Receiver/forsterkerduell

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Receiver/forsterkerduell

Indlægaf Jarle » man 23. sep 2013 09:48

Jeg skal arrangere et lite vintagetreff etter Dansk modell kommende helg.

http://norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=46&t=1651&p=15183&sid=401edfb937998b650d2d3cf9f52d4e74#p15183

Dette er på nordvestlandet i Norge, og regner vel med at det er litt for langt unna for medlemmer her på forumet.

En av aktivitetene som er planlagt er en receiver/forsterkerduell med følgende apparater som er klare til dyst:

1. Luxor 7082 A forsterker

Omtale funnet på nettet: Luxor 7082-A. Världens billigaste high-end-ljud, skulle jag vilja påstå. Detta är nämligen en helt fantastisk förstärkare.

Ytelse 2x70 watt ved 4 ohm

2. Tandberg TR1000

Omtale fra nettet: TR-1000 spiller rett og slett fletta av det meste jeg har hørt av nye forsterkere, relativt sett. Man skal dog huske å benytte lettdrevene høytalere. Jeg bruker mine Adire HE 10.1 Mk II, som ble bygget for min rørforsterker. Og, ja det svinger (svingte, se annen tråd) i stua. Det første som fikk meg til å få bakoversveis, var stereoperspektivet. Har aldri hørt makan. Lyddetaljene var klare som krystall-glass, og det var kontroll i alle ledd.

Ytelse på 2x50 watt ved 4 ohm?

3: Marantz 2270

Denne kjøpte jeg nylig for å ha med i testen. Penere receiver skal en lete lenge etter!

Billede

Omtale fra nettet: Kort sagt: her var det klang i tonene, dynamikk og en slags "indre renhet" i lyden som slett ikke er en selvfølge på dagens HiFi utstyr. Når jeg snakker om dynamikk, så er det spesielt microdynamikken jeg vil fremheve. Men til tross for et svakt dis mellom meg og musikken så var musikken og tonene så ren. Dette i motsetning til "vanlig" HiFi av moderne kaliber som ofte låter anemisk i klangen og med en "indre urenhet" i tonene

Ytelse: 2x70 watt ved 8 ohm

4: Philips AH 684

Japanskbygd og tung receiver. Tilsvarende modeller finnes også som DUX, Loewe og en mengde andre Philipsmerker.

Ytelse 2x55 watt i 4 ohm

5: Forhåpentligvis NAD 3100 PE, se omtale her: http://www.audiophile.no/omtaler/integrerte-forsterkere/item/559-nad3100

Ytelse 60 watt i 8 ohm

6: Pioneer SX 434 som er lillebroren til SX535 omtalt i hjemmebesøksartikkel hos Stig Arne Skilbrei i bladet Fidelity.

Ytelse 2x15 watt

7: Og endelig fikk jeg et veldig godt tilbud i forrige uke på en Tandberg TR2075 mkI som nå er på vei i posten.

Denne er jo nesten skamrost i den kjempelange tandbergtråden på hifi4all.dk.

I tillegg håper jeg at noen av deltakerne kan ta med kandidater til testen. En litt større Pioneer hadde passet fint.

Forsterken vil testes ut på JBL L50-bastarder som ligner litt på disse: http://www.troelsgravesen.dk/JBL-L26-3way.htm

Noen forhåndstips fra Danmark på vinner?
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Receiver/forsterkerduell

Indlægaf Lasse » man 23. sep 2013 11:49

Fedt arrangement :Thumpsup:
Marantz eller Tandberg vil jeg holde på. (Kender ikke de andre)
Og eftersom du tester på JBL vil jeg nok give fordelen til Marantz. :thumbsup:
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Receiver/forsterkerduell

Indlægaf Hackenberg » man 23. sep 2013 15:15

NAD'en burde have muligheder med JBL'erne. Måske lidt kornet.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 135 gæster