Beomaster 1000

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » man 26. aug 2013 22:22

Ja- lidt foreløbig trist for Beomasteren. :shock:

Jeg har nu alvorligt svært ved at tro, at det er voltageomstilingen, som har forårsaget havariet. Derimod tror jeg, at vi har fat i det "go'e" gamle "første-gang-jeg-tænder-et vintageapparat-haveri-syndrom" - nemlig at man tænder et apparat, som har stået i mange år uden strøm - med fuld juice. Det er en gambling med især elektrolytkondensatorerne i strømforsyningen - som er helt afladte og måske næsten døde. De kan risikere at kortslutte og/eller lække synlig vædske ud i indmaden, hvilken ingen selvfølgelig ønsker.
Det kan trække lidt ekstra komponenter med sig faldet og en sikring, hvis man er heldig. Brummeriet var også et ret sikkert tegn på, at kondensatorerne i strømforsyningen ikke længere gør deres arbejde rigtigt = defekte. Derfor spurgte jeg dig også, om du kunne høre den brumme.
Det er dog til at fikse - nemlig isætning af nye friske kondensatorer og nødvendig udskiftning af relaterede komponenter. Det bliver nok ikke helt billigt, men hva' fa'n - det er jo en fin Beomaster 1000 - og JEG ville i hvert fald ikke tøve med at sætte den i stand - eller lade den sætte i stand af en god tekniker. Den er jo flot! :thumbsup:

Ærgerligt - ærgerligt- ærgerligt - men man lærer jo altid noget hver gang - og her kan vi igen konkludere, at står man med et gammelt apparat, som måske ikke har været i gang i maaange år - så skal man lade en tekniker starte den op med vario / dim-lamp-opstilling. Her kan man være heldig at opdage en snigende nedsmeltning i tide og lukke ned inden de store skader opstår. Desuden kan man være heldig at "reforme" lytterne, selvom jeg nok mere hælder til, at hvis lytterne er smådefekte, forebyggende at udskifte disse til nye friske.

Jeg undlod at nævne det i mine første råd, idet du (og måske den forrige ejer) allerede havde haft den sat til fuld spænding fra kontakten - og der var vel ingen grund til at hagle dig ned for det, nu du var så begejstret. Jeg håbede bare i mit stille sind, at der ikke skete yderligere. - men det gjorde der så alligevel - øv da osse. :YY:

Nå - fat mod! - lad den reparere kyndigt og lad den køre i nye 40 år - det er vel heller ikke så dårligt ?

venligst ( og med medfølelse)

Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Mr.Flying Hips » man 26. aug 2013 22:56

Tak Freddy.

Jeg tager det som en erfaring og håber på det bedste. Har fået et godt tilbud af AnalogBo og også af Ja-radio på Frederiksberg. Kender i nogen af dem her på VintagHifi? Heldigvis har jeg min gamle trofaste JVC JA-S71 og et andet sæt højtalere i reserven, så helt stille er der ikke. Så tager vi lige til en reperatør på den anden side af løndag :-) Så skal i nok få en rapport igen. Også kun godt at det bliver gjort ordentligt. Så kan jeg også slappe af og nyde :-)

Puha, kunne gå hen og blive helt vanedannende, det her :-)
Brugeravatar
Mr.Flying Hips
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15 jun 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » man 26. aug 2013 23:00

Jah - jeg har hørt godt om AnalogBo- som også huserer her på denne side? - Jo - det gør han da!!

JA- radio - er det ikke ham den langsomme, som ikke er til at få fat i , men ellers meget flinke?

Men ellers huserer jeg i det mørke Jylland, og kender ikke rigtigt til teknikere i Kbh-området.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000

Indlægaf acj1980 » ons 9. okt 2013 02:02

Efter at have læst lidt igennem tråden kan jeg fornemme lidt af hvad din receiver måske kan ha lidt af, en grund til din susen kan være lækstrømme fra overføringsblokke dvs. kondensatorer, at du omskifter den til 240 har ikke været det der gjorde udslaget medmindre du har sat den til forkert.. altså lavere spænding end de 220v.

Man skal være MEGET varsom når en transistoriseret forstærker suser/skratter og bliver ved da det kan slå den ihjel på sigt, mht knap og potmeter knas fjernes dette af min erfaring bedst med en ganske ringe sprøjt af wd40, husk også knappernes metal kontakter/slidsker, når de har fået en smule wd40 er det i gang med motionen som tidligere beskrevet... du kan risikere at noget er blæst af i strømforsyningen.

Iøvrigt levere den 2x15watt og man advarede dengang den kom på markedet om at bruge den med varsomhed med ens højtalere hvis de ikke var kraftige :-)
acj1980
 

Re: Beomaster 1000

Indlægaf CarstenB » tors 13. mar 2014 17:09

Hej - Nu har jeg brugt en del tid på at lede her på siden - tænker på knas og støj fra omskiftere og potentiometer.
Men har ikke fundet den helt rette opskrift på, hvordan problemet løses.

Vil det ikke i første omgang være bedst med fx: Kontaktrens - tørre -siliconefedt/spray? Ved at dette virke inden for andre elektriske problemer. Kontakt rens renser, men gør overfladen sårbar - siliconen danner en beskyttende hinde på kontaktfladerne.

Har efter lidt for og imod, sat strøm til min B&o 608 og heldigvis kommer der lyd ud.

Og så lige et bilede at det eneste spillende anlæg og husets eneste sæt højttaler :shock:

Billede
Brugeravatar
CarstenB
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 24 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Horsens

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » tors 13. mar 2014 17:21

Jeg tror, at vi er liiiige så tilpas dovne, at vi ikke gider skrive en hel afhandling på rense-potmeter-og-kontakter-området. Renseteknikken er også behæftet med forskellige tilgange - nogle er tilhængere af én måde - mens andre foretrækker andre måder.

Hvis du har lyst - har tid til, så er her en ganske omfangsrig lekture omkring emnet.

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=207005 - læs evt. hele tråden, hvor der også fremkommer diskussioner undervejs.


Nogle medlemmer her på forum bruger til nogle opgaver - med succes - WD40. Det er et diskuteret middel, men til visse ting har jeg også gode erfaringer med det (tuner - kondensator - "persillehakker").

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000

Indlægaf CarstenB » tors 13. mar 2014 17:35

Fredmarantz skrev:Jeg tror, at vi er liiiige så tilpas dovne, at vi ikke gider skrive en hel afhandling på rense-potmeter-og-kontakter-området. Renseteknikken er også behæftet med forskellige tilgange - nogle er tilhængere af én måde - mens andre foretrækker andre måder.

Hvis du har lyst - har tid til, så er her en ganske omfangsrig lekture omkring emnet.

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=207005 - læs evt. hele tråden, hvor der også fremkommer diskussioner undervejs.


Nogle medlemmer her på forum bruger til nogle opgaver - med succes - WD40. Det er et diskuteret middel, men til visse ting har jeg også gode erfaringer med det (tuner - kondensator - "persillehakker").

Vh
Freddy


:cool1:
Brugeravatar
CarstenB
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 24 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Horsens

Re: Beomaster 1000

Indlægaf DJ Poul O » man 17. mar 2014 13:16

Ikke alle er så heldige som dig. Således kan en Beomaster 1000 også se ud indeni:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » man 17. mar 2014 13:42

:QQS: = pensel + støvsuger

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 80 gæster