Hjælp! Min Nikko er Semi-Tavs! (Fikset)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hjælp! Min Nikko er Semi-Tavs! (Fikset)

Indlægaf Spectrum » lør 23. nov 2013 17:00

I Bunden af tråden kan i læse Hvor langt min ikke helt færdige studenter eksamen Når i den lange ende.

Jeg dummede mig og Købte en Nikko TRM-750 Hvis sælger var ret så skummel og ikke vidste en dyt om det, Han sagde den havde brændt nogle højtalere af, som han havde liggende, og den var for kraftig til ham.. (75w/4ohm...) så er man som ung man jo dum nok til at sige ja og købe den alligevel. Nu var jeg også kørt gode tre timer efter den....
Skuffelse da man kom Hjem til en død venstre Kanal, Jeg Prøvte det hele, den lyder meget flot på den ene Kanal, dog er den anden Kanal fuld tavs, undtagen at man skruer helt op, så kommer der en lille smule lyd. Jeg er virkelig meget meget Opsat på at lave den, da den er min Julegave til migselv, og kostede mig meget af min Studieløn...

Nogen ide om hvad der er galt folkens?
Senest rettet af Spectrum lør 23. nov 2013 17:48, rettet i alt 1 gang.
Kender lidt til lidt af hvert, mest solidstate grej, men lærer PT også om Rør.
Stor Fan af Technics Og Zenith.
Brugeravatar
Spectrum
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 28 sep 2013
Lokalitet: Ribe

Re: Hjælp! Min Nikko er Semi-Tavs!

Indlægaf Fredmarantz » lør 23. nov 2013 17:05

Alt muligt kan være på spil her...men jeg ville starte med en "mandfolkerensning" af alle kontakter (herunder tape monitor) og potentiometre. Incl. en god rensning af relæet. Ligeledes ville jeg inspicere alle print og forbindelser for at se, om det så ordentligt ud - lodninger osv.

En testning af udgangstransistorer ville være oplagt, da du her kan få fundet ud af, om der er stået en udgang af.

Men det er ikke så let på afstand at detekte, hvad fejlen kan være -'

Prøv alle indgange af - og hvis apparatet kan adskilles i for og slutdel - kan du også finde ud af, om fejlen ligger i for -eller slutdelen.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz lør 23. nov 2013 17:17, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp! Min Nikko er Semi-Tavs!

Indlægaf spuncut » lør 23. nov 2013 17:07

Hej Spectrum
Den "lille smule lyd" der, er den meget forvrænget ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp! Min Nikko er Semi-Tavs!

Indlægaf Tube mania » lør 23. nov 2013 17:11

Check lige de sikringer...desværre tyder det du siger med lidt lyd når du skruer op ikke på dem, men check alligevel...

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Hjælp! Min Nikko er Semi-Tavs!

Indlægaf Spectrum » lør 23. nov 2013 17:16

Tube mania skrev:Check lige de sikringer...desværre tyder det du siger med lidt lyd når du skruer op ikke på dem, men check alligevel...

Billede


Hey Tube... har lige cheket begge, er begge okay, dog spiller stadig kun den ene side...

Og Spuncut, Lyden kommer mest fra Diskanten på mine højtalere, Bassen siger ikke noget, og kan heller ikke mærkes når man ligger hånden på. derfra kan jeg ikke sige om den er forvrænget.
Kender lidt til lidt af hvert, mest solidstate grej, men lærer PT også om Rør.
Stor Fan af Technics Og Zenith.
Brugeravatar
Spectrum
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 28 sep 2013
Lokalitet: Ribe

Re: Hjælp! Min Nikko er Semi-Tavs!

Indlægaf Spectrum » lør 23. nov 2013 17:47

STOOP! HAR FIKSET DET!!!

