Goodmans Minianlæg

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Goodmans Minianlæg

Indlægaf Gottschalck » lør 18. sep 2010 14:24

Godt nok ikke meget respons der er på ens kommentarer her på sitet, men prøver lige med en beskrivelse af verdens første minianlæg.

Den anden dag faldt jeg over denne gamle sag på Tradea til en ganske billig penge. En Goodmans Maxamp 30.

Billede


Her bagpanelet:


Billede

Den knasede godt og grundigt i knapper så af med tøjet. Først væk med trækabinettet.

Billede


Herefter sidder der tre skruer i hver side af forstærkeren og af med dem.

Derefter folder den 'vingerne' ud og hver udgangsforstærker er monteret på disse vinger. Det må sige at være servicevenligt.


Billede

Billede


Her det ene udgansprint

Billede

Bag et par papskiver på den anden side af vingerne sidder der disse vintagebolsjer: RCA 2N3055

Billede


Her er lidt af indmaden - også servicevenlig.

Den store lyt i bunden har et underligt mærke der ligner en syg lyt så der blev kun lyttet hurtigt.

Billede

Billede

Og endelig her er årsagen til at jeg bød på den:

Billede

Den passer til mine Goodmans Maxim højtalere.
Størrelsen er fuldstændig den samme som højtalerne, så man må forvente at det er samme fabrik der har leveret kabinetter til begge apparater.

Nu står den på at skaffe et par nye lytter så forstærkeren ikke dør og tager livet af højtalere samtidigt.

Velbekomme.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf SJ21 » lør 18. sep 2010 15:14

Til lykke med dit fine anlæg. Goodmans har åbenbart været langt forud for deres tid med sådan et mikroanlæg. Spændende hvordan det spiller, når du får sat nye lytter i. Højttalerne har jeg hørt hos dig, og dem kan man ikke klage over.
Hilsen
Søren
SJ21
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf KlausM » lør 18. sep 2010 15:15

Det er godt nok et sødt anlæg; jeg mindes at have set noget lignende (små moduler på højkant), men af et andet mærke, jeg må lige tygge lidt på hvad det kan være.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf Tube mania » lør 18. sep 2010 15:20

Det er smukt....kunne jeg også sagtens falde for...
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf mcs_5 » lør 18. sep 2010 15:32

Det ser da fint ud. Men et helt anlæg er det vel ikke? Men der har jo sikkert været en tuner i samme design også.

Jeg har før set tilsvarende engelske forstærkere med rør - de har åbenbart godt kunnet lide "små" anlæg derovre.

Den lyt der ser dårlig ud, er vel den store blå? Det ligner en Philips. Det mærkelige logo kunne være Pye, som også et et Philips mærke. Det er ikke sikkert lytten er så død som den umiddelbart ser ud. Hvis den den rigtige kapacitet,og den ikke bliver lun, kan den nok klare nogle år endnu...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf Edge » lør 18. sep 2010 16:03

Nææee hvor fint :) Rart at se jeg ikke er den eneste der kunne finde på at købe et mini anlæg (Aiwa 22 for mit vedkommende)

Hvad skuer mit øje... Holder du stadig fast i den Sansui AU-D9? Tjae hvis man bare havde penge...
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf DJmon » lør 18. sep 2010 17:27

Ja der findes nogle få vintage anlæg med den formfactor . tillykke med den sjove sag ja service venlighed får en ny betydning. håber du får den helt op at køre.
Anlægget er midlet ikke målet

1.System Audio 1270/Marantz PM 7200/Pioneer PD s901/pioneer f-551l/Denon DRS 810 /Dual CS5000/Ortofon OM30

2. NAD 7120 /Beocord 1900/larsholt signalmaster mark 8/ Wharfedale Denton 2xp/Marantz AT-6 .
Brugeravatar
DJmon
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13 maj 2010

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf Gottschalck » lør 18. sep 2010 18:27

jamen takker. Der findes også en tuner til anlægget ved jeg.
Forstærkeren spiller da, men lidt højere i den ene kanal end den anden. Jeg regner med at lidt rens af kontakter kan klare problemet. Men du - Mikkel mener godt at jeg bare skal spille på den hvis den virker? Jeg regnede bare med at jeg skulle skifte den store blå lyt og de to blanke der sidder på vingerne til udgangsprintet. Mon ikke den ville have godt af det? De er trods alt 45 år gamle. Hvordan er det lige jeg måler? er det ikke noget med at multimeteret skal stilles i volt og derefter skal der stå en vis spændning på den ene side af lytten og nul volt på den anden side?
Iøvrigt - så siger den prhmmmmm når der tændes og basmembranerene rykker godt ud, men det er vel normalt for den tids elektronik?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf Gottschalck » man 20. sep 2010 18:04

