Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Nad 3020

Indlægaf Gottschalck » lør 3. jan 2015 00:43

Synes det lyder som et fint start projekt. Faktisk er det ikke så svært, men kræver naturligvis at man kan føre en loddekolbe nogenlunde sikkert.
Jeg har skiftet alle kondensatorer i min og det ikke prisen, der bør gøre den store forskel. Panasonic FC er stadig fantastisk vellydende og billige. Man kan skifte lidt af gangen og lytte samtidigt, hvis man tør lade dyret være åbent.
God fornøjelse.
Jesper

Ehapa skrev:Hej,

Har lige fundet sådan en på Genbrugs pladen, NAD 3020 :p ,

Den virker ikke med preamp sektion tilsluttet, koblet af virker effektdelen med mislyd, så den skal recappes, jeg tænker at prøve selv da det virker rimeligt overskueligt, er det alle kondensatorer der skal udskiftes?(lilla), og er
der evt. andet man bør skifte?, dette bliver mit første tekniske forstærker projekt ;).

Er der nogen der kan hjælpe med et par kommentar?, jesper håber det er ok jeg kører videre i din tråd.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020

Indlægaf kj2005 » man 9. mar 2015 18:14

....mit indlæg fra 19. feb. ser ud til at være væk? Det handlede blot om at jeg aldrig fik lyttet til en NAD 3020....og et spørgsmål om hvad en DBA NAD 3020'er bør koste idag...holder det til tråden? :p
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Nad 3020 A

Indlægaf Gottschalck » man 6. mar 2017 23:54

Efter vintage træffet har anlægget herhjemme været skilt ad. Det var besluttet at jeg skulle prøve en transistor forstærker på yamaha NS-1000 højtalerne. Fredag aften blev der spillet på 5-8 forskellige modeller, men det var ikke rigtig godt. Hårdt og påtrængende. Bevares bassen var noget bedre end mine Dynaco MK-3 og der var nok lidt detaljer at hente.
Og så i dag, tænkte jeg at den lille Nad 3020 A skulle prøves. Den fylder ikke meget på hylden og det ser faktisk lidt latterligt ud.
- Men for pokker, hvor den har rykket ved mine vintage grænser. Faktisk overvejede jeg at skippe alt mit grej og beholde NAD forstærkeren, for den spiller faktisk bedre end alt andet jeg har prøvet på de højtalere. Den har spillet nonstop i 10 timer og mine ben bevæger sig stadig. En sand fornøjelse. Meget musikalsk og lige præcis tilpasset højtalernes klangballance. Den trækker ubesværet højtalerne og med et drive, der imponerer. Varmt, stramt og dynamisk. Masser at smæk for skillingen, når det kræves. Lidt som at lytte til et par gode horn. Dødsyge indspilninger vågner op med fornyet energi. Det har jeg sgu aldrig prøvet før.
Man bliver lidt træt og vemodig over alt det grej, der står her og fylder. Pænt grej med krom og flasker, der lyser i mørket. Skuret alu og poleret metal. Nad forstærkeren er grim og uanseelig, men for dælen, hvor den spiller.
Og sikkert et dilemma man står i nu.

Her ses den lille NAD fætter, mens Dynaco MK-3 står i skammekrogen.
Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020

Indlægaf pqrannes » tirs 7. mar 2017 00:11

Spændende dilemma der, Jesper. Jeg købte en ur-NAD 3020 fra ny af i 1983. Jeg husker prisen som 995 Kr. Den står her et sted endnu, så vidt jeg husker er eneste skavank en brummende riaa-del. Det er nemt at ordne. Hvis jeg fandt den frem kunne jeg måske også få tømt ud på hylderne? Måske skulle jeg nøjes med at prøve den som preamp til mit Siemens/OB-setup?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Nad 3020

Indlægaf Gottschalck » tirs 7. mar 2017 00:22

Hej Peter
Min spiller- jeg ved ikke om man kan sige fantastisk, det kan man nok ikke, men der er ligesom faldet noget på plads. Noget jeg ikke anede kunne lade sig gøre. Lidt som at fjerne en splint i fingeren efter lang tids irritation eller ondt i kroppen, som pludselig forsvinder. En lidt syret oplevelse, når man har prøvet at spille på 200-300 forstærkere eller mere?