Kæft hvor dum kan man være. den lille metal dut, der går fra Pre in til Pre out, der sad en af dem i, og så husker jeg lige tilbage til min store Power Amp Jeg Bruger til Mine små Shows, og at der vist nok sidder to?
Jeg trak den der sad ud, og ingen lyd, tog en fra en defekt Akai Jeg havde til dele, og se der! WAOW! Kæft hvor er jeg glad! Den spiller FANTASTISK. Den lyder Meget meget Meget godt I forehold til at nikko var "Noget at det billigere" så vidt min far Ved hvad han snakker om selvfølgelig. Men Eeep, den er jeg glad for! så var den pludselig Plovmanden værd igen!
Ellers Mange tak for Hjælpen, Spuncut og Tube, og alle jer andre som Kastede tanker over hvad der kunne have været galt!
Kender lidt til lidt af hvert, mest solidstate grej, men lærer PT også om Rør.
Stor Fan af Technics Og Zenith.
Brugeravatar
Spectrum
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 28 sep 2013
Lokalitet: Ribe

Re: Hjælp! Min Nikko er Semi-Tavs! (Fikset)

Indlægaf Captain Phoenix » lør 23. nov 2013 18:48

Godt det lykkedes (selv om det var lidt af en "blunder"...).
Jeg var faktisk lige ved at skrive, at der ikke kunne være noget alvorligt i vejen med en/din Nikko!
Har haft fat i 4 forskellig Nikko-receivere gennem mit værksted indenfor de sidste måneder - og det har været det samme med dem alle: Uanset grannåle, sand, rust osv. har de bare spillet og ikke krævet andet end rensede potmetre og kontakter. (Dog bliver de store 'lytter i strømforsyningen trætte med alderen som mange andre).
Har sagt/skrevet det før: Nikko er bundsolide, velspillende - og undervurderede.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hjælp! Min Nikko er Semi-Tavs! (Fikset)

Indlægaf Spectrum » lør 23. nov 2013 22:59

Captain Phoenix skrev:Godt det lykkedes (selv om det var lidt af en "blunder"...).
Jeg var faktisk lige ved at skrive, at der ikke kunne være noget alvorligt i vejen med en/din Nikko!
Har haft fat i 4 forskellig Nikko-receivere gennem mit værksted indenfor de sidste måneder - og det har været det samme med dem alle: Uanset grannåle, sand, rust osv. har de bare spillet og ikke krævet andet end rensede potmetre og kontakter. (Dog bliver de store 'lytter i strømforsyningen trætte med alderen som mange andre).
Har sagt/skrevet det før: Nikko er bundsolide, velspillende - og undervurderede.


Ja Captain, Det er Nu Dig jeg Peger på, hvis folk spørger hvorfor Det Blev en Nikko. Og så har jeg faktisk også en God Ven som ejer 54 Nikko Ting, i blandt er der 5x TRM750eren som min her. Men I To Husker jeg at have sagt de var gode sager, og Jeg Bliver nød til at Sige det samme. Den Har spillet i gode seks timer nu, Og den spiller bare Så Dejligt. Rigtig Meget effekt, volume knappen når lige at Klikke to gange, og så ryster hele bygningen, Jeg er bare Glad for den. Forarbejdningen er fantastisk, selvom den minder meget Om Pioneer, den kan jeg Personligt ikke udsætte noget ved. Alt efter alt, En vildt dejlig Forstærker. Nu Brænder det i fingere, og jeg tror jeg nupper den Nikko receiver der står til 700 På den Blå, Der kan nok forhandles Lidt. Hvis nogen af jer Smarte mennesker kender et godt Paar højtalere jeg kunne Få til Den her Nikko, til at Udnytte den høje effekt noget mere, må de gerne sige til. Mine Marantz Imperial er både kosmetisk trætte og ikke egnet til Jobbet.
Kender lidt til lidt af hvert, mest solidstate grej, men lærer PT også om Rør.
Stor Fan af Technics Og Zenith.
Brugeravatar
Spectrum
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 28 sep 2013
Lokalitet: Ribe


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 130 gæster