Marantz 1050

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 18:40

Idag fandt jeg denne sag inde i Vanløse på et loppemarked.

Da jeg ikke kender lige denne model, synes jeg at den skulle have en chance, selvom den var noget røg-nasset.

Jeg synes ikke den virker helt så lækker i forhold til 1060'eren, selvom den godt kan lyde ok. Den har f.eks kun en papbund modsat den gængse metalbund.

Det gode ved disse modeller er at de er nemme at komme til og ordne og adskille.

- Så af med toppen og igang med ruderensen.


Billede

Billede

Her fronten:

Billede


Efter div rens og aftørring:

Billede

Billede

Billede

Jeg har måske ikke lige lagt megen tid i denne sag, som andre nok ville have gjort, men det beviser at et par timers puslen kan få en ældre og halv-nasset forstærker til at fremstå ganske hæderligt, synes jeg.

Nu mangler den bare at blive prøvet af. Den røde indikatorlampe virker ikke, men måske en god kender fra Jylland ved hvor man skaffer en sådan lampe???
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf mcs_5 » søn 5. sep 2010 19:41

Der mangler nogle dele ved indgangsbøsningerne. Der var nok en lidt større model med samme print også :)

Men et flot rengørings-resultat!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz 1050

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. sep 2010 22:40

Gottschalck skrev:

" Nu mangler den bare at blive prøvet af. Den røde indikatorlampe virker ikke, men måske en god kender fra Jylland ved hvor man skaffer en sådan lampe??? "


Det er en rød lysdiode - en diodetype, som er MEGET svær at finde (i hvert fald for mig). Jeg var på et tidspunkt tyet til at finde en sådan på et vrag i min nærhed. Det ser ud til at man kun kan finde netop denne lysdiode på andet totalhavareret Marantzgej fra perioden.

Er du sikker på, at det er lysdioden, der fejler noget - og ikke forbindelsen til den fra forstærkeren? Mon ikke du kan måle lidt?

Flot resultat af pudsningen - det ser altid godt ud.

Kan være, at MCS_5 verd noget om, hvor man evt kan skaffe de originale? - men det kræver selvfølgelig, at han ved hvordan de ser ud/fysiske mål osv - og evt elektriske egenskaber.

Model 1050 er (Undskyld mig- Jesper) ikke én af dem, som man kigger særlig langt efter. Du har helt ret i , at bare masonitbunden kan give kuldegysninger og vidner om, at Marantz allerede på dette tidspunkt (1978) var kommet ud på glidebanen - startende med de mindre modeller.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1050

Indlægaf mcs_5 » søn 5. sep 2010 22:44

Fredmarantz skrev:Det er en rød lysdiode - en diodetype, som er MEGET svær at finde (i hvert fald for mig). Jeg var på et tidspunkt tyet til at finde en sådan på et vrag i min nærhed. Det ser ud til at man kun kan finde netop denne lysdiode på andet totalhavareret Marantzgej fra perioden.

Man kan jo få meget små lysdioder nu, så kunne man ikke bare save forenden af den gamle, slibe lidt på den, og så lime en ny "bagende" på? Alle røde standardlysdioder har ca. samme data, så hvis den ikke har haft en indbygget formodstand, skal man bare skaffe en ny rød lysdiode.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 22:51

Jeg aner faktisk ikke om det er dioden eller andet, da den er ikke kommet igang endnu, men det kommer.
Den vejer forøvrigt heller ikke rigtig noget- typisk noget der er billigt.
Og tænk 1978! :(
Få år før var det rigtig kvalitet Marantz lavede. Hvorfor gik de på kompromis med kvaliteten Freddy?
Jeg har forøvrigt kun givet en hundred-las for den og hvis den er død er der reservedele til de hungrende vintagenørder 'for free'. Det må da varme lidt. Front og knapper og pots må de kunne bruges til andre modeller fra samme tidsperiode.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 22:54

Teoretisk set kan jeg vel bare holde en lysdiode løst op til de eksisterende ben på den gamle diode mens forstærkeren er tændt for at se om den nye diode lyser eller ej. Dioder der vel ikke så følsomme at de bare brænder af.



mcs_5 skrev:
Fredmarantz skrev:Det er en rød lysdiode - en diodetype, som er MEGET svær at finde (i hvert fald for mig). Jeg var på et tidspunkt tyet til at finde en sådan på et vrag i min nærhed. Det ser ud til at man kun kan finde netop denne lysdiode på andet totalhavareret Marantzgej fra perioden.

Man kan jo få meget små lysdioder nu, så kunne man ikke bare save forenden af den gamle, slibe lidt på den, og så lime en ny "bagende" på? Alle røde standardlysdioder har ca. samme data, så hvis den ikke har haft en indbygget formodstand, skal man bare skaffe en ny rød lysdiode.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. sep 2010 23:04

Gottschalck skrev:Jeg aner faktisk ikke om det er dioden eller andet, da den er ikke kommet igang endnu, men det kommer.
Den vejer forøvrigt heller ikke rigtig noget- typisk noget der er billigt.
Og tænk 1978! :(
Få år før var det rigtig kvalitet Marantz lavede. Hvorfor gik de på kompromis med kvaliteten Freddy?
Jeg har forøvrigt kun givet en hundred-las for den og hvis den er død er der reservedele til de hungrende vintagenørder 'for free'. Det må da varme lidt. Front og knapper og pots må de kunne bruges til andre modeller fra samme tidsperiode.


