Marantz 2015

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » ons 19. mar 2014 19:38

Ok. Og nej, jeg synes ikke det er højrøvet på nogen måde! Jeg siger bare Tak for alle gode råd, jeg kan få :-) kunne forestille mig at finde en eller anden forstærker at øve mig på... Marantzen skal ikke udsættes for min tortur igen !!!
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf X-ray » ons 19. mar 2014 19:43

Stooop...!
Undskyld - det var måske lidt dårligt formuleret... :oops:
Dem jeg tænker på er midtpunkts-justeringen / "zero-point" / 23,5V-justeringen / equal clipping adjust.... - kært barn mange navne! Så det er altså bare 2 trimpot's i udgangene... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » ons 19. mar 2014 19:51

Ok, dem skal jeg vist slet ikke pille ved, ha ha.
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf X-ray » fre 21. mar 2014 00:33

Fredmarantz skrev:Den servicemanual, som både jeg er i besiddelse af og som du har fundet på nettet er desværre en US-exclusively - manual uden opskriften på, hvordan man "konverterer" apparatet til 240V. Hvis nogen kan komme med vise ord her, vil jeg fiseme også gerne kende til denne opskrift - da jeg har 2 2015'ere, som på et tidspunkt skal have den store franske vask og strygning..

Ja - det ser ud til, at der et lille issue hér... - fra tidligere i tråden - som var gået min næse forbi...!
Forsyner man den med 230V - så ligger der ca. 54V på hovedlytten "3300µF/55V" - det skal vi ha' lidt ned..!
Nu har jeg nærmest lige vækket NikonSP med problemet - og jeg tror det halve Jylland er sat på sagen... ;)
Hvis én lige sidder med "guldkornet" er det fint... - hvis ikke, så prøver jeg at flytte den blå ledning fra den grønne - op på den anden blå... Det virker/ser logisk ud for mig. Ja - jeg skal nok bruge vario'en..!

DSC_0612_3.jpg

Hilsen X-ray.
PS. Ja - den spiller fint nu. Trimpot's er skiftet..!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Marantz 2015

Indlægaf Tonni » fre 21. mar 2014 07:52

Hvad med at ome fra den sorte til de to blå og sammenligne? Det burde give et svar... eller hvis du kan måle selvinduktion? Og så på en vario med et meter på hovedlytten...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » fre 21. mar 2014 09:39

puha, sikke en opgave du er kommet på, X-ray! Jeg er meget taknemmelig, og mine forventninger til forstærkeren stiger hver dag. Hvis jeg syntes at den spillede godt før, hvordan mon den så lyder nu!? Jeg er mildt sagt spændt på at høre den :p
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf X-ray » fre 21. mar 2014 10:09

Tonni skrev:Hvad med at ohme fra den sorte til de to blå og sammenligne?

Jo - naturligvis ka' jeg det...!
Der gik jo lidt sport i det - da' jeg fandt ud af, at ikke en gang Marantz-fætrene havde diagrammet... ;)
Skævede lidt til diagrammet 2215b - som minder lidt om det rigtige. Men dér ser det næsten ud til, at der har indsneget sig en fejl... :Briller:

Til Bibliotekaren: Det er kun et lille problem - og vil blive løst. Har desværre først tid i næste uge...!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » ons 14. maj 2014 14:05

Billede

Så spiller det hele bare GODT! :OLO:

Tusind tak til X-ray for at reparere Marantzen for mig :Thumpsup:

til de nysgerrige:

Den sorte boks er min dac: Isabellina HPA LFP V-Edition (ikke vintage :oops: )
Til højre: AKG K340 (vintage akg med en dynamisk enhed, seks passive enheder samt en electret enhed)
Til venstre: Stax Lambda (original 1979 normal bias lambda)
Midtfor øverst: Beyerdynamic T70 (ikke vintage :oops: )
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf X-ray » søn 18. maj 2014 23:58

Fredmarantz skrev:....hvordan man "konverterer" apparatet til 240V. Hvis nogen kan komme med vise ord her, vil jeg fiseme også gerne kende til denne opskrift - da jeg har 2 2015'ere, som på et tidspunkt skal have den store franske vask og strygning.

Hér er så løsningen på det lille problem... ganske logisk blot at flytte den blå ledning en tand op...!

DSC_0687_1.jpg

Godt at høre - at "librarian" er glad og det spiller. Hvis andet skulle være tilfældet - siger du til... der kan altid dukke issues op - på sådanne sager... ;)

Hilsen X-ray.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Marantz 2015

Indlægaf Fredmarantz » man 19. maj 2014 00:00

Hej X-ray!

Tak fro illustrationen til konverteringen. Det var sgu godt gået. hvordan knækkede du dén?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2015

Indlægaf X-ray » man 19. maj 2014 00:32

Fredmarantz skrev:...hvordan knækkede du dén?

Skævede lidt til Marantz 1060 logikken... - og så bort fra farvekoden! Sådan altså at "lusen" sidder som den skal - fordi den allerede er sat til 220V. AC måling på primærviklingen viste, at der var "længere op"/flere viklinger på den sidste blå ledning/terminal.
Dernæst en ref. ved 100VAC via variotrafo - sammenlignet med samme måling med ledningen flyttet - Viola...!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Marantz 2015

Indlægaf his067 » man 19. maj 2014 08:20

og ovenikøbet ser det ud til at man ikke engang behøver at lodde: kan man ikke bare skrue 'loddeøjet' af og flytte det op til den blå terminal?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Marantz 2015

Indlægaf X-ray » tirs 20. maj 2014 11:00

Jo - men i dette tilfælde var "loddeøjet" loddet med fast - så derfor lod jeg det sidde...!
Her de fleste af de udskiftede dele...

DSC_0694_2.jpg


Hilsen X-ray.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Marantz 2015

Indlægaf 2-mas » tirs 20. maj 2014 11:27

Superb job X-ray :OLO:
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 615
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 133 gæster