Marantz 1050

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 1050

Indlægaf Fredmarantz » man 6. sep 2010 00:31

njaaarr - ved det sgutte rigtigt Tube - det er jo kun min egen mening den "rangliste" - 1090'eren er da den største model af den, der ikke hed "DC" i den "lystlydende" serie fra samme katalog., men jeg har faktisk ikke nærlyttet på sådan 'en - men derimod på en 1072 (modellen lige "under"), som jeg har til at stå. Den imponerer mig ikke.
Selv om det næppe har nogen lydmæssig betydning, når et apparat har masonitbund og er halvtomt indvendigt, så har jeg ikke meget fidus til dem - især ikke ,når man ved, hvordan de byggede dem ganske få år før. Så når du nu spørger, så har jeg absolut ikke en "må ha"-oplevelse med en 1090, men det kan andre sagtens have..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1050

Indlægaf Tube mania » man 6. sep 2010 09:40

Ok...jeg forstår, men min har godt nok metal-bund...så må den jo være fin :Skor: he he. Nå, men den er allenfals go nok til at spille på horn i udestuen. Jeg fik den jo gratis så den må jo være alle pengene værd og den er som ny :cool1:
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Marantz 1050

Indlægaf Fredmarantz » man 6. sep 2010 23:42

Ha-ha- Ja- Tube - hvis den har metalbund, så er det en fiiine forstærker!!

Nå spøg til side - det jeg mener er egentlig ikke selve masonitbund/metal-bund. Dette kan man jo ikke høre - men...min pointe var mere, at hvis man fx finder masonitbund i en Marantz-forstærker, så er man begyndt at kravle nedad i fremstillingsudgifter og materialeudgifter - og måske endda i konstruktionsudgifter. Bunden fungerer nok mere som indikator for dette og ikke andet. Hvis man åbner forstærkerne og receiverne med masonitbunden, så vil man, som jeg har været inde på tidligere stå med en forstærken med megen luft i - og ikke særlig meget "jern" - dette forholder sig nærmest omvendt i generationen før - og i de større modeller i samme serie (1180DC - 1300DC fx.) - hvis din 1090'er er med metalbund, så er trafoen vel efterhånden også blevet så tung, at bunden kun kan holde den, hvis den er lavet i metalplade.
Jeg tvivler ikke på, at denne forstærker med god autoritet kan drive et sæt horn og tilmed få det til at lyde fint.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » ons 8. sep 2010 16:47

Nå så blev den prøvet af. Stendød bortset fra lidt knasen når højtaleromskifteren drejes. Ved indkobling lyder en dyb brummen, som samtidigt skubber begge mine Tandberg basser ud i yderposition.
Øv da væk med den til reservedele.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf mcs_5 » ons 8. sep 2010 16:48

Gottschalck skrev:som samtidigt skubber begge mine Tandberg basser ud i yderposition.

DC! Affuttet udgangstrin...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » ons 8. sep 2010 16:54

Sikkert. Død over den fordømte ,som sikkert ender sine dage hvor ingen forstærkere nogensinde ønsker sig hen.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. sep 2010 17:26

AV- AV selv om det er sådan én, så skal du tage knapper/forplade/højttalertilslutninger/sikringsholder - balancepotentiometer/volumepotentiometer/fødder mv. ud af den - sådan noget kan bruges til restaurering af andet godt Marantz - :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1050

Indlægaf Tonni » ons 8. sep 2010 17:42

Gottschalck skrev:Sikkert. Død over den fordømte ,som sikkert ender sine dage hvor ingen forstærkere nogensinde ønsker sig hen.


Trist!
Håber forbandelsen finder vej til den formastelige!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz 1050

Indlægaf Tube mania » ons 8. sep 2010 18:10

Så var det da godt det ikke var en af de 'finere' modeller og nu har du jo været uheldig med denne...så skulle det da ikke undre mig om du finder en bedre en i 'top-form'. Som donor gør den da også gavn... :thumbsup:
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Marantz 1050

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 8. sep 2010 18:54

Gottschalck skrev:Nå så blev den prøvet af. Stendød bortset fra lidt knasen når højtaleromskifteren drejes. Ved indkobling lyder en dyb brummen, som samtidigt skubber begge mine Tandberg basser ud i yderposition.
Øv da væk med den til reservedele.


Håber ht'erne overlevede... :shock:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » ons 8. sep 2010 22:52

Hej igen.
Højtalerne overlevede da gudskelov.
Tror jeg skrev lidt forkert.
Når den tændes er der ikke en lyd, men når der rodes med omskifteren til højtalerne lyder der en svag knasen i begge højtalere.
Det er ved indkobling af et eller andet filter på fronten at den kraftige brummetone lyder.
Men igen, den virker næsten død!
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz 1050

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. sep 2010 22:59

Er der et relæ i den forstærker? - klikker det ind? -

Var det mig, så slukkede jeg den og koblede den fra højttalere - rensede den grundigt i alle kontakter og pots - målte DC - stillede DC - og satte den på et par højttalere, som godt måtte tage skade, hvis den lavede grimme ting.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1050

Indlægaf Gottschalck » ons 8. sep 2010 23:12

tjae tror nok den ryger på fjernlageret indtil videre.
Så kan ravnene jo slås om resterne til et evt vintagetræf.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: pqrannes og 22 gæster