Hvorfor Marantz - og flere andre kom ud på glidebanen, som var meget lang, ved jeg egentlig ikke sådan til bunds, da jeg tror, at glidebanen ikke var en Marantz opfindelse, men mere end generel samfundsmæssig ændring i produktionsmuligheder - profitoptimering - rationalisering osv - det må økonomisk velfunderede (på vidensplanet forstås :)) kunne fortælle lidt om. Marantz lod sin produktion dække næsten alle segmenter - lige fra bil-Brian til den krævende enthusiast. Før havde det nærmest kun henvendt til til den lidt kræsne forbruger. Det betød, at et katalog dækkede både lousy sekundamodeller og de meget fine og tunge ting, som stadig blev produceret i 1978.
Forpladerne blev der stadig ofret en del penge på - for de kunne sælge sig selv, så at sige. Der var ikke så mange, der kiggede under masonitbunden eller for den sags skyld skruede låget af forstærkeren for at kunne konstatere, at der var gabende tomt set i forhold til apparater fra tidligere, som var fyldt op som motorrummet fra en Mercedes 500SL.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 23:10

Du har sikkert ret i dine betragtninger. Andre ting fra den tid blev også mere dødlige i deres fremtoning. Netop frontpladen og knapperne på min nyerhvervelse er det fedeste ved den sag. Resten ligner noget fra et mere underlødigt mærke- desværre.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 23:24

Forøvrigt Freddy. Hvis jeg en dag skal satse på et stykke Marantz herhjemme - helst kun integreret og rigtig rigtig godt - hvilken model skal jeg så satse mine sparepenge på??

( Havde en model 1200 for længe længe siden, som jeg tænker stadig på ind imellem).
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. sep 2010 23:49

Hvis det er integret, så er en 1200/1200B det mest ædle man kan finde fra Marantz. - dernæst kan man lave en liste over hvilke modeller der er mest eftertragtede - startende med:

1300DC/PM-8 (Marantz showpiece i slut 70'erne)
1200/1200B (Marantz topintegrerede i de gyldne Marantz-år)
30
1120
1250
1150/1150D
1180DC
1152DC
1070
1060*

Sjovt nok ,så er den lille 1060 i serviceret stand, en lille juvel, som er undervurderet og lavt prissat i forhold dens ydeevne - ikke i watt, men i klang og stereobillede. Især pre-amp-delen i den er højt besunget - ikke kun af mig, men af mange i USA ligeså. Det er egentlig ikke en særlig ting, den preamp, den rammer bare en særlig synergi med sig selv (nej - jeg er ikke på dope) - sådan én kan du sikkert sagtens finde- Jesper - der går en del af dem herhjemme. Den har en delbar pre/powersektion , så du, hvis du mangler kræfter med den, kan kombinere den med en kraftigere slutforstærker, hvis du måtte føle behov for dette.

Min favorit er 1200B - og som joker, på grund af sin lidenhed og uanselige udseende - en 1060. Dog er alle de nævnte i mnie øjne, nogel rigtig fede integrerede fra Marantz - Jeg har dem alle - undtaget 1152DC.
Vær dog opmærksom på, at modellerne uden bogstaver har en mere mørk klang (the three Martini sound) end "DC"-modellerne. Disse modeller kommer fra slut 70'erne og har en anelse lysere klang.

God jagt, men start gerne ud med at finde en god serviceret 1060'er. - og sådan én finder du selvfølgelig snart ! :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 23:57

Hmm. så er det at jeg skal sige at jeg fornyligt har haft en 1060'er. Jeg var nu ikke så imponeret over lyden og den blev grundigt sat på plads at en ... Luxman R-1040 reciver, som på alle måder bare lød bedre herhjemme. Sorry Freddy.
Men når det er sagt kan jeg godt se at jeg har været en idiot at skaffe mig af med min gamle 1200 (den første model)
Dengang synes jeg der manglede meget i dens måde at formidle på men mine preferencer var også meget anderledes. Husker desværre også dens overlegne basgengivelse, som nok stadig holder skansen.
Nå, men en 1200 kalder Ballerup!!!
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf Fredmarantz » man 6. sep 2010 00:03

Du skal bestemt ikke sige "sorry" til mig - Der er rigeligt plads til, at vi ikke synes det samme - og fint med det. Det KAN jo også være, at den 1060'eren som havde, trængte til at blive gennemgået for støjende eller inkomtente komponenter samt justering?
1200 kalder Ballerup? - mener du ikke at Ballerup kalder en 1200 ? eller har du allerede fundet den?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » man 6. sep 2010 00:10

Min gamle 1060'er spillede rigtig glimrende og havde forøvrigt rigtig god kontrol i bunden - noget jeg ser som tegn på en sund strømforsyning. Den der 1050 er direkte latterlig rent sammenligningsmæssigt.

Og jo - jeg kalder eller 'befaler' en 1200 til Ballerup. Snarest!!

Den er dælme ikke fundet endnu og kommer sikkert først om lang tid.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf Fredmarantz » man 6. sep 2010 00:14

" Den der 1050 er direkte latterlig rent sammenligningsmæssigt."

Enig!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1050

Indlægaf Tube mania » man 6. sep 2010 00:20

I forhold til ovenstående liste...hører 1090 ikke hjemme i 'selskabet' eller er det en forglemmelse... :o
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster