Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf andershansen » søn 16. mar 2014 16:43

Hej alle - ny mand her.

Jeg har lige fået fat i en velfungerende Marantz Model 1090 forstærker som en god ven har givet mig.

Den vil jeg gerne have noget rigtig liv i, men jeg er usikker på hvilke enheder jeg skal parre den med.

Jeg har hørt at tunerne af modellerne 2100 og 120 skulle passe sammen med 1090'eren - er det nogle kommentarer eller andre ideer? Jeg holder mig helst til samme mærke.

Samtidig kunne jeg rigtig godt tænke mig at prøve at parre den med en CD-afspiller, selvom de er fra hver sin tidsalder. Nogen forslag til det?

Mange hilsner og tak

Anders
andershansen
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 mar 2014
Lokalitet: Aabenraa

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf rørglad » søn 16. mar 2014 19:08

Det er ganske simpelt Anders. Hvis din forstærker er velfungerende (d,v,s, virker som den skal), kan du tilslutte alle andre velfungerende enheder. Der er ikke noget med at den skal tilpasses eller kompensere for en bestemt model, produktnavn eller lignende.
Enheder med DIN stik kan give lidt problemer med kabler og signalniveauer, så undgå dem.
Og så skal du bare finde nogle HT med en virkningsgrad så tilpas god, at du kan spille med et passende lydniveau uden at forstærkeren overstyres. (Det er for små forstærkere, som brænder højttalerdiskanter af - ikke de store!)
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf Fredmarantz » søn 16. mar 2014 19:31

Tuneren,som er lettest at finde (og betale) - og som matcher 1090, er model 2100.
De er til salg også her på det hjemlige marked (DBA o. lign) - synes jeg så én til salg her i DK for kort tid siden - husker ikke hvor, men det var online.

Model 120 er ikke fra samme serie, men kan, selvfølgelig bruges, hvis man kan finde den i god stand.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf B&O Vintage » søn 16. mar 2014 20:29

Har en ST-325 stående meegeet pæn og fungerende.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf andershansen » fre 2. maj 2014 18:26

Hejsa folkens

Tak for svarene.

Jeg er rimelig grøn i det her univers, så I må lige hjælpe mig lidt:

Hvad er DIN stik helt præcist?
Hvordan skal jeg forstå virkningsgrad? Ohm? Watt? Noget 3./4.?
Og hvad er en ST-325 B&O Vintage? :)

Takker
andershansen
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 mar 2014
Lokalitet: Aabenraa

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf X-ray » fre 2. maj 2014 18:47

Jeg ville prøve med Google... - altså .dk
Det er sk... smart ;)

Go' weekend til alle :GFG:
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf Dan63 » lør 3. maj 2014 11:43

Hej Anders.

Velkommen til!:)
Det Rørglad mener at du nok bør undgå at tilslutte f.eks. tuner, hvor du kun kan vælge DIN stik på tuneren. DIN stik er et rundt signalstik med som oftes 5 stikben i en halvcirkel indei. I den B&O radio (fra 1970'erne) jeg har, er der kun mulighed for at benytte DIN-stik.
Hvis du kan lide at spille lidt højt kan det være en fordel at gå efter højtalere med lav driftseffekt, dvs. at forstærkeren skal levere færre watt til disse højtalere end hvis du havde brugt et par med høj driftseffekt.
Om højtalerne skal være 4 eller 8 ohm ved "Marantzkenderne" hvad der bør vælges.:)
Håber du kan bruge dette til noget.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf spuncut » lør 3. maj 2014 13:47

Hej andershansen
Velkommen til :thumbsup: og fin forstærker du har fundet der :cool1:
I tråd med hvad der passer sammen synes jeg at noget af det væsentligste er hvorvidt højtaler og udgangsforstærker kan leve sammen. Det skal selvfølgelig hænge sammen med den enkeltes behov, habitus samt hvilken slags musik man anvender til at afgøre om det skrammel, man nu har fået fat i, lyder ordentligt.
Er man/anlægget til "unplugged": stille jazz, sang og en enkelt guitar så er det typisk perspektiveringen samt "luft" i toppen der prioriteres højest. Skal vi kalde det for "Perspektivkategorien"
Er man/anlægget til "plugged": stor orkesterbesætning, funk, disco, newage, rock så er det typisk dynamik og om hvorvidt anlægget kan puste skummet af øllet der prioriteres højest. "Ramasjangkategorien".
Nu er det langt fra sådan at jeg vil lægge op til en form for deterministisk kategorisering af Hi-Fi-folk, men der er sq næsten altid en plade man først griber efter når man er blevet inviteret ud til at prøvelytte en af Hi-Fi-vennernes nyanskaffede højtalere (?).
Selvfølgelig er der mange anlæg som kan håndtere begge kategorier, men det ses ofte at ejeren har optimeret det i en af retningerne (?) igen selvfølgelig mere tendensielt end deterministisk.
Selv skal jeg gerne indrømme at den første plade som jeg griber efter, når der skal prøves anlæg, er :
Dave Grusin - Mountain Dance :
Billede
Kan Carlos Vega's trommeslag i nummeret "Rag Bag" løsne husets bygningsdele, så er det ikke helt tosset...
Hvilket vel placerer mig i retning af "Ramasjangkategorien".

Selvfølgelig vil vi jo helst ha' et anlæg som "ka' det hele", men kan du genkende dig selv i nogen af de to retninger og hvilken plade kommer først på den nyanskaffede pladespiller ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf Anderscastle » lør 3. maj 2014 15:31

Tak spuncut.
Er alene hjemme i aften. Kone og børn er ude og haft slæbt samtlige loppemarked fund op i stuen til en aften hvor der skal testes, Dave Grusin ryger på. Huskede at netop at den Cd lå nede i en flyttekasse i kælderen. Tak for påmindelsen.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf spuncut » lør 3. maj 2014 15:48

Orv... :oops:
Det er Harvey Mason der spiller trommer på "Mountain Dance" og ikke Carlos Vega.
Beklager...
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf spuncut » lør 3. maj 2014 16:02

Anderscastle skrev:Tak spuncut.
Er alene hjemme i aften. Kone og børn er ude og haft slæbt samtlige loppemarked fund op i stuen til en aften hvor der skal testes, Dave Grusin ryger på. Huskede at netop at den Cd lå nede i en flyttekasse i kælderen. Tak for påmindelsen.

Fedt :cool1: så er der lagt op til nørdeaften :Thumpsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz Model 1090 - hvad skal jeg sætte den sammen med?

Indlægaf spuncut » man 5. maj 2014 19:05

Hej
Fandt lige en artikel som ganske godt beskriver samspillet mellem udgangsforstærker og højtaler :
http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 86 gæster