Marantz 2015

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 2015

Indlægaf librarian » man 17. feb 2014 09:49

Først: fedt forum I har. Jeg har kigget forbi mange gange og læst med på sidelinjen, og nu vil jeg altså melde mig ind i klubben.

Jeg er blevet den heldige ejer af denne Marantz Model 2015. Den er primært købt til hovedtelefonen AKG K340. Jeg er først og fremmest hovedtelefon-mand, og er ikke kun til vintage-grej. Men disse hovedtelefoner falder jo ind under kategorien. Jeg har haft lidt svært ved at finde et godt forstærker-match til denne hovedtelefon. Konstruktionen er speciel idet den både har en dynamisk enhed og en electret-enhed. Det er en tung hovedtelefon at drive med sine 400 ohm (hvilket jo ikke er usædvanligt for hovedtelefoner fra 1970'erne), men selve lydsignaturen er også speciel. De spiller en temmelig fyldig bas, der kan lyde lidt grødet uden den rigtige forstærkning, men som er meget underholdende at lytte til, hvis den er under kontrol. Jeg oplever ikke at bassen på nogen måde ødelægger mellemtonen, og electret-enheden sørger for, at der er god opløsning og lidt kant på de høje frekvenser. Med forstærkeren lige ud af papkassen lød sættet faktisk overbevisende godt:-) (på trods af en ret voldsom venstre-højre ubalance og en hel del skrat og knas i potmetrene. Og generelt en dårlig lugt...
Billede
Så i gang med pudsekludene. Trykluft på dåse, sprit, vatpinde, køkkenrulle, tandstikker, rengøringsmidler mm.
Billede
Tømte en hel dåse trykluft (gemte lidt til potmetrene, som kun kan tilgås fra bunden af forstærkeren)
Billede
Vatpinde, sprit, glasrens osv.
Billede
Kontaktrens i alle potmetre
Billede
Ren forstærker
Billede
Fandeme flot, synes jeg:-) Alle trykknapper og drejeknapper føles bedre. Stadig lidt skrat her og der, dog. Jeg bilder mig ind at den også lyder bedre. Jeg er i hvert fald meget glad for lyden sammen med K340.
Billede

Jeg tror jeg skal have givet den en omgang kontaktrens og have masseret det godt ind i alle potmetre endnu en gang. Men om det vil løse det største problem, ved jeg ikke. Der er stadig voldsom ubalance, og som det ses på billederne er balance-kontrollen indstillet 75% mod højre kanal... Er der mon håb?

Et bud er måske at det kan være udbrændte kondensatorer? Jeg må indrømme at min tekniske formåen ikke rækker til ret meget andet end rengøring af en forstærker. Og så satser jeg på, at jeg selv kan skifte lamper i min 2015, har i hvert fald bestilt et kit af en fra audiokarma.org. Er kondensatorer noget man kan få skiftet på værksted uden det koster en formue?
Senest rettet af librarian søn 16. mar 2014 13:41, rettet i alt 2 gange.
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf dfms » man 17. feb 2014 11:38

Flot arbejde :thumbsup: , er sikker på at FM og andre kan hjælpe dig.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » man 17. feb 2014 14:01

Tak, dfms :-) Jeg kan tilføje at ubalancen er den samme uanset hvilke rca indgange, jeg vælger, samt uanset om det er hovedtelefonudgangen eller højttalerudgangen, der bliver anvendt. Ubalancen består også uanset om jeg slår loudness til eller fra. Der er stadig skrat, når jeg bevæger volumenkontrol og balancekontrol. Og jeg skal være lidt snedig med indstillingen for at få lige meget lyd i begge sider. Så måske skal disse lige renses af en ekstra gang...
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf mcs_5 » man 17. feb 2014 17:11

Prøv med et par dråber WD40 i potmetrene...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » man 17. feb 2014 21:59

Nu har jeg fået masseret de sidste skrattelyde væk, og ubalancen er stadig uændret...så jeg tror desværre ikke at wd40 vil hjælpe... Skal jeg mon bare leve med det...? Tænker da at den måske kan komme til at lyde endnu bedre, men ved bare ikke hvordan jeg kommer videre. Hjælp modtages meget gerne :)
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 00:31

Hej Bibliotekar! - og velkommen til det aktive liv her på Forum - og sikken entré - med en fin Marantz fra ca. 1974.

Jeg læste dit indlæg allerede i formiddag, men havde ikke tiden til skrive, men kun til at læse (offentligt ansat :thumbsup: ).

Du er godt i gang med nogle af de obligatoriske øvelser (på frit gulv - kan jeg se), når man skal have en sur gl. dame op på dupperne igen.

