Vector research VA-1400

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Vector research VA-1400

Indlægaf Herokazz » fre 26. jul 2013 11:40

Hejsa

Jeg søger hjælp til at finde ud af hvad der er galt med denne forstærker og hvad det koster at få fixet eller om jeg selv kan fixe det. Jeg fandt nogle billeder på nettet her:

http://www.audioweb.ro/oferte/3862-vect ... -1400.html

480W. Tror den vejer 10 kg ca.

Jeg har i langt tid skulle massere knapperne foran for at få hul igennem i begge kanaler. Da jeg smed den til reparatør gav han den bare noget kontaktolie og nu knaser knapperne ikke mere.
Men den falder stadig ud i den ene eller den anden kanal. Ved ikke om der er opstået et nyt problem nu??

Hvis den falder ud i venstre kanal fx kan jeg som regel panorere forstærkeren derover og så skrue hurtigt meget højt op og der er hul igennem igen. Er det et tegn på noget bestemt der er galt som kan fixes? Noget man selv kan fixe?

På forhånd tak!
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf Herokazz » fre 26. jul 2013 11:43

Volumeknappen knaser ikke (tror også den har fået noget kontaktolie) og det er mest den venstre kanal der falder ud...
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf Tube mania » fre 26. jul 2013 11:51

Du kan forsøge med dette...du skal have alle 3 midler i så fald...selv ville jeg forsøge med lidt WD40, men uden at sovse apparatet til. Måske skal du have fronten af eller løftet et print for at komme til omskifterne

http://www.kontaktchemie.dk/Produktover ... akt_60.htm
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf Herokazz » fre 26. jul 2013 12:01

Så du mener problemet stadig ligger i omskifterne?
Jeg tror det ikke fordi de knaser ikke mere og hvis den er faldet ud i den ene side kan jeg skifte rundt uden det ændre noget indtil jeg skruer hurtigt op og ned for volumen.
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf Tube mania » fre 26. jul 2013 12:03

Aha..-.så kan fejle ligge i HT relæet...det som klikker efter du har tændt. Prøv at slå let på det når fejlen viser sig.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf snod » fre 26. jul 2013 12:05

Herokazz skrev:Hvis den falder ud i venstre kanal fx kan jeg som regel panorere forstærkeren derover og så skrue hurtigt meget højt op og der er hul igennem igen.

Denne fejl kan skyldes dårlig kontakt i et højttalerrelæ.
På et af billederne, du linker til, er et med forstærkeren uden tøj på. Måske er det højttalerrelæet, der sidder bag powerknappen? Prøv at rense det.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf Herokazz » fre 26. jul 2013 12:49

Ok interessant. Har åbnet dyret nu. Hvordan renser man lige sådan en? Jeg er lidt nybegynder :)
Den sidder ret godt fast og har plastikcover på. Skal jeg have det af på en eller anden måde og så give den WD-40?

Tak for hjælpen indtil videre!
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf snod » fre 26. jul 2013 13:10

Ja, det kan af og til være svært at få coveret af et relæ, bla. fordi der tit sidder andre komponenter tæt på og besværliggør adgangen til relæet. Sidst jeg udførte øvelsen, måtte relæet loddes ud, men som regel går det uden.
Et par gange har jeg bukket en stump metalplade til et J, som det så er muligt at lirke ind mellem relæ og cover og derved lukke relæet op, men med en lille skruetrækker går det tit.
Senest rettet af snod fre 26. jul 2013 13:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf Tube mania » fre 26. jul 2013 13:13

Det har en låse-tap i begge side i bunden...dem kan du vippe forsigtigt ud med en passende skruetrækker samtidig med du trækker i låget. det er lidt besværligt og skal gøres med forsigtighed. Fugt et stribe pap med WD40 og træk det gennem kontakterne mens du øver et let pres på dem. Også med forsigtighed...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf Herokazz » fre 26. jul 2013 13:47

Shit den er svær at komme til og tror ikke det er muligt at få låget af selv om jeg kunne.
Så en youtube video med en der borede et hul i toppen så kan kunne komme ned med nogle papirstrimler med kontaktspray på.
Lige nu har den kørt lidt længere end gennemsnittet vil jeg sige uden fejl efter jeg har rusket og slået lidt på relæet. Men tror jeg prøver at bore hvis den begynder igen. :)
Men hvad jeg har kunne læse mig til og se af youtube videoer tror jeg du har helt ret i det er her fejlen er!

Mange tak
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf Herokazz » fre 26. jul 2013 18:46

Til info... Hvis andre har et lignende problem.

Jeg tror næsten godt jeg tør sige at jeg har fået fixet den.
Det var højtalerrelæet der ikke var helt god kontakt i. Da jeg ikke lige kunne overskue at gå igang med loddekolben endte jeg med at bore hul i plastik låget. Burde måske have savet med en rysteskærere eller noget. Jeg fik naturligvis presset noget plastik ned i kontakten som var meget svært at få ud i, men det lykkedes.
Jeg rensede løs med papirstrimler og WD-40, men det var slet ikke til at få lyd i venstre kanal bagefter og den højre var blevet værre.

Løsningen var at "trykke/stramme" på den metaldims relæet trykkede ind på når man tænder. Den var åbenbart blevet sløv med tiden. Kunne heller ikke lige se hvordan der skulle komme støv ind i den helt aflukkede plastikboks.
Så når relæet slå til nu er presset meget større og kontakten bedre. Håer det er til at forstå.

Købte også lige nogle koks slibeklodser så mine gulvhøjtalere buldrer mindre med trægulvet, som jeg læste i en anden tråd herinde :)

Nu spiller det bedre end nogensinde og fik ikke brugt nogle penge.

Godt med nogle gode fora!

Tak for input! God weekend
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Vector research VA-1400

Indlægaf Fredmarantz » fre 26. jul 2013 19:19

Tak for info!

Jeg kan lige supplere med at sige, at det oftest ikke er støv, som generer kontakten i relæer, hvis de er indkapslede, men derimod karbon/kul- aflejringer, som dannes ved at der på "kontakt-tidspunktet" dannes en lille gnist, som, når der er skruet pænt højt op ved "tænd" og "sluk" kan blive større. Disse kulaflejringer ses som sort snask på papirstrimlerne når man har renset relækontakterne. At det så i dit tilfælde også hjalp at stramme kontaktfjedrene en smule er jo kun godt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 149 gæster