er, at SAE kunne prismæssigt den gang jo samlingens med køb af en bil. Og derved ikke gjorde det nemt med salget, da det jo henvendte sig til en meget lille kundekreds.

SAE Har faktisk været installeret i nogle år i Imperial Bio i KBH (SAE 2400L) med JBL højttalere, og jo SAE 2400L er en slutforstærker. Dem som jeg har kaldt for Effektforstærkere i listen ovenover. Mener udtrykket; slutforstærker betyder det samme som Effektforstærker (Det sjældent jeg er mødt med det ord. Så har aldrig undersøgt nærmere hvad det egentlig er, kun lige hvad jeg kan formode det er).

Ja, jeg synes det er en trist historie omkring SAE sættet måtte lide sådan en skæbne. :-(

Men jo KT-Radio var dem der præsenterede dem. Det var de eneste importører i Danmark af SAE.

Det SAE sæt som jeg havde før det jeg har nu, altså SAE 2400L effektforstærker og tilhørende SAE 2100L forforstærker. Var muligvis det største sæt der blev solgt i DK, og mit sæt kom fra KT-Radio den gang i 1980.

Alt det andet SAE som jeg har nu og har haft, er importeret fra USA via Ebay. Det er sådan set kun der det er muligt at skaffe det fra idag. I alt den tid jeg har interesseret mig for SAE. Har jeg kun meget få gange set SAE til salg. Så jo, det fortæller jo lidt om hvor sjældent det er idag.
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf Fredmarantz » man 26. aug 2013 23:22

SAE skrev:
SAE Har faktisk været installeret i nogle år i Imperial Bio i KBH (SAE 2400L) med JBL højttalere, og jo SAE 2400L er en slutforstærker. Dem som jeg har kaldt for Effektforstærkere i listen ovenover. Mener udtrykket; slutforstærker betyder det samme som Effektforstærker.


Jo-Jo - slutforstærker og effektforstærker er selvfølgelig det samme, men.......

Min bemærkning skyldtes nu mest - at du i oplistningen af, hvad du har nu, har skrevet, at en SAE 2400L er en preamp, hvilket du nedenunder afkræfter igen -

Ja- det var dyrt dengang - som Amerikanske produkter oftest var det. Og meget af det rigtig dyre og sjældne skal vi ofte hente fra "over there" eller måske Tyskland (Baserne).
Jeg har været heldig et par gange herhjemme med at finde übertungt Marantz, men ellers skal det også oftest findes i det store udland med USA som den store fødekilde.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf SAE » man 26. aug 2013 23:28

Ahh, det er rettet, det fordi der skulle stå 2100L og ikke 2400L, hehe.

Ja og ulempen som det har været for mig, er fragten. Man skal ikke købe det tunge SAE fra andre lande, hvis ikke man vil betale for fragten (SAE 2500, 2600, A1001, P500) da disse vejer over 30 KG. Og den totale pris man betaler, vil aldrig kunne bringes tilbage ved salg. Så hellere bare beholde det, eller lade vær med at købe det.

Men fjolser som mig der bare VIL have noget andre ikke lige har. Må jo betale kassen for det, hehe. Men det nu også meget sjovt. Alt interesser koster jo på den ene eller anden måde. ;-)
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf SAE » man 26. aug 2013 23:34

hificlassic skrev:Jeg havde to stk 50watt SAE XXXIb. De var vildt dynamiske og total gang i den. Min SAE mk IVC lyder som mere af det samme. og med stort lydbillede. Nu har jeg lige købt SAE 2100, 2200 og P50. Men det står i KBH og jeg får det nok ikke hjem før i slutningen af august. Det er noget nyere og i hvert fald 2200 spiller med lidt mere finesse og ro, men har altså ikke hørt det sammen. Glæder mig meget til at få det hjem.



Jeg glæder mig da til at høre om du synes om dit nye SAE gear. Har du fået det hjem?
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf Fredmarantz » man 26. aug 2013 23:40

SAE skrev:Ahh, det er rettet, det fordi der skulle stå 2100L og ikke 2400L, hehe.

Ja og ulempen som det har været for mig, er fragten. Man skal ikke købe det tunge SAE fra andre lande, hvis ikke man vil betale for fragten (SAE 2500, 2600, A1001, P500) da disse vejer over 30 KG. Og den totale pris man betaler, vil aldrig kunne bringes tilbage ved salg. Så hellere bare beholde det, eller lade vær med at købe det.

Men fjolser som mig der bare VIL have noget andre ikke lige har. Må jo betale kassen for det, hehe. Men det nu også meget sjovt. Alt interesser koster jo på den ene eller anden måde. ;-)


Ja- det ER dyrt at finde sagerne derovre - men vil man have det, som man vil have, så må man bide til bolle - og det gør man så. Det er ikke noget man lige løber over på loppen eller i genbrugsen.

Med Marantz er det også for nogle modellers vedkommende rigtig svært at finde her - her er nok mest tale om deres hundedyre rørgrej + de største og sjældne sluttrin (510M - og 500) samt de sjældne, mindre sluttrin 15- 16 - 16b - 16m med tilhørende preamps - særlige tilkøbs-rackfrontplader osv- osv..... Disse findes ikke så tit her i Europa.

Nej -det er slet ikke sikkert, at man kan få en hæderlig pris for dem ved et salg, men der er jagt-glæde og ejerglæde ved selve tingen - også selvom man har betalt kassen. Og så vil priserne ofte gøre, at man passer ekstra godt på dem - sådan lidt a la Accuphase, som man sjældent ser mishandlet - nok af samme årsag.

Dog vil lige tilføje, at der er ting, som ER attraktive i mange år frem - ting, som er kommet for at blive, så at sige - og dem kan man få gode priser for, hvis man holde dem originale - fine og sunde. Nogle af dem har stigende tendenser i markedet. Vi er vel næppe de eneste "idioter", som bare VIL have en bestemt model - fordi vi VIL. :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. aug 2013 00:45

Johhh....sørme, om ikke man kan finde dem (Marantz model 500) i Europa - og så endda i Sverige. :shock:

http://www.blocket.se/sodermanland/Mara ... m?ca=3&w=3

Jeg lægger den lige over i en anden tråd også. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf vericon » tirs 27. aug 2013 07:10

Hej
den er dælmedyr - men jeg kommer forbi Nyköping indenfor de næste 14 dage, hvis du skal ha' den transporteret

Venlig hilsen :thumbsup:
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf his067 » tirs 27. aug 2013 08:19

Jeg synes at kunne huske at Quali-Fi importerede SAE i 1976-78 da jeg arbejdede hos dem. Arne Ludvigsen brugte en af deres tunere som front-end for et anlæg bestående af Sansui CA2000 (?), BA3000 og ESS højtalere den sommer hvor QualiFi havde lejet sig ind i en herskabsvilla på Strandvejen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Håbløst SAE projekt

Indlægaf SAE » tirs 27. aug 2013 08:26

his067 skrev:Jeg synes at kunne huske at Quali-Fi importerede SAE i 1976-78 da jeg arbejdede hos dem. Arne Ludvigsen brugte en af deres tunere som front-end for et anlæg bestående af Sansui CA2000 (?), BA3000 og ESS højtalere den sommer hvor QualiFi havde lejet sig ind i en herskabsvilla på Strandvejen.


Interessant, og ja de kan da meget vel også have været importør. Har bare ikke kunne opsnuse andet info igennem tiden, end det var KT-Radio der var importør. Men det er jo meget sandsynligt flere nåde at komme til som importør. ;-)
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 149 gæster