Som du allerede har været i gang med, er rensning af alle potentiometre og kontakter (herunder og især trykknapkontakter) også obligatorisk. Du nævner, at du med succes har masseret og renset dig ud af støje/skrat fra potentiometrene, men nævner ikke, om du også har renset kontakterne - dette bør gøres. De kan være lidt svære at komme til - faktisk temmelig svære på denne model, men jeg vil dog synes, at det vil være en vigtig ting. Du kan starte ud med at "massere" trykknapperne" godt og grundigt - og høre ad, om dette skulle afstedkomme en forskel - hvis der sker noget, så er du nok på rette ´spor.

nå - men når man tager låget af den, så kan man se, at der på amp-boardet (det midterste store print i apparatet - sidder 4 potentiometre/trimmere, som også godt kan forårsage denen skævhed i lyden. Du kunne indledningsvist prøve med en blyant el. lign at "tappe" på disse trimmere og lytte efter, om der sker noget i lyden.
Disse kan også være snavsede eller defekte.

Jeg har servicemanualen og kan forhåbentlig hjælpe dig temmelig langt, men altså uden garanti.

Desuden kan jeg forestille mig, at du også skal ofre lidt opmærksomhed på nogle komponenter, som enten er over sidste salgsdato eller bare er dårlige/defekte. Først og fremmest er elektrolytkondensatorer "the usual suspects" - det er de cylindriske rundetårnsformede dimser på 2 ben som står placeret lidt randomly rundt omkring. Disse har desværre en afmålt livstid og med 40 år på bagen er de oftest klar til udskiftning - man kan dog være heldig i mange tilfælde, hvis de er af særlig god kvalitet og har stået på ikke udsatte stedr, at de stadig er ret ok. Men.....disse skal også være under mistanke.

når du ser på apparatet fra fronten , med låget af - vil du i det nærmeste venstre hjørne se et lille printboard (strømforsyning). På dette board sidder der en række elektrolytkondensatoerer også - Der sidder også en stor cement - effektmodtand, og disse bliver ofte temmelig varme - det ligger til dem. Elektrolytkondensatorer (fremover kaldet "lytter"), som er placeret tæt på denne, bør også have særlig opmærksomhed - måske udskiftes.

Når alle manøvrer er gennemført, har værdierne flyttet sig lidt her og der - og en genopjustering kommer på tale. Dette gøres i dette tilfælde med servicemanul - og som nævnt har jeg den og kan efter bedste evne guide dig.

Du er i dette tilfælde nødt til at have et multimeter, som du kan stole på og forstår at læse, samt gode prober ved hånden, når det hele skal indstilles igen.

Jeg synes, at du først skal starte med at tappe lidt på de små alufarvede trimmere (potentiometre), som står på printet i midten og lade os vide, om der sker noget. Om muligt kan du forsigtigt dreje på dem med en plasticskruetrækker med lige kærv - eller andet af plastic, som du kan få ned i kærven. Drej meget forsigt, grænsende til ingenting. De er følsomme og ved at dreje på dem, sætter du den tidligere justering ud af trim.

Måsek har der været én derinde før og har følt sig fristet til at dreje på disse, hvor ved en mulig skævhed i stereobilledet er fremkommet - det er ikke til at vide.

Hvis dette ikke giver noget brugbart resultat, vil jeg motionere alle trykknapper (undtaget powerknappen) og gøre mig klar til at rense disse helt i bund - de kan være nogle sataner.... (fremragende billedguides findes på nettet - jeg linker hvis nødvendigt) - tryk dem ud og ind mange gange - med apparatet slukket.

Der er flere ting, som du skal have udført, men det kommer, når du har fået stereobilledet på plads.....

Vend tilbage, når du har noget at fortælle! :p og vær stædig!

PS: Hold fingrene væk fra Tunerboardet længst til højre - det store med persillehakkeren stående på.

Venligst
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz ons 19. feb 2014 00:21, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » tirs 18. feb 2014 10:49

Tak for dét svar, Freddy! Wow. Jeg har fået noget at se til med sådan en forstærker i huset :-)

Dette kommer til at tage tid, for jeg har ikke så meget fred og ro til den slags. Og jeg har heller ikke den nødvendige tekniske kunnen til f.eks. at udskifte komponenter. Og jeg vil på forhånd undskylde en masse banale spørgsmål...

Men jeg vil tage ét trin ad gangen og se hvad det fører til. Første trin:

Freddy, når jeg skal tappe på og evt. skrue på de fire skruer på preamp-boardet, skal det så være MED strøm på, så jeg kan høre med det samme om der sker noget?
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 10:53

librarian skrev:Freddy, når jeg skal tappe på og evt. skrue på de fire skruer på preamp-boardet, skal det så være MED strøm på, så jeg kan høre med det samme om der sker noget?


