Forstærker slår fra

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Forstærker slår fra

Indlægaf Thrane » fre 16. aug 2013 19:22

Hej
Jeg har en JVC 4vn-880 årg. 1975. Når den har spillet ca.20-30 sekunder "klikker" den og går død. Så Virker den først hvis jeg tænder den et minut senere.
Når der er lyd, lyder den ok, men der er en del hvid støj i baggrunden.

Det eneste indput er 2 højtalere og en cd afspiller.

Jeg mener at kunne bedømme at den IKKE slår fra når der ikke er nogen ting sluttet til.

Hvad kan være galt?

ps. den er ikke overophedet, og der er ingen "nøgne" ledninger der rammer noget bagpå.
Thrane
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 02 mar 2012

Re: Forstærker slår fra

Indlægaf spuncut » lør 17. aug 2013 01:25

Har du et diagram ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker slår fra

Indlægaf TruthSpinner » lør 17. aug 2013 08:07

Havde det været en E-202 ville jeg med det samme pege på sikringskredsløbet, som bl.a. slår udgangsrelæet fra ved dyk i udgangsimpedans og ved dc på udgangen. Nogle gange er det også bare defekt.

Det lyder dog som om du har en slutning et eller andet sted, som tillader stelstøj fra cd afspilleren af løbe over i udgangen. eller måske er cd afspilleren defekt? Dette kunne i hvert fald ende med at aktivere sikringkredsløbet.

Når det så er sagt kan der være mange andre årsager til fejlen, men prøv lige at sætte et andet apprat til, at bruge en anden indgang, og at bruge et andet signalkabel for at udelukke disse muligheder.
TruthSpinner
Branchemedlem
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: 29 jun 2011
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Re: Forstærker slår fra

Indlægaf Thrane » lør 17. aug 2013 08:25

Hej igen
Spuncut--> Jeg har brugervejledningen som pdf. Men der er intet diagram. Troubleshooteren belyser heller ikke problemet.

truthspinner--> Jeg har prøvet samme setup men en forstærker magen til, da jeg ejer to af disse. Her virker det upåklageligt.

Forstærkeren som der er problemer med har dog fået monteret et andet strømkabel med et "husholdningsstik". Dette har jeg tjekket efter, og fejler faktisk ikke noget. Ved selvfølgelig ikke om der er problemer der hvor det går ind i forstærkeren, men det tvivler jeg dog på.

Har selvfølgelig haft låget af og kan se den muligvis været opbevaret et fugtigt sted, og der er meget støv. Der ligesom noget "hvidligt pulver agtigt" noget.

Tak for svar.
Thrane
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 02 mar 2012

Re: Forstærker slår fra

Indlægaf Captain Phoenix » lør 17. aug 2013 10:40

Vigtigt (!) at du renser den - der kan løbe fejlstrømme i støv og snavs.
I værste tilfælde med kortslutning til følge.
Brug en blød pensel og støvsuger (hold mundstykket fri af komponenter, printplader mv.) og pensl støvet væk.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Forstærker slår fra

Indlægaf Thrane » lør 17. aug 2013 10:47

Captain Phoenix skrev:Vigtigt (!) at du renser den - der kan løbe fejlstrømme i støv og snavs.
I værste tilfælde med kortslutning til følge.
Brug en blød pensel og støvsuger (hold mundstykket fri af komponenter, printplader mv.) og pensl støvet væk.


Har renset for støv. Der var ikke særlig meget! der ser nu rent ud!.
Problemet ligger nok et andet sted.

Jeg har jo 2 ens....mon ikke man bare skulle flytte relæ printpladerne fra den ene til den anden...
de sidder i sokkel/slot.

hmm..
Thrane
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 02 mar 2012

Re: Forstærker slår fra

Indlægaf spuncut » lør 17. aug 2013 13:26

God ide :thumbsup:
Jeg kan desværre ikke finde et diagram.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 162 gæster