Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf mcs_5 » tirs 14. mar 2017 14:49

Elway skrev:Man kan få nogle kits til recap. Se her:
http://www.ebay.com/itm/NAD-3020A-B-3120-Verstarker-Elko-Satz-kpl-caps-recapping-recap-kit-complete-/262831678893?hash=item3d31fd25ad:g:XIIAAOSwCGVX9VuP

jeg skal dog ikke kunne sige om det er en god kvalitet - her må de elektronikkyndige på banen.... :shock:

"This kit consists of 45 electrolytic aluminium caps manufactured by best known companys" - det lyder lidt kryptisk... Det indeholder også snap-in lytter, der ikke passer i printet (uden vold). Men de er jo også lidt billigere end dem der passer ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf Elway » tirs 14. mar 2017 15:23

mcs_5 skrev:
Elway skrev:Man kan få nogle kits til recap. Se her:
http://www.ebay.com/itm/NAD-3020A-B-3120-Verstarker-Elko-Satz-kpl-caps-recapping-recap-kit-complete-/262831678893?hash=item3d31fd25ad:g:XIIAAOSwCGVX9VuP

jeg skal dog ikke kunne sige om det er en god kvalitet - her må de elektronikkyndige på banen.... :shock:

"This kit consists of 45 electrolytic aluminium caps manufactured by best known companys" - det lyder lidt kryptisk... Det indeholder også snap-in lytter, der ikke passer i printet (uden vold). Men de er jo også lidt billigere end dem der passer ;)

Mikkel


Tænkte det nok :p Men du har måske en udspecificeret "BOM" med bedre dele fra da du hjalp Gottschalk? Kunne være fint at have et bud liggende på et godt recap-kit :Thumpsup:
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf mcs_5 » tirs 14. mar 2017 16:00

Det var vist noget med at Gottschalck lavede en liste baseret på servicemanualen. Og den passede så ikke på det der sad på printene. Så måske er der mange småvariationer af 3020?

Det er meget nemmere, når man bare henter dem i skufferne, efterhånden som man får brug for dem ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf Elway » tirs 14. mar 2017 16:11

mcs_5 skrev:Det var vist noget med at Gottschalck lavede en liste baseret på servicemanualen. Og den passede så ikke på det der sad på printene. Så måske er der mange småvariationer af 3020?

Det er meget nemmere, når man bare henter dem i skufferne, efterhånden som man får brug for dem ;)

Mikkel


Hvis skufferne er store nok - og fyldt godt op :lol:
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf Gottschalck » tirs 14. mar 2017 17:41

De 3020 jeg har set har små variationer i værdierne så det er nok bedst, bare at aflæse værdierne og købe af Mikkel i stedet for at købe fra "the Best knows companys". Forudsat Mikkel til evighed gider pakke små poser og sende til ussel mamon. Jeg har været ovenud tilfreds med den gode komponent kvalitet fra det jyske i de, efterhånden mange forstærkere, der er blevet recappet herhjemme. Og det er rigtigt at jeg kiggede i servicemanualen og at den ikke passede med den faktiske forstærker. En anden fin detalje er at det er den eneste forstærker jeg har kunnet stille DC på og få et digitale meter til at vise 0 volt med tre decimaler. Til spørgsmålet om, der er en revolution af en kredsløbsteknik indbygget i 3020 er svaret sikkert nej. Jeg tror mere det har været en keep it simple strategi med en god stabil strømforsyning. Den tids forstærkere har normalt et væld af kredsløbs tekniske detaljer, som ikke gjorde noget væsentligt for lyden. Jeg har tænkt lidt på om den kære Bjørn fra NAD har skellet til linsley Hood eller elektrocompaniets Channel two effekttrin, som begge er uhyre simple og vellydende konstruktioner. Sidstnævnte ville jeg gerne stifte bekendtskab med.
NADen spiller stadig med stor energi på mine hjemmelige speakers med stor fornøjelse.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf kj2005 » tirs 14. mar 2017 21:45

spuncut skrev:Jeg er helt enig i at hverken 3080 eller 3020 på nogen måde fremviser banebrydende diagrammer, faktisk er de ret ordinære. Men de har lidt mere lyt i strømforsyningen end de fleste samtidige integrerede, ligeledes er de ikke modkoblet til døde. Desuden var de til at betale i en tid hvor de store fabrikater blev mere og mere selvfede.
MVH Henning




Poul-E. skrev om 3020 ca:"Der er lige en ting som ikke er helt rigtigt i NAD´s historie, og det er som der tit står skrevet at NAD 3020 kom i 1977, det gjorde den altså ikke, den kom først på markedet i 1979 og kom til Danmark Maj 1980"

3080 kom vist til DK omkring 1978?

Jeg kunne godt tænke mig at lytte til en NAD 3020 en dag :-)
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf Elway » ons 22. mar 2017 09:09

Nå, så fik jeg købt en NAD 3020a i England. Man må jo smede mens købelysten er der - jeg har tit ønsket at have sådan en, og nu blev jeg ekstra inspireret at Jespers tråd :-) Der løber jo lidt fragt på, så den lander på lidt over tusse alt inkl. Ret pæn stand - efter fotos at dømme.

Det bliver nok til et recap-projekt. Jeg må pænt spørge om Mikkel om han vil sælge mig de rette stumper, når den er kommet hjem og "overtøjet" taget af. Måske noget af fifle med i påskeferien....

Vil prøve at huske at tage fotos undervejs i processen.

Sådan ser den ud
Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf Gottschalck » ons 22. mar 2017 19:22

Den er i flot stand må man sige. Tillykke med den. Tænker at du lige lytter på den inden loddekolben findes frem.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf Elway » ons 22. mar 2017 19:34

Gottschalck skrev:Den er i flot stand må man sige. Tillykke med den. Tænker at du lige lytter på den inden loddekolben findes frem.
Jesper



Ja, helt klart. Og en visuel inspektion. Den kan jo se fin ud, eller allerede være recappet.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf Elway » lør 8. apr 2017 09:02

nå.... sælger fik den ikke sendt, og reagerede ej heller på kontakt. Fik pengene tilbage fra eBay. Så - jeg er vel stadigt på jagt efter et pænt eksemplar af 3020a...
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Nad 3020A. Opdateret med gamle billeder.

Indlægaf bjerager » lør 8. apr 2017 10:05

Der er en 3020A'er til salg ikke langt fra mig
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 36 gæster