Luxman R 1500 vs marantz 2270

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf Fredmarantz » man 12. maj 2014 22:45

Jeg tror ikke ,det er en svindler - højst en sælger, som ikke er så god til at præsentere en model 19. Jeg kender godt til ham...

Ha...10.000 kr - det er vel godt og vel det halve af, hvad den kostede fra ny....... i 1971/1972/1973!!!!!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf Anderscastle » man 12. maj 2014 23:38

Fredmarantz
Et spørgsmål trænger sig på.

Er du en såkaldt Marantz purist. Kører du Marantz fra signalstart til signalslut om du vil, eller kan du godt blande andre mærker ind i dit set up? Jeg har ingen intentioner om at være spydig eller andet, jeg er blot nysgerrig. :p

Jeg tænker også at du er manden man skal spørge omkring pladespiller. Jeg kunne godt tænke mig en Marantz og du må sikkert vide hvilke en jeg skal gå efter. Havde set en 6110 (tror jeg nok den hed) og kunne godt lide træ kabinettet, men er den noget værd?

På forhånd tak :thumbsup:
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf Fredmarantz » tirs 13. maj 2014 00:10

Hej "Anderscastle"

Purist vil jeg nødigt kalde mig, men jeg er liebhaver/samler/bruger af det gamle Marantz (både rør og transistor) fra 60'erne og 70'ernes ca. første halvdel.

Jeg har i alt to sæt højttalere, og det er IKKE Marantz - men ellers kan jeg nok sammensætte en laaaang række anlæg med Marantzer, så længe vi taler om receivere - pre-amps - slutamps - integrerede amps - og tunere. Jeg blander gerne andre ting ind i set-up'et. Det hele skal jo holdes i gang.

Marantz spidskompetencer lå på elektronikting - altså ikke så meget på ting med bevægelige dele. Pladespillere - båndoptagere - højttalere. Dog har de lavet nogle gode CD-maskiner, men dem interesserer jeg mig ikke for, da de er for "nye". Det betyder ikke, at deres båndoptagere (cassette) var dårlige, de har faktisk lavet et par i mine øjne temmelig smukke modeller, nemlig 5020 og 5220, men de når ikke Nakamichi - Tandberg - Revox - Studer - Teac osv....

Jeg skal slet ikke blande mig i, hvilken pladespiller, du skal have. Hvis du ønsker én fra Marantz, så kan jeg komme i tanker om 2-3 stykker, som JEG synes er interessante. En gammel slæwer SLT-12 fra ca. 1968 (historisk meget interessant, men ikke hverken mekanisk eller drift - lydmæssigt interessant. Det er dog en tangentialmodel!! Så er der en model, der hedder 6320 (et værk uden arm) - Den daværende importør af Marantz i Danmark, Sø & Høyem bestykkede konsekvent dette værk med en SME 3009 improved (som de også var agent for). Det synes jeg er en ret lækker pladespiller. Så er der toppen af kransekagen, nemlig en Micro-Seiki-fremstillet Marantz TT-1000, som er meget dyr og sjælden og nærmest (ikke længere) findes her i DK..De kan (meget sjældent) findes til meget høje priser i Tyskland - Holland - Frankrig og Belgien. Der er ikke træ på overhovedet - det er glas og metal. (Google her)

Marantz har lavet andre pladespillere, deriblandt den, som du nævner, men jeg anser dem ikke for at være andet end middelmådige, sammenlignet med, hvad man ellers kunne få fra Technics - Luxman - Thorens - Micro seiki - Pioneer osv....

Jeg tænker, at en 6110 sikkert er en ok pladespiller og hvis du kan lide træet, så er det jo fint. Det er ikke en toppladespiller på nogen måde, men sikkert fint brugbar - det kommer jo helt an på dine krav. Hvis du gerne vil have træ, ville jeg kigge mere i retning af Pioneers tidlige modeller - DER er træ for alle pengene. :shock: :shock: :shock:

SKAL det være Marantz med træ, så vil MIT valg være: 6300 (med egen arm) eller 6320 (med valgfri arm) - ikke andre. De to pladespillere er begge rigtig "træ-smukke" - og ganske udmærkede som spillemaskiner (når der lige har været en kyndig hånd ind over).

Du må selv prøve at Google disse modeller så kan du få et indtryk af dem.

Du er ikke spydig overhovedet - hvis du anede, hvad jeg har måttet lægge nakke til ind imellem :lol: , så er dette barnemad :thumbsup:

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf Anderscastle » tirs 13. maj 2014 07:32

Tak for svaret Freddy. :thumbsup:
Og i vanlig stil uddybende. Tak :Thumpsup:

6110 var bare en startende punkt. Jeg ved som sagt ikke hvor jeg skal starte, jeg har tabt tråden på vinyl for mange siden, og skal til at starte forfra igen. Havde Thorens da jeg sidst satte en Pick-up ned på et stykke vinyl. Jeg skal ikke have Thorens igen pga. Det der træk og slip system de kører, det orker jeg ikke igen.

Men pioneer siger du? Alrite så er den retning der kigges i, når diverse annoncer og loppemarkeder traves igennem.

Tak Freddy. :p

Vh Anders
Senest rettet af Anderscastle tirs 13. maj 2014 15:41, rettet i alt 1 gang.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf hificlassic » tirs 13. maj 2014 07:35

Fredmarantz skrev:Jeg tror ikke ,det er en svindler - højst en sælger, som ikke er så god til at præsentere en model 19. Jeg kender godt til ham...

Ha...10.000 kr - det er vel godt og vel det halve af, hvad den kostede fra ny....... i 1971/1972/1973!!!!!

Vh
Freddy


Jeg tænker ikke der er noget galt med prisen. Kan se at de også står til salg dyrere. Men jeg tænker at en sælger der bruger uoriginale fotos og ikke er bedre til at oprette auktioner nok får svært ved at få prisen hjem, da folk bliver i tvivl om han er svindler.

@Freddy: er der slet ikke nogen Marantz højttalere der lød hæderligt?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf Fredmarantz » tirs 13. maj 2014 17:01

Anderscastle skrev:Tak for svaret Freddy. :thumbsup:
Og i vanlig stil uddybende. Tak :Thumpsup:

6110 var bare en startende punkt. Jeg ved som sagt ikke hvor jeg skal starte, jeg har tabt tråden på vinyl for mange siden, og skal til at starte forfra igen. Havde Thorens da jeg sidst satte en Pick-up ned på et stykke vinyl. Jeg skal ikke have Thorens igen pga. Det der træk og slip system de kører, det orker jeg ikke igen.

Men pioneer siger du? Alrite så er den retning der kigges i, når diverse annoncer og loppemarkeder traves igennem.

Tak Freddy. :p

Vh Anders


Ingen årsag :p

Det dér Thorens-kompleks med "træk og slip" - hvad mener du?

- Der findes da en del Thorens'er, som er ret enkle at betjene, skulle jeg mene. Det er relativt driftsikre afspillere - og i Vintageafdelingen kan man finde nogle fine nogle - også med en vis mængde træ.

Jeg nævnte Pioneer ældre afspillere som et muligt emne - men det er jo især de ældre, der er meget træ på. Det er ikke "bare" Pioneer. Jeg husker så ikke lige, hvad de ældre Pioneers hedder udover noget med PL-XX

Måske du kunne løfte sløret lidt for, hvilke krav udover Træ og manglende træk- og -slip", du har til en pladespiller og evt. prisleje?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf Fredmarantz » tirs 13. maj 2014 17:09

hificlassic skrev:
@Freddy: er der slet ikke nogen Marantz højttalere der lød hæderligt?


Det kommer jo lidt an på, hvilke lydpreferencer man har.

De har jo lavet en del højttalere og jeg har langtfra hørt dem alle. Min mening er vel også lidt ligegyldig her, da det jo ikke bliver mig, der skal høre på dem.

Dog kan jeg fremhæve nogle modeller, som jeg har hørt godt om og som jeg også selv har hørt og hermed kan anbefale, hvis nu ...:

model 6G Imperial
Model 7G Imperial
Model 8G Imperial
Model 9G imperial
(Har jeg selv haft og den synes jeg lød fint, men i sammenligning med et par veltrimmede store JBL Studiomonitors, som blev efterfølgerne i mit hjem - foretrak jeg så selvsagt Studiemonitorerne by far.)
HD77
HD88


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf spuncut » tirs 13. maj 2014 18:29

Hej Anderscaslte
Jeg havde en kort overgang en 6300, slet ikke ringe, pæn og byggekvaliteten fejler så absolut ikke noget. Plinten er en massiv træfiberklods hvor der er fræst ud til elektronik, motor m.m. Eneste anke er de der justerbare plasticben som gør pladespilleren følsom overfor akustisk feedback. Havde den nu været "pladespilleren i mit liv", ville jeg finde på noget der havde bedre kontakt med underlaget :Tanke: Men så dukkede der en TD160, som står mit hjerte nær, op og 6300'eren blev solgt videre til Vericon.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf Anderscastle » ons 14. maj 2014 10:32

Fredmarantz skrev:
Det dér Thorens-kompleks med "træk og slip" - hvad mener du?


Først og fremmest jeg forsøger ikke at udvise mangel på respekt for dem som ejer og er glade for deres Thorens.

Jeg havde engang et sæt bedste forældre og de havde et is mejeri på østerfarimagsgade på Østerbro, og dengang havde de træk og slip i gården. Da en af mine kammerater kom hjem med en TD 165 tilbage i 1985 var det første jeg tænkte; ' der er sgu en designer der har været på besøg i mine bedsteforældres ismejeri og toilet' da jeg syntes det lod system på armen lignede deres træk og slip på toilettet :p
Jeg var aldrig vild med det der med de lodder der hang på armen, og det ophæng, var sikkert rigtig fint. Jeg ejede selv en TD 320 og havde den i mange mange år og den virkede og virkede, der var aldrig noget med den. Men det var aldrig et ægteskab som var lykkeligt og jeg vil gerne prøve noget andet.

Jeg har ikke noget budget og noget ønske andet det skal ikke være en Thorens. ;)
Jeg tager de tilbud som de kommer og hvad jeg finder på min vej.

Tak spuncut jeg holder den i mente og ser hvad der dukker op. Forresten spuncut. Efter du kom med den fine anbefaling Dave Grusin, tager jeg chancen her og sender en tilbage din vej, kvaliteten på optagelse er helt i top og musikken er bestemt i orden: Neil Cowley Trio. The face of mount molehill. Findes på Vinyl. Lytte eksempler her:
http://www.naimlabel.com/recording-the- ... ll-LP.aspx

Men tak for inputs. :thumbsup:

Vh Anders
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Luxman L 1500 vs marantz 2270

Indlægaf spuncut » ons 14. maj 2014 11:26

Hej Anders
Nååååå det er antiskatingen du tænker på :lol:
Der er altså en hel del gode arme som har et lignende "træk og slip"-antiskatingsystem feks. den legendariske SME 3009 :
Billede

Men Thorens har da også produceret arme med fjeder-antiskating, feks. TP16 :
Billede
Nu skal der ikke herske nogen tvivl om at jeg er fan af Thorens(og AR)-pladespillere med flydende ophæng, Thorens' arme har jeg til gengæld aldrig været så vild med. Der findes, ifølge min opfattelse, mange andre arme som på alle mulige og umulige måder er bedre.
Neil Cowley Trio : Det må jeg lige høre :thumbsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 136 gæster