Beomaster 4400

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 4400

Indlægaf sven » søn 1. dec 2013 00:43

Er der nogen der har en idé om hvad der kan være galt når en Beomaster 4400 har overload-lampen lysende og forstærkeren afbryder efter 1 sek. ???
N.B. Der bliver ved med at være spænding på radioen som sådan.
Det sker også når ingen højttalere er tilkoblet.
sven
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28 nov 2013
Lokalitet: Nærum

Re: Beomaster 4400

Indlægaf acj1980 » søn 1. dec 2013 01:33

Der sidder vidst et kredsløb der detektere om effekten er for stort.. er dette defekt vil forstærkeren lukker, bla for at beskytte udgangene, får du lyd ud til højtalerne inden den lukker ned? og som en sidste ting, bliver den varm bagtil??
acj1980
 

Re: Beomaster 4400

Indlægaf Tube mania » søn 1. dec 2013 10:36

O load lampen er der kun for meget varme og DC detektor som kan få til at lyse. Jeg tror mest på det sidste for den kan næppe blive ret varm på den korte tid. DC protektion er for at beskytte højtaleren mod DC (jævnspænding) på udgangen som skyldes en fejl i et udgangs-trin.

Og herfra kan det godt blive lidt langhåret for det kan være mange ting, men ofte er det kortsluttede udgangs transer. Nogle gange kortslutter de pga alderdom, men også forkert bias er en jævnlig set årsag. Det skyldes måske dårlige trimmere som så skal skiftes ved samme lejlighed. Det hænder også at en overbelastet højtaler er blevet skadet så den spiser udgangs transistorer til morgen mad.

Som du kan se kan årsagerne være mange ...jeg reparede engang en større forstærker for den fejl og den blev ved med at komme igen med samme fejl. Ved et besøg hos kunden opdagede jeg at han havde forlænget sine højtaler kabler ved at binde dem sammen så de kortsluttede.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Beomaster 4400

Indlægaf acj1980 » søn 1. dec 2013 13:50

@Tube mania.. den havde jeg ski helt glemt.. den med bias justeringen.. for det er en rigtig drillert.. og den fejl ved jeg oftest kan drille i lillebroderen (4000), så det kunne være fejlen..
acj1980
 

Re: Beomaster 4400

Indlægaf Boydk » tirs 3. dec 2013 15:26

For det meste skyldes det dårlige kontaktforbindelser i "klaveret", hvorved den går i selvsving over det hørbare område, derfor lys i "overload" og ingen lyd i højttaler (der bli´r skam afsat effekt i diskanten alligevel) :-)
Boydk
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 nov 2013
Lokalitet: Århus


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster