Beomaster 8000 problem

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 8000 problem

Indlægaf cardal » man 14. apr 2014 19:36

Hej

Min kone tog strømmen fra min beomaster til sin iPad og da jeg satte masteren til igen gav den nogen meget dybe basbrøl og meget hysterisk højere støj og membranerne på mine Tannoy var lige ved at hoppe ud. Lysdioder blinker og lydniveauet er mildest tal øresønderrivende. Den reagerer ikke på input fra knapperne. Nogen, der har prøvet det før?
Transistorerne må vel virke siden dan ka' lave så meget larm?

Mvh

Carsten
cardal
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 okt 2013
Lokalitet: Faaborg

Re: Beomaster 8000 problem

Indlægaf acj1980 » tirs 15. apr 2014 10:57

Jeg vil gætte på at dens mikrocomputer er afgået ved døden :-/..
acj1980
 

Re: Beomaster 8000 problem

Indlægaf dela » tirs 15. apr 2014 20:39

Jeg har netop bortgivet en BM 8000, som jeg oprindeligt fik for en meget billig penge, da mikroprocessoren angiveligt var defekt (nogenlunde samme symptomer som din mht. betjeningautisme). Det viste sig, at det var 5V regulatoren i strømforsyningen, der var defekt; en reparation, der kostede ca. 5 kr. Så det er værd at checke den 7805-regulator, der sidder(så vidt jeg husker) nær processorprintet. Eller bare måle forsyningsspændingen på logikkredsene, de er lette at spotte.
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Beomaster 8000 problem

Indlægaf Allan. A » tors 17. apr 2014 23:01

Nu har jeg selv en Beomaster 8000 som er totalt renoveret. Når en Beomaster 8000 giver problemer af den slags eller laver andre fejl i f.eks. display'et tror de fleste fejlagtigt at det er computerne som er døde. Det viser sig i 9 ud af 10 tilfælde at det er 5 volt strømforsyningen og/eller dårlige lodninger.. Hvis 5 volt strømforsyningen laver vrøvl og skaber forkert spænding vil computeren drille og lave mærkelige reaktioner. Dog skal det siges at den aldrig må levere mere end de 5 volt da overspænding ødelægger computerne. Og hvis det sker er man på den da de ikke kan skaffes mere med mindre man finder et donor apparat med fejlfrie computere. Derfor tror jeg uden at tøve at det er din 5 volt strømforsyning som giver problemer. Få den tjekket og målt igennem for forkert spænding.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Beomaster 8000 problem

Indlægaf cardal » ons 23. apr 2014 20:27

Tak for input. det lyder da godt. Nogen, der kan vise mig et billede el. lign. af, hvor jeg skal kigge?

Mvh

Carsten
cardal
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 okt 2013
Lokalitet: Faaborg

Re: Beomaster 8000 problem

Indlægaf jan_stevns » ons 23. apr 2014 20:31

Hvis du har brug for et billede til at vide hvor du skal kigge, bør du nok overveje at finde en kompetent person til at servicere apparatet.
jan_stevns
 

Re: Beomaster 8000 problem

Indlægaf cardal » ons 23. apr 2014 20:36

Jeg plejer at kunne finde ud af tingene med lidt hjælp og tålmodighed, men jeg har ikke lukket den op endnu og ledt. Det er altid nemmere at vide, hvor man skal lede :-)
men ellers har du nok ret...
Sidder nu og kigger diagrammer :-)
cardal
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 okt 2013
Lokalitet: Faaborg

Re: Beomaster 8000 problem

Indlægaf erlingt » tors 24. apr 2014 21:34

Jeg har haft det samme problem med begge mine BM8000'erne. I begge tilfælde var det kondensatoren C35 på 10uF ved 6IC4 der skulle skiftes - 5V forsyningen.

Det skal så siges, at jeg så benyttede lejligheden til at skifte alle lytter i strømforsyningen (dog ikke de store 10.000 uF'er). Især de 3 i forbindelse med spændingsreguleringerne c35, c39 og c40 skal skiftes, de er ikke af en type, som er værd at holde på. Bemærk at spændingsreguleringerne og tilhørende lytter ikke sidder på selve power supply boardet; men ude i højre side for sig selv lige under display boardet.

Når lytterne er skiftet, skal du lige igennem justeringen af computer og display, som beskrevet i servicemanualens afsnit 6-6.
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 144 gæster