Ja, helt sikkert, - men vær forsigtig og arbejd med "fløjlshandsker".

Jeg har nu stillet et ikke istandsat eksemplar af 2015 i min nærhed ved computeren - så jeg kan følge med i processen. Jeg kan ikke have den til at stå der i laaang tid, så derfor vil det være godt, hvis du gjorde dine forsøg inden for ret kort tid. (nogle dage)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2015

Indlægaf Tonni » tirs 18. feb 2014 11:05

At pille ved trimmerne uden at måle ville jeg ikke turde gøre alt for meget i!! Men sætter du et mærke med en lille sprittusch for at markere hvordan de enkelte er indstillet og derefter renser og motionerer dem burde du kunne stille dem tilbage igen... - Dette skal gøres UDEN strøm på!
Trimmerne bruges i øvrigt til at justere tomgangsstrømmen i udgangstransistorerne og DC-balancen (fjerne evt DC på udgangen) Så det bør ikke pilles ved uden en manual inden for rækkevidde...

- Just my ten cents...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz 2015

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 11:39

Helt enig - Tonni, men jeg ansporede også kun Librarian til at "tappe" lidt på dem og evt. lige "nøkke" en sjat for evt. at kunne detekte, om der skete noget i lydbalancen ved at røre dem. Selve dét at dreje og rense mere alvorligt sker selvfølgelig slukket og med øje for, at justeringen herefter ikke længere er til at stole på. (hvad den måske heller ikke er alligevel efter de mange år og dét, at vi ikke helt ved, om nogen allerede har været der). Manualen har jeg klar.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2015

Indlægaf Tophøj » tirs 18. feb 2014 11:57

Pas på med at slå på dem, eller lige dreje lidt, når radioen er tændt. Hvis sådan et potmeter til justering af dc-balance på udgangen slipper banen, så kan det gå grueligt galt, både med udgangen, samt de tilsluttede højttalere. Det er ikke sikkert et evt sikringskredsløb kan nå et reagere.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » tirs 18. feb 2014 11:59

@Freddy: Nu må vi se hvor meget jeg kan komme til at pille ved forstærkeren de næste dage. Der er desværre også nogle andre ting, der presser sig på...men det er næsten for godt til at være sandt, at jeg dagen efter mit første indlæg har en ekspert siddende klar med manual og eget eksemplar af forstærkeren. :Thumpsup:

@Tonni: Jeg skulle nok kunne holde styr på trimmernes udgangspositioner. Hvis jeg tager en ad gangen og er forsigtig, bør det ikke gå helt galt. Ang. en mere grundig motionering og rensning: vil det i givet fald være en god idé med lidt kontaktrens? Og skal de bare motioneres eller skal de skilles ad?

Og så til det dumme spørgsmål: Er en almindelig elektrikerskruetrækker med plastikhåndtag god nok, rent sikkerhedsmæssigt?

@Tophøj: Det lyder ikke godt. Nu bliver jeg helt i tvivl...
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf Tophøj » tirs 18. feb 2014 12:04

Rens dem først med radioen er slukket, og sæt dem i samme stilling som de stod i. Hvis du har et dc- voltmeter, så tilslut det på udgangene, uden højttalere tilsluttet, og se hvor meget DC off-set er. Hvis DC off-set er for højt, burde sikringskredsløbet gribe ind, men bare for at være helt sikker...
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » tirs 18. feb 2014 12:24

Jeg har vist et såkaldt multimeter liggende i en skuffe, måske jeg endelig får brug for det:-)

I lader til at være enige om at det er en god idé at kigge nærmere på trimmerne. Så skal jeg bare finde ud af hvilken metode jeg vil begynde med. Om jeg vil begynde med Freddys forslag, dvs. MEGET forsigtigt, at tappe og skrue med min skruetrækker. Med strøm på og hovedtelefoner på hovedet. Eller om jeg vil rense og motionere uden strøm på. Ulempen ved sidstnævnte er måske, at jeg ikke kan høre hvad der sker, og at jeg muligvis får pillet ved noget, jeg ikke havde behøvet at pille ved...

I skal have tak, jeg vender tilbage, når jeg har fået kigget nærmere på trimmerne. Det er altså et godt forum, det her :_)
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » tirs 18. feb 2014 15:16

@Freddy: Ang. trykknapperne, så har jeg masseret dem grundigt og forsøgt at få lidt kontaktrens ind (sikkert uden det store held...). Men det virker umiddelbart som om de har det fint og de har ingen indflydelse på balancen. Skratter heller ikke. Så måske er det ikke nødvendigt at kigge nærmere på dem. Men er det egentlig denne vejledning, du har link til?

http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=266269
librarian
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: københavn

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster