Hvid støj på venstre kanal

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hvid støj på venstre kanal

Indlægaf Thrane » lør 17. aug 2013 20:44

Hej
PÅ min JVC 4VN-880 kommer der en del hvid støj på venstre højtaler.
Det er ikke højtaleren da jeg også har prøvet med andre.
Der er masser af krafter i kanalen og når først musikken spiller kan man ikke høre det. Men det er lidt irriterende mellem numre osv.

Forstærkeren placeret under et tv, og tæt på andre enheder og i øvrigt får de alle strøm samme sted fra. Har prøvet at fjerne antennestikket, men det hjælper ikke.

Hvad kan være galt? Kan man rense noget i selve forstærkeren, som ellers spiller rigtig godt.

Er det elektrolytterne der skal skiftes mon? I så fald hvor får man dem? er ret god til lodning og i den dur.
Thrane
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 02 mar 2012

Re: Hvid støj på venstre kanal

Indlægaf X-ray » lør 17. aug 2013 21:47

Først... Jeg kender slet ikke til din forstærker...!

Hvid støj skyldes nok oftest en defekt transistor...!
Kan du skrue ned for støjen via volumen - ja, så er fejlen IKKE i udgangene... men i pre-amp...! Hvis støjen er der uanset volumen - så har du måske mulighed for, at bytte lidt rundt på de 4 udgange... måske bare ved at bytte ledninger/kabler/stik om - for yderligere at lokalisere!
Mht. hvid støj fra en transistor - kan man nogle gange komme rigtig langt med "fryse-spray" og/eller "varmeluft-blæser" - OK den hedder nok egentlig noget lidt smartere ;)

Ja - du må igang! God afprøvning er nogle gange det halve arbejde... :Briller:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Hvid støj på venstre kanal

Indlægaf Thrane » søn 18. aug 2013 08:08

X-ray skrev:Først... Jeg kender slet ikke til din forstærker...!

Hvid støj skyldes nok oftest en defekt transistor...!
Kan du skrue ned for støjen via volumen - ja, så er fejlen IKKE i udgangene... men i pre-amp...! Hvis støjen er der uanset volumen - så har du måske mulighed for, at bytte lidt rundt på de 4 udgange... måske bare ved at bytte ledninger/kabler/stik om - for yderligere at lokalisere!
Mht. hvid støj fra en transistor - kan man nogle gange komme rigtig langt med "fryse-spray" og/eller "varmeluft-blæser" - OK den hedder nok egentlig noget lidt smartere ;)

Ja - du må igang! God afprøvning er nogle gange det halve arbejde... :Briller:

Hilsen X-ray.


Hej
Tak for svar.
Støjen er der selvom der er skruet helt ned. Men jeg kan altså høre den når først musikken spiller.
Men det er stadigvæk et irritations moment for en tekniknørd som mig;-)

Hvis jeg dog så bare havde forstand på et lokalisere den transistor det handler om.
Thrane
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 02 mar 2012

Re: Hvid støj på venstre kanal

Indlægaf Thrane » søn 18. aug 2013 10:01

Har nu tjekket kanalen igennem. og der er noget på selve printer der rasler når man ryster det.
Det er ikke noget at se.
Kan det være inde i en transister?

ps jeg havde i øvrigt printet med kanal 3 fra den anden forstærker over i den gode forstærker. Det betyder nu kanalen nu er begyndt at brumme lidt, selvom jeg igen har installeret det originale print...æv æv :p hvad kan det skyldes?
Thrane
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 02 mar 2012


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 148 gæster