Hifi for de hjemløse

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hifi for de hjemløse

Indlægaf Helbrønd » man 21. okt 2013 23:52

Hej folkens!

Min mor bestyrer en genbrugsbutik for Kirkens Korshær og i den forbindelse har jeg i mit overmod meldt mig til at hjælpe med at vurdere og efterse de anlæg der evt. skulle dukke op.
Overmodet skal forstås ved at jeg ikke har andre forudsætninger for at servicere sådan nogle sager end lysten til det, så her håber jeg at nogle af jer måske kunne komme ind i billedet ;)
1.jpg

Jeg var med ude at hente forstærkeren hos donoren som fortalte at hun havde haft den stående i kælderen de sidste mange år, så jeg forestillede mig jo at den nok var køreklar, men ak.
Da jeg sluttede den til fik jeg ingen anden reaktion end en svag brummen, så jeg åbnede op, og fandt syv 20mm glassikringer. Et par stykker var gået og resten havde en "dråbe" på tråden, hvad jeg tolker som at de har været overbelastet, men for kort tid til at nå at brænde over, da de alle er træge sikringer (Er jeg på vildspor her?).
Jeg har nu skiftet sikringerne, men ikke fået nogen "tak for indsatsen". forstærkeren er lige så død som før.
Jeg kan høre at brummen kommer fra strømforsyningen og er upåvirket af om jeg forsøger at tænde eller slukke for den.
I og med at alle sikringer havde det skidt, er jeg lidt bange for om den har fået et rap, der har aflivet den helt, for jeg synes også strømforsyningen ser en kende skummel ud.
Er der nogen der kan komme med et godt bud hvad jeg evt. kan kigge efter?
2.jpg

Jeg håber den står til at redde, for jeg synes det er sådan et fint lille anlæg :)

Mvh
Thomas
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Helbrønd
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2013
Geografisk sted: Hillerød
Lokalitet: Hillerød

Re: Hifi for de hjemløse

Indlægaf thov » tirs 22. okt 2013 03:10

Sikringer kan godt ha' en 'dråbe' midt på tråden.
Sådan kan mange spritnye sikringer se ud.

Fejlfinding kræver mindst et multimeter.
En +/- strømforsyning med variabel strøm og spænding er også nyttig.
Skal det være rigtig fint, så har man også et skop og en tonegenerator.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 151 gæster