forstærker problemer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

forstærker problemer

Indlægaf j3n2 » man 18. okt 2010 14:09

Jeg har et teknisk problem med en gammel Harman Kardon 330B int.forstærker, der periodisk spiller lavt på den ene kanal.
Jeg har renset og drejet på volume og balance potmetrene, men det lader ikke til at være der problemet er.
Jeg har checket mod andre forstærkere, og skulle også mene at have udelukket højttalerne og (ht)ledningerne.
Jeg har forsøgt med at skifte de to lus (pre in/out) ud med et phonokabel.
Jeg har haft bunden af, så jeg kunne se om der skulle være en dårlig lodning, og der var ikke noget jeg fandt indlysende, men nu er jeg heller ikke trænet i den slags.
Fejlen er som sagt periodisk, og jeg kan ikke fremprovokere den. -Nogen der har en idé om, hvad problemet er?

overraskende nok, spiller den mere spændende end hvad jeg ellers har, så jeg ville meget gerne fikse den.
gode råd søges!
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: forstærker problemer

Indlægaf mcs_5 » man 18. okt 2010 15:10

Det kan sagtens være en dårlig lodning, eller en komponent med en løsforbindelse. Det kan være meget svært at finde.

Hvis fejlen er nogenlunde permanent, kan man følge signalet med f.eks. et skop fra indgang til udgang, og finde stedet hvor fejlen ca. opstår. Men det kræver et diagram og noget måleudstyr...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: forstærker problemer

Indlægaf j3n2 » man 18. okt 2010 16:17

Takker -havde dog håbet på at det var noget nemmere ;)
Jeg har fundet et diagram på nettet ( http://drop.io/ix76ver ), men fejlen er ret sporadisk, så det bliver ikke så let at måle sig frem til. :/
Kan være jeg må leve med den som den er, og se om det evt. vil blive værre, så fejlen bliver til at få "øje" på...

Hvis det skulle gå helt skidt, er der så nogen der har erfaring med 330B, som kan sige mig hvilken forstærker der lyder lidt i samme stil? -jeg har bl.a. også en Nad 3020a, som jeg købte fordi den skulle være bedre, men der er noget ved 330B som bare går godt i mine ører.
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: forstærker problemer

Indlægaf Fredmarantz » man 18. okt 2010 16:58

Ud over de allerede fine og korrekte forslag der er givet, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om du kun rensede og drejede på "drejeknapperne"? - du bør i allerhøjeste grad mistænke trykknapperne ligeledes -

Dem skal du rense godt og grundigt - og trykke ind og ud mange gange derefter - og mon ikke, at dette skulle kunne afhjælpe situationen?
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: forstærker problemer

Indlægaf Lahnet » man 18. okt 2010 17:25

Enig med Freddy.

Det er heller ikke altid en enkelt rens er nok. Gentag mindst 3 gange før du begynder at fejlsøge for alvor.
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950

Re: forstærker problemer

Indlægaf j3n2 » man 18. okt 2010 18:17

Det lyder selvfølgelig fornuftigt nok, så det vil jeg give mig i kast med som første projekt i morgen :)
Men i forhold til, at det kun er den ene kanal der sporadisk bliver svagere, så mistænkte jeg ikke trykknapperne for at have den store rolle.
Nu får de under alle omstændigheder 3 omgange :)
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: forstærker problemer

Indlægaf Fredmarantz » man 18. okt 2010 18:31

Det kan sagtens være en trykknap, selvom det kun er den ene kanal.

Lad høre, hvordan det gik med efter rensningen af disse.

Hvis det ikke er det, så skal der rykkes ud med det tungere artilleri - lidt a la det, som MCS_5 skitserede.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: forstærker problemer

Indlægaf j3n2 » man 18. okt 2010 19:33

Jeg har lige givet den første tur, og jeg har været ret grundig skulle jeg mene.
Da jeg efterfølgende testede, var der næsten ingen lyd på den ene kanal før jeg skiftede til mono. Efter at have flippet "stereo" knappen frem og tilbage et par gange, kom lyden tilbage i stereo.
Så problemet er ikke væk endnu, men det kan være det tyder i retningen af hvad problemet skyldes?
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: forstærker problemer

Indlægaf Fredmarantz » man 18. okt 2010 19:42

ja- det kunne berstemt godt tyde på det m. stereo/mono-knappen, men andre knapper kan også være blandet ind i det - fx tape-mon. Vedholdende rensning -

Jeg har nogle gange lavet nogle lidt "vildere" stunts, nemlig at aflodde switchen og give den en eller flere ture i ultralydsrenser - og den ultimative lynchning af problemerne foretager jeg, hvis andet ikke helt hjælper, er, at udlodde knappen, skille den ad, hvis jeg kan - og rense alle kontaktpunkter inde i switchen med vatpind og rensemiddel og til de mest genstridige sorte belægninger bruger jeg en såkaldt glaspen. Det kræver, at man er sikker på, at man kan samle skidtet igen uden af den bliver leddeløs og dårligt virkende. Jeg lavede det sidste en gang i en gammel JBL-forstærker - faktisk to - og disse virker nu fuldstændig fantastisk. Man skal, hvis man vælger den sidste løsning heller ikke gå ALT for hårdt til den, da man kan risikere at ødelægge overfladebehandlingen af selve kontaktpunkterne. Så vil belægningerne komme noget hurtigere tilbage - så med følsom hånd og høj grad af stædighed kan meget lade sig gøre.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: forstærker problemer

Indlægaf j3n2 » man 18. okt 2010 20:55

Hvis det skulle vise sig at bare at være en eller et par af kontakterne, kunne jeg måske finde ud af at bypasse dem lidt diskret, for det kunne ligne mig, ikke at kunne samle dem igen ;)
Men jeg vil gerne være sikker på, at det faktisk er kontakterne der fejler, før jeg begynder at pille for meget i det.
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: forstærker problemer

Indlægaf mcs_5 » man 18. okt 2010 22:02

Det er meget sandsynligt at det kan være nogle kontakter. Hvis du er rigtig heldig er der brugt en standardtype, så du bare kan købe nogle nye. Men så heldig er man sjældent ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: forstærker problemer

Indlægaf j3n2 » tirs 19. okt 2010 09:56

Takker for alle de gode råd, nu må jeg se hvordan fejlen arter sig, så jeg kan komme videre.
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: forstærker problemer

Indlægaf Møs1 » fre 4. mar 2011 08:50

Hej j3n2
Prøv evt. at banke forsigtigt på højttalerrelæet, det er nemmest at få den til at fejle, hvis du gør det ved lav styrke.
mvh Møs1
CL-34, BA-3000, DIY 9090, C-3 ltd, LS3/5A, PS-X9, XL55 PRO, CDP-338esD plus lidt mere
Møs1
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17 feb 2011


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster