Ubalance - Tandberg TR2055

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Ubalance - Tandberg TR2055

Indlægaf Storken » ons 5. mar 2014 16:45

Hej alle!

Som en del sikkert ved har jeg en TR2055 receiver, som jeg er ret glad for. Dog har jeg igennem længere tid ikke helt følt at balancen har siddet lige i skabet. Om det bare mig, eller om den er gal med apparaturet, er lidt usikkert. :? Men jeg er eftehånden overbevist om, at det altså ikke er mig, den er helt gal med.

Da jeg fik den for lidt over et år siden, havde jeg den til reperation grundet en defekt udgang (mindes at det var venstre). Min mistanke ligger derfor i, at den måske ikke er blevet justeret korrekt efterfølgende. Det kunne selvfølgelig også ske, at der er nogle komponenter i højre kanal, der trænger til udskiftning.

Jeg ved bare ikke hvad, og hvor jeg skal måle for at identificere problemet. Derfor søges der råd og vejledning!

Umiddelbart er problemet det samme uanset hvilken indgang jeg bruger, så det må ligge i effektdelen (men jeg kan tage fejl).

- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Ubalance - Tandberg TR2055

Indlægaf X-ray » ons 5. mar 2014 20:46

Hej Simon
Gi' mig et kald imorgen... - så skal jeg prøve, at lede dig lidt i den rigtige retning!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Ubalance - Tandberg TR2055

Indlægaf Nillerviborg » ons 5. mar 2014 20:52

"Fejlsporing" i potmetre - volumenkontrollen - vil ikke være usædvanligt i de ældre spiller - vel osse derfor der er en balance-indstilling osse ... ;-))

Men det kan da måles hvis man kommer forbi et værksted...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Ubalance - Tandberg TR2055

Indlægaf acj1980 » tors 6. mar 2014 13:04

sæt signal på og mål udgangs spænding, f.eks 1khz via tape indgangen og mål på højtalersiden med et godt ac voltmeter med styrken ca 1/3 del oppe og bas/diskant i neutral og balance i midterstilling, der kan du måle forskellen.
acj1980
 

Re: Ubalance - Tandberg TR2055

Indlægaf Storken » fre 7. mar 2014 02:31

Så kom der sgu balance på dyret! X-Ray hjalp til med lokaliseringen, men da jeg fortalte at jeg oplevede fin balance, når mono-switchen blev trykket ind, var det pludselig et meget lille område at koncentrere sig om.
Synderen lå i tape monitor-switchene, og da alle signaler ifølge diagrammet passerede der igennem, så gav det også god mening, da der længe har været noget knas med dem. De blev derfor renset, og så spillede de bare. Simpelt og godt!
Tak for hjælpen!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Ubalance - Tandberg TR2055

Indlægaf acj1980 » fre 7. mar 2014 10:49

Perfekt.. ja det kan ske der kommer oxidering på slæderne.. og så har man problemet ;-)
acj1980
 


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 150 gæster