Nå nu fandt jeg ud af hvad der sidder af værdier i strømforsyningen samt udgangsprintene.
Strømforsyningen (den store blå uden navn) har en værdi på 2500uf 64Volt.
Den fysiske størelse må jeg måle imorgen.
Til hver udgangsprint sidder der en TCC (den blanke lyt) på 1000uf 30volt DC.
Desuden til hver print er der en på 500uf 2,5 volt 50uf 25 volt 250uf 64volt 32uf 40 volt samt en 200uf og jeg kan ikke tyde om den er på 6,4 volt eller 64 volt.
Er der nogen der har lidt liggende, der kan købes eller ved hvor disse stumper kan købes - Mikkel og BOB ;)
Må lige nævne at flere af kondensatorerne er vokset lidt i enderne hvilken vel betyder at de er ved at være færdige.
Hvordan med de to små trimmere på hver print. Er det til tomgangsspændning og skal de justeres hvis kondensatorerne skal skiftes.
Som altid. Meget forlangt!!!
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf mcs_5 » man 20. sep 2010 19:22

Gottschalck skrev:Nå nu fandt jeg ud af hvad der sidder af værdier i strømforsyningen samt udgangsprintene.
Strømforsyningen (den store blå uden navn) har en værdi på 2500uf 64Volt.
Den fysiske størelse må jeg måle imorgen.

Bare mål diameteren.

Desuden til hver print er der en på 500uf 2,5 volt 50uf 25 volt 250uf 64volt 32uf 40 volt samt en 200uf og jeg kan ikke tyde om den er på 6,4 volt eller 64 volt.

Sammenlign størrelsen på den sidste med den på 250µF 64V - hvis den på 200µF er meget mindre, er det nok 6,4V.

Er der nogen der har lidt liggende, der kan købes eller ved hvor disse stumper kan købes - Mikkel og BOB ;)

Jeg har dem som sædvanligt liggende. Prøv at måle diameteren på udgangslytterne også. Det kan være jeg har nogle Elna-typer der passer i størrelsen.

Prøv at måle spændingen på den store blå lyt, og DC spændingen mellem + på 1000µF lytten og stel (med lyden skruet ned).

Må lige nævne at flere af kondensatorerne er vokset lidt i enderne hvilken vel betyder at de er ved at være færdige.

Måske - det skader jo nok ikke at skifte dem.

Hvordan med de to små trimmere på hver print. Er det til tomgangsspændning og skal de justeres hvis kondensatorerne skal skiftes.
Som altid. Meget forlangt!!!

De skal justeres hvis/når modstandene er drevet i værdi. Kondensatorerne har ikke så meget med det at gøre. Den ene trimmer er nok til tomgangsstrøm, og den anden til midtpunktsspænding. Hvis spændingen på + polen af udgangslytterne er ca. del halve af forsyningsspændingen, er midtpunktsspændingen nok indstillet korrekt. Tomgangsstrømmen er svær at indstille uden et diagram eller en servicemanual...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf Gottschalck » man 20. sep 2010 20:18

Som altid på pletten og hjælpsom - nice.
Må lige måle lidt imorgen.
Noget jeg kan hjælpe med eller skaffe til gengæld?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf Rolf Zetterberg » man 20. sep 2010 22:25

Jämför med schemat som finns här:
http://audio-circuit.dk/schematics_d-h.php
och här:
http://www.acousticpsychos.com/Files/Go ... nt-sch.pdf
(båda lika stora filer-vem har snott av vem?) ;)
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf mcs_5 » man 20. sep 2010 23:09

Tak Rolf! Det gør det jo lidt nemmere.

R66 og R69 er til midtpunktspændingen, og R80/R85 er til tomgangsstrøm. Sæt 0 proben fra voltmetret til stel, og mål spændingen på pluspolen af C58 (54V), og C55/C56 (29V) - og meld tilbage med resultaterne selvfølgelig. Hvis der så også er 100mV over R99 og R102 (0,75 ohm), burde tomgangsstrømmen være OK.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf Gottschalck » man 20. sep 2010 23:17

ok. will do.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Goodmans Minianlæg

Indlægaf Gottschalck » tirs 21. sep 2010 22:59

Så er der målt og gjort ved.
Den store blå lyt på 2500uf er 4cm i diameter og 8 cm høj. Spændningen over den måler jeg til 55volt.

Så er der de to blanke TCC 1000uf. De er 2,5cm i diameter og 5 cm lange. Spændningen over dem i forhold til stel er på henholdsvis 22,4 og 23,3 volt.

Endelig måler jeg 30 og 80 mv over de to modstande som nævnt. Det er nok lidt for lidt.

Kondensatorerne på printene er samlet set:
To stk. 10uf 16V
To stk. 32uf 40v
To stk. 50uf 25V
To stk. 200uf 6,4v
To stk. 250uf 64v
To stk. 500uf 2,5v

Håber det giver mening.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster