Pioneer SX-590

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Pioneer SX-590

Indlægaf KimEJ » tors 28. okt 2010 19:13

Hej :)

jeg har en gammel Pioneer SX-590, men jeg er løbet ind i et problem. Den er stoppet først med ikke og spille "bass" delen. Men den anden dag, da jeg tog den frem igen, så ville den ikke tag imod mit aux kable. så derfor ville jeg høre om nogle havde et diagram over sådan en lille sag. Mit største problem er nemlig, at jeg ikke kan se hvor de forskellige baner løber hen, da der ligger støv på det meste af det

På Forhånd Tak :)
KimEJ
 

Re: Pioneer SX-590

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. okt 2010 20:00

Mange vil mene, at dette nok er noget, som jeg har nævnt før...men jeg tænker, at der helt klart er brug for en ordentlig rensning af samtlige kontakter og potentiomtre. Derefter er der en mulighed for at den er blevet fin igen. Er den så ikke blevet fin igen, så har vi da fået fjernet den mest oplagte mistanke til miséren.
Jeg tror, at dette kan klares uden loddekolbe.

Hvad betyder: "så ville den ikke tag imod mit aux kable."?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer SX-590

Indlægaf KimEJ » tors 28. okt 2010 22:22

det betyder at jeg tog mit AUX kable og satte til min iphone men den spillede ikke igennem forstærkeren.(telefonen spillede gennem sine egne højtalere)
og det ville jeg opfatte som at min iphone ikke kan registrerer at den er sat til noget, men kan det ikke være fordi den ikke sender signal ud af kablet fra forstærkeren ?

jeg har ikke så meget forstand på det forstærker noget :)

håber det var forklaring nok :)
KimEJ
 

Re: Pioneer SX-590

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. okt 2010 23:13

Vi må vel lige slå fast, at det er din iPhone, som afleverer signal til din Pioneer og ikke omvendt. iPhone leverer lyd til det kabel, som sidder ordentlig fast i AUX indgangen på din SX-590. Derefter har du sat indgangsvælgeren på "AUX" på Pioneer'en. Og det spiller ikke?

Sidder kablet i AUX (L+R)?

Har du valgt AUX på funktionsvælgeren på radioen?

Har du sikret dig, at der ikke er en "tape monitor" knap indtrykket på radioen?

Har du sikret dig, at andre lydkilder kan spille? (fx. CD)?

Har du sikret dig, at "Speakers 1 (eller A)" er koblet ind?

Det er svært at hjælpe, før du har gennemgået denne procedure og givet svar tilbage.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer SX-590

Indlægaf KimEJ » fre 29. okt 2010 11:44

det jeg har gjort er:
Tændt min SX-590
Sætter min indgangsvælger på AUX (og har sikret mig at den ikke kan få signal ind andre steder fra fx. som du skriver med Tape monitor)
Derefter sætter jeg de to phone stik i min AUX indgang, hvor for enden af ledningen sidder et "phone til jack stik".
Så sætter jeg min iphone til og spille musik, sætter mit jack stik i telefonen og der burde telefonen stoppe med og i gennem sine egne højtalere, og sende signalet ud af jack stikket
men det gøre den ikke.
jeg har prøve og lad den spille for og se om det kunne være telefonen som ikke virker og måle på udgangen med et oscilloskop, altså på speaker A og speaker B men der ligger kun noget støj

Hilsen kim (:
KimEJ
 

Re: Pioneer SX-590

Indlægaf Sorenki » fre 29. okt 2010 13:23

Det er noget med at Iphone "Detekterer" hvilket stykke lydudstyr du sætter til, jeg vil anbefale et minijack - til phono kabel, for på den måde at undgå de led du får ved adaptere, da det kan gøre at telefonen ikke ser at du har sat et stik i.
hvordan det rent teknisk fungere, ved ikke - måler telefonen modstand?
jeg ved det ikke, men prøv det engang, det burde sku virke!

eller så prøv med en anden lydkilde, en hvor du ikke bruger adaptere, så du er sikret ordentlig overførsel!

hvis lyden på din Iphone bliver ved, så er det fordi den ikke sender signalet ud af telefonen, altså ikke et forstærker-problem!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Pioneer SX-590

Indlægaf Fredmarantz » fre 29. okt 2010 17:37

Det er vel egentlig meget let at afgøre, om problemet tilhører radioen eller iPhone'n.
Hvis man propper en mere "konventionel" lydkilde i radioen ( fx en CD-maskine) - og hvis det kan spille, så ligger problemet jo selvsagt i leddet mellem iPhone og radio - Stik - kabler - software/hardware i iPhone. Så frem med CD-maskinen - båndoptageren eller en iPod (som jeg ved virker på gammeldags apparater) - og brug gerne et andet kabel end det tidligere anvendte, bare for en sikkerheds skyld.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer SX-590

Indlægaf Lahnet » lør 30. okt 2010 10:06

Jeg er ret sikker på din iPhone behøver en forforstærker for at kunne spille ved normal lysstyrke via Aux indgangen. Dette er tilfældet med en iPod, selv bruger jeg denne:

Billede

Jeg har dog ingen direkte erfaringer med en iPhone.
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950

Re: Pioneer SX-590

Indlægaf Sorenki » lør 30. okt 2010 10:25

Lahnet skrev:Jeg er ret sikker på din iPhone behøver en forforstærker for at kunne spille ved normal lysstyrke via Aux indgangen. Dette er tilfældet med en iPod, selv bruger jeg denne:

Billede

Jeg har dog ingen direkte erfaringer med en iPhone.

forskellen er meget lille, og det er nok ikke der problemet ligger i ovennævnte indlæg. jeg benytter mig både af Ipod og Iphone uden forforstærker til mine Pioneer, og det spiller fremragende!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Pioneer SX-590

Indlægaf Lahnet » lør 30. okt 2010 13:16

Næ så er det vel ikke derfor....

Bare lidt mærkeligt at min iPod ikke kan spille ret højt med en direkte tilslutning. Måske skal der rodes i opsætningen på den iPhone før det virker.
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster