Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf acj1980 » lør 11. jan 2014 14:33

Her Claus er et uddrag af den ene lyd udgang, udgangs kondensatoren som går ud til lydudgangs stikket er der en rød "cirkel" om, som du kan se er det ene ben forbundet med noget inde i den blå "cirkel" , og den blå cirkel har jeg indikeret fra den øverste udgangs transistor til den nederste igennem en 0,22 ohms effekt modstand

Billede
acj1980
 

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf Stålmontøren » søn 12. jan 2014 15:34

Kondensatorer.jpg
acj1980 skrev:Her Claus er et uddrag af den ene lyd udgang, udgangs kondensatoren som går ud til lydudgangs stikket er der en rød "cirkel" om, som du kan se er det ene ben forbundet med noget inde i den blå "cirkel" , og den blå cirkel har jeg indikeret fra den øverste udgangs transistor til den nederste igennem en 0,22 ohms effekt modstand

Billede


Hej og tak for lidt undervisning.

Hvis jeg forstår det rigtigt så skal jeg lodde en 1K ohm modstand i mellem + og - (stel) på den store kondensator i udgangen?

Årsag til "skral":
Kan det være årsagen til "skral" i højtalerene at jeg jo har skiftet de gamle kondensatorer ud med nye. De gamle havde en værdi på 50Vdc3000uf hvor de nye er på 63Vdc4700uf. Og den ene var temmelig utæt og uden virkning, den anden var begyndt at se deform ud.
Den tredje kondensator blev skiftet ved samme lejlighed og var på 100Vdc2500uf, hvor den nye er på 100Vdc3300uf. Men den er vel uden betydning i denne her sammenhæng?

Mvh. Claus
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf acj1980 » søn 12. jan 2014 23:59

AT du gør udgangs kondensatorene kan gøre de er lidt længere tid om at komme af med den spænding de bliver påført fra udgangs transistorenes spænding, nu kan jeg ikke huske om der er en knap til at koble højtalerne ind/ud , er der ikke noget med den har til 2 sæt højtalere?? for så kan du nemlig fint lodde en modstand på den ende der vender ud mod højtaleren til stel, 2,2 kohm er nok bedre da den ikke bliver nær så varm som 1kohm, når de er loddet i skal du så bare huske at trykke knappen til speakers 1/a ud når du tænder beolabben og så efter 5-10 sekunder efter du har tændt den trykke speakers knappen ind , så burde der ikke komme det omtalt plop.

Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf Stålmontøren » man 13. jan 2014 16:42

Hej Alex.

Tak, det prøver jeg.

Mvh. Claus.
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 161 gæster