Forforstærker High Fidelity 1983

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf copland » lør 20. nov 2010 13:43

High Fidelety forforsterker 1983

Nå trenger jeg litt hjelp fra våre gode naboer i Danmark. I 1983 brakte High Fidelety (Michael Madsen) en rekke artikler med selvbygg av en ganske avansert forforsterker.
Jeg hadde stor glede av både å bygge og å eie denne forforsterkeren, som forble i mitt anlegg i ganske mange år, før ”endringsdilla” igjen tok meg. Nå forble den riktignok i familien, da min mellomste sønn overtok den. Så ble den plutselig ”stille” og far fikk igjen anledning til å pusle litt med å gi den nytt liv. Feilen viste seg å være lett å fikse (brudd i en printbane på strømforsyningsdelen) Nå hadde min sønn imidlertid bestemt seg for å bytte ut sitt utstyr, slik at jeg fikk beholde forforsterkeren. I løpet av disse årene er det mye av byggingen av denne forforsterkeren som har gått i glemmeboken. Jeg valgte nå å skifte en del kabling til sølv. Og det er i denne forbindelse jeg er usikker på om jeg har koblet feil og ikke slik jeg opprinnelig gjorde i 1983.
Forforsterkeren hadde en spesiell løsning med motkoblingensom som jeg mener å huske ble hentet tilbake i en ”sløyfe” fra effektforsterkeren. Å føre signalet tilbake fra effektforsterkeren er nå ikke aktuelt. Skal jeg da kortslutte punkt 306 og 307 i begge kanaler?
Noe som ytterligere forvirrer meg om dette er korrekt, er at trafoen, som befinner seg i eget kabinett, blir ganske varm. Jeg kan ikke huske at den ble det da den var i mitt eie for 20-25 år siden. Er det kortslutningen av 306 med 307 som er feil og som forårsaker at trafoen blir varm?.
Jeg har ikke målt hvor mye strøm forforsterkeren trekker. Jeg har heller ingen opplyninger om hvor stort strømtrekket totalt er.

At jeg også har byttet ut alle inn/utgangsbøssinger og montert disse isolert fra chassiet. Regner jeg med ikke er noen forklaring på varm trafo. Opprinnelig var alle bøssinger montert med direkte forbindelse til chassiet. Felles 0-punkt fra printet er nå forbundet til chassiet ved pick-up inngang.

Noen som kan bidra med en oppklaring?

Mvh.

Eivind Stillingen, Norge
copland
 

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf his067 » lør 20. nov 2010 22:10

Hej Eivind
Jeg har stadig (et eller andet sted) alle konstruktionsartiklerne: vil du have en kopi?

Så vidt jeg husker blev trafoen rimeligt varm, men jeg må også indrømme at min oprindelige HiFi forforstærker gik hinsides med en smeltet (!) trafo. det skete godtnok imens jeg boede i Kanada og min (eks-)kone havde forstærkeren, så jeg kender ikke de nærmere omstændigheder....

og så vidt je husker skal 306 og 307 kortsluttes hvis modkoblingssignaltet ikke hentes ved kraftforstærkerens stik.

Vh. Frederik
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf copland » søn 21. nov 2010 23:12

Takk Fredrik for svar.

Du konkluderer som meg med at 306 og 307 skal kortsluttes.Uten denne kortslutningen blir forsterkningen voldsom allerede med volumknappen på kl. 09:00. Da har jeg mest sansynlig gjort det riktig akkurat når det gjelder forbindelsene til inn og uthgangsstikk. Hva med endringen av at de samme stikk til ikke å ha direkte forbindelse til chassiet? Har jeg da opprettet en uheldig måte å "jorde" forsterkeren på som forårsaker ocillering, og at dette er årsak til varm tfafo. Jeg har prøvd med både 2x15VAC og 2x23,5VAC. Ingen endring på varmen fra trafoen som er ubehagelig å holde hånden på.

Mvh.

E. Stillingen
copland
 

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf his067 » ons 24. nov 2010 00:26

Hej
returledningen må ganske rigtigt ikke være jordet: i sin tid brugte jeg et tre-leder kabel med skærm: en leder fra HI-Fi Pre til plus på kraft forstærkeren, en ledet fra kraft-forstærker til modkoblings punktet, en skærm og en leder som "jord"-ledning. Men helt sikkert ikke nogen stel eller minus forbindelse til modkoblings-signalet.

vh

Frederik
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf KlausM » tors 4. aug 2011 18:25

Link til en skannet kopi af de originale artikler fra High Fidelity:

http://www.mollgaard.eu/manuals/0118_001.pdf

http://www.mollgaard.eu/manuals/0119_001.pdf

Der er en ca 35 A4 sider i alt over 2 år, 1983 til 1985.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf his067 » ons 14. sep 2016 17:28

Hold da op, er det virkeligt fem år siden at jeg sidst tænkte på at gøre noget ved denneher High Fidelity forforstærker?

Jeg er næsten klar med den: den virker (ihvertfald slår relæet til), den er forbundet med Cardas kabel, jeg har fået lavet en ekstern trafo-i-kasse til den, og jeg har fundet en rimelig erstatning for den volumen-knap som der ikke fulgte med da jeg købte byggesættet i sin tid (en volumen knap fra en Quad 33 som passer næsten perfekt i farven og størrelsen) . Nextel-malingen har jeg (næsten) opgivet, men har fået fremstillet en tilsvarende maling hos en autolakerer. så måske om et års tid eller to er den færdig (igen)

Men jeg ville egentlig gerne have den der sjove knap med en lysdiode som der sad i High fidelity originalen. er der nogen af jeg der ved hvor eller hvordan man laver sådan en. Jeg har trawlet Hong Kong diy sektionen i eBay, men har ikke fundet noget som er helt perfekt: enten er farven forkert eller også er diameteren ikke rigtig.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf KlausM » søn 11. dec 2016 21:41

Så dumpede der endnu en version af High Fidelity’s forforstærker ind på matriklen her. Den var i den blå avis til 1200 kr, så jeg ringede prompte på den, tilsyneladende en ”fabrikssamlet” med den originale skrift på forpladen. Jeg har allerede 1½, et løst monteret print (dog uden MC del monteret), men med silketryk på oversiden af printet med komponent placering, en hjemmebygget i noget der ligner det rigtige kabinet, den er lavet rigtig pænt, men uden silketryk på for/bagplade, uden de dyre Legato/Lemo stik og Penny og Giles potentiometeret. Denne her så ud til at have hele svineriet, inklusiv den dyre kondensatorpakke, dog også uden silketryk på printet.

Sælger fortalte, at den virkede fint, bortset fra at der var en fejl på forsinkelses kredsløbet, så relæet slog til med det samme, men som han sagde ”jeg har jo selv bygget den, så det skulle jeg vel kunne ordne”. "Nårh" sagde jeg lidt skuffet, "du har selv samlet den?" ”Jaae Jooe” sagde han, ”det er mig der har konstrueret den!!” Så efter en tur til Amager i går, er jeg nu i besiddelse af Michael Madsens eksemplar af hans egen forforstærker; det var stort at besøge Michael, for sådan en Hi-Fi selvbyg nørd fra 70/80’erne som mig.

Forplade.jpg

Den originale forplade med silketryk, fra den færdigsamlede forforstærker, der i følge HiFi-Årbogen kostede 10.000 kr.Bemærk den lækre detalje med lysdioden i volumenknappen,der lyser rød indtil relæet slår til, og derefter skifter til grøn.

bagplade.jpg

Bestykket med de dyre Legato phono-stik og Lemo stikkene, der bruges til at forbinde MC delen til RIAA delen, og feedback signalet fra udgangskablet, der i følge Michael var en fejltagelse, og ikke skal bruges. Spænding ind er også udført med Lemo bøsning/stik.

MM_MC.jpg

Når man bruger MC pick-up,skal der være forbindelse mellem de to Lemo stik for hver kanal, når man bruger MM pick-up, kan stikkene bruges til at ændre ohmsk og kapacitiv belastning for pick-up'en

Print.jpg

Der er lavet lidt modifikationer i indgangen på MC delen, ift tegninger/instruktioner i bladet, men det virker ikke som om, der er strøm på MC delen, transistorerne bliver ikke varme.

Moduler.jpg

Forstærkningen i RIAA delen varetages af moduler, der i modsætning til tykfilms-modulerne, er opbygget af diskrete komponenter.

Potmeter.jpg

Her ses Penny og Giles potentiometeret, der kostede 800 kr i 1983. Balance kontrollen er med omskifter og diskrete komponenter.

HiFi_PreAmp_Open.jpg

Hjemmebygget med billigere (Noble) potmetre og Philips/Siemens kondensatorer, men også med MC delen bestykket. Rigtig pænt samlet, men uden Legato/Lemo bøsninger. Med to tape-indgange, derfor 3 omskiftere på forpladen. Med diskrete komponenter i RIAA-delen, i stedet for moduler.

HiFi_PreAmp_Print_alene.jpg

Og her er mit alene-print, umiddelbart det lækreste print pga silketrykket, men igen med diskrete komponenter i RIAA-delen, i stedet for moduler og uden MC delen bestykket.

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM ons 21. dec 2016 12:53, rettet i alt 3 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Forforsterker Hihg Fidelety 1983

Indlægaf Klausen » søn 11. dec 2016 21:50

Tillykke med den, bare spørg om jeg er misundelig, slet ikke nej,nej ;)
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf spuncut » søn 11. dec 2016 23:05

Hej Klaus
Tillykke med den fine HF-forforstærker :cool1: Jeg genkender omskifternes farve som værende af det sweisiske fabrikat Elma. Vi brugte dem i sin tid til automatik på sukkerfabrikkerne, hvor de blev anvendt i alverdens barske industrimiljøer og jeg kan ikke mindes at have udskiftet nogen pga. fejl.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf his067 » man 12. dec 2016 00:03

Her er der så en til der er rigtigt misundelig: Jeg har stadig ikke fået min færdigmonteret.

Du ved vel ikke om MM har nogle ekstra top og bundplader og evt en volumenknap liggende? Min var i dårlig stand da jeg fik den: ridset og rusten og det er ikke til at betal en nylakering med nextel maling (jeg har fået et tilbud på 4000kr!!).

og jeg ville sørme gerne sætte den ordentligt i stand: Det er jo et rigtigt stykke dansk hiFi historie.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf Fredmarantz » man 12. dec 2016 00:09

Kort og godt....et SCOOP. :QQS: Et stykke dansk hifi-historie.Jeg husker i High Fidelity, da den blev projekteret og bygget - fed føljeton. Og så Michael Madsens egen - huuuhhh....

Jeg er glad for, at den er kommet til et godt hjem med sans for detaljen og historien.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf KlausM » man 12. dec 2016 08:52

his067 skrev:Du ved vel ikke om MM har nogle ekstra top og bundplader og evt en volumenknap liggende? Min var i dårlig stand da jeg fik den: ridset og rusten og det er ikke til at betale en nylakering med Nextel maling (jeg har fået et tilbud på 4000kr!!).

Coveret på min (NN's) er heller ikke pænt, det er blevet klistret og gummiagtigt i overfladen, åbenbart en kendt sag for den maling, at den ikke er så langtidsholdbar. Jeg skal prøve at forhøre mig, men de vil vel i så fald også være degraderet i overfladen?

Cuwilak ved Karlslunde reklamerer med at de maler med Nextel. Telefonisk oplyser de en pris på 1500-2000 kr, inkl afrensning, sandblæsning og lakering med Nextel

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM ons 21. dec 2016 12:54, rettet i alt 4 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf Tonni » man 12. dec 2016 09:07

Hmm. Har der ikke været noget skriveri, om det maling, før?
Noget med det langsomt opløser sig selv, i stil med neoprenkanterne på mange elskede højttalere?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf KlausM » man 12. dec 2016 09:20

Tonni skrev:Hmm. Har der ikke været noget skriveri, om det maling, før?
Noget med det langsomt opløser sig selv, i stil med neoprenkanterne på mange elskede højttalere?

Måske her?

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=2078

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM ons 21. dec 2016 12:55, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Forforstærker High Fidelity 1983

Indlægaf his067 » man 12. dec 2016 10:04

Klaus, hvis du snakker med MM ville det være interessant om han kunne give informationer om den farve nextel der er brugt til den og hvor man kan få de meget flad-hovede skruer som de brugte til at holde den sammen med.

Jeg ser forøvrigt at den du købte af MM er med de originale 4401/3 transistorer i MC delen. senere brugte de jo en lidt speciel type som man vist heller ikke kan få mere.


nextel_20colour_20chart_sml.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: vantheman og 29 gæster