Jeg skiftede jo alle kondensatorne i min til Panasonic FC og Frolyt kondensatorer. Det hele vist skaffet af Mikkel. Den var ret kedelig at lytte til dengang, men nu? Jeg ved ikke, hvad der er sket. Det kan godt være du lige skal finde den frem og tørre støvet af. Hvis den er købt i 83 er det nok den gode udgave med A betegnelsen, som skulle være den bedste.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020

Indlægaf Almarx » tirs 7. mar 2017 03:06

Jeg er spændt på en evt. forsættelse, - er det starten på noget ? Bytter haveanlægget plads med Dynaco og Concordant ? :?
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Nad 3020

Indlægaf bjerager » tirs 7. mar 2017 07:45

Skulle have prøvet dem på AR-10pi....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Nad 3020

Indlægaf hificlassic » tirs 7. mar 2017 09:33

min første forstærker var en 3020i også købt for 995kr. Den spillede også forrygende godt.
Jeg har et par gange forsøgt at få en i huset igen, men begge havde brummende trafo, som jeg ikke helt kunne leve med.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Nad 3020

Indlægaf Tonni » tirs 7. mar 2017 09:39

Har en 3020 Series 20, som stadig spiller (mere end) hæderligt. Utroligt som de stadig kan dele vandene!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nad 3020

Indlægaf Elway » tirs 7. mar 2017 09:42

bjerager skrev:Skulle have prøvet dem på AR-10pi....


Ja - det havde været interessant
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 756
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Nad 3020

Indlægaf pqrannes » tirs 7. mar 2017 10:04

bjerager skrev:Skulle have prøvet dem på AR-10pi....


Det kunne have være sjovt at prøve, men jeg tror ikke der var kræfter nok.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Nad 3020

Indlægaf Ehapa » tirs 7. mar 2017 10:39

Fed oplevelse, NAD 3020 må stå som "all time greatest", pris og konstruktion i betragtning.

Hvor god mon den kan blive hvis man giver den fuld skrue med recap/bøsninger m.m. Altså dyre stumper, man dræber måske lidt af ideen med 3020, men kunne være spændende.

Hygge
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nad 3020

Indlægaf Ehapa » tirs 7. mar 2017 10:42

Jeg spillede på NAD 3020, og exposure pre fra start 90erne, og tannoy little gold monitor for 10år siden....der var smæk på.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nad 3020

Indlægaf Gottschalck » tirs 7. mar 2017 11:59

Jeg har nu læst i går at man ( NAD) ved præsentationen i 1978-79 på costumer show i USA havde spændt den op på 4 AR højtalere med en impedans på 1,1 ohm og at den lille NAD sagtens kunne trække de 4 højtalere og at det samtidigt havde skabt noget røre i forsamlingen. Mine Yamaha NS-1000 er vist heller ikke kendt for at være nemme at trække, men NADen trækker dem, som det var et par letdrevne horn. Masser at overskud og ingen tegn på klemt lyd.

pqrannes skrev:
bjerager skrev:Skulle have prøvet dem på AR-10pi....


Det kunne have være sjovt at prøve, men jeg tror ikke der var kræfter nok.

PQR
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020

Indlægaf Gottschalck » tirs 7. mar 2017 12:06

Jeg tror ikke jeg er helt mentalt klar til at hælde mit Dynaco grej ud i haven. Dynaco er nok lidt rørforstærkernes svar på NADs transistor grej ditto. Billigt, musikalsk og til at betale.
Jeg har forøvrigt en 7020 samt en 3020I stående, begge originale men om der skal leges med dem ved jeg ikke rigtigt.

Jeg sunder mig stadig.
Jesper


Almarx skrev:Jeg er spændt på en evt. forsættelse, - er det starten på noget ? Bytter haveanlægget plads med Dynaco og Concordant ? :?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster