Ustyrlig bas i gammel receiver.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf Kapper » tors 20. jan 2011 20:21

Hej.

Jeg har et problem, som jeg stillede på hifi4all's forum og fik et par svar. En betænksom bruger har henvist mig til dette forum, da det måske mere er jeres boldgade.

Jeg har medtaget svar for ikke at spilde jeres tid.

Det lyder således:

Hej med Jer.

Jeg har et gammelt stereo-anlæg fra 70'erne. Forstærkeren med radio er en gammel Grundig, og har læst mig frem til, at det drejer sig om en RC500a.
Den er vildt funky, men bassen er ret ustyrlig. Både når jeg hører radio, plader eller kobler pc til, er bassen enormt markant og høj, at selv hvis jeg skruer bassen helt i bund og fyrer op for diskanten, rumler den fylder alt.
Generelt er der bare pikke-meget bas!

Er receiveren i stykker, bør jeg købe en eq og tilslutte, skal jeg skifte en komponent?

Gode råd og erfaringer modtages med kyshånd!

Mange tak fra Kapper.


Svar:
Det er vel ikke fordi der er aktiveret en Loudness-knap?


Mig:
Nej, en sådan knap findes slet ikke.


Svar:
Har du prøvet forstærkeren på andre højttalere, siden du er sikker på det er forstærkeren?

Umiddelbart lyder det som noget højttaler-agtigt med den buldrende bass. Er højttalerne også vintage? Der er gamle
højttalere der bruger både 10" og 12" enheder som bas og mellemtone helt op til diskanten. Her tænker jeg på membran-opbrydninger.

Men som sagt, prøv evt at smid nogle andre speakers til. Så ved du da nogenlunde, hvor problemet er.


Mig:
Jep, har prøvet med nye højttalere - samme problem.


Svar:
Det skulle vel ikke skyldes, at du har koblet din pc eller cd-afspiller til en indgang kaldet Phono eller Riaa eller lign.? Hvis dette er tilfældet, så har du koblet den til en pladespillerindgang, som har indbygget basforstærkning, hvilket kan forklare dine oplevelser.


Mig:
Nu har jeg tjekket og der er en mærkbar forskel, så det var et godt råd!

Der er dog stadig alt for meget bas - også når jeg hører radio, og det har vel ikke noget med RIAA at gøre?
Er det muligt at justere eq internt, ved fx. at pille inde i maskinen eller skifte noget ud?


Har I nogle idéer/forslag? Hilsen Kapper.
Kapper
 

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf Louis » tors 20. jan 2011 23:00

Det kunne lyde som fænomenet der engang blev døbt "psykopatisk volumenkontrol".
Nu må de mere garvede og elektronik kendte rette mig, hvis jeg tager fejl. Men det er, så vidt jeg husker Bjørn beskrive det, et kredsløb der blev bygget ind i mange gamle apparater, for at man også skulle høre bassen ved lav volume, eller med små højtalere. Så det fungere som, havde man Loudness slået til hele tiden.

Men om netop den reciever har/lider af dette, tør jeg ikke sige, kender den ikke.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf pqrannes » fre 21. jan 2011 19:20

Når jeg google Grundig RC500a kommer der sådan et radiomøbel op:

Billede

Er det sådan et vi taler om?

I øvrigt er Louis' bud med "psykosomatisk volumenkontrol" ikke noget dårligt bud på en forklaring.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf MDA » fre 21. jan 2011 19:51

Hej og velkommen til vores hygge sted :)

Har også hørt om den omtalte "psykopatisk volumenkontrol" kunne meget vel være det som er dit "problem"

Kapper skrev:pikke-meget bas!

Ja vi har jo heldigvis forskellig opfatttelse af lyd, men hvordan lyder pikke-meget bas! :Skor:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf Kapper » lør 22. jan 2011 13:48

@PQR:
Det ér et møbel - dog ikke det viste men et andet - receiveren er præcis den samme.
Jeres teori om psyko.. virker fornuftig.
Jeg søgte på forummet og fandt:

Re: Billeder af mit gamle ....

Indlæg af Tube mania » søn 16. maj 2010 08:11
Jeg kan godt forstå du ikke kan lide lyden fra arenaen...det kunne jeg heller ikke...den fysiologiske volumen kontrol lægger 6db til bassen og hvis baskontrollen står i neutral lægger den også nogle db til. Jeg har koblet det fysiologiske ud og baskontrollen står i kl 10-11 for at være neutral...diskanten kontrollen passer nogenlunde i neutral, men det er noget klams. Med lidt besvær kan det lade sig gøre at fjene loddetinnet omkring det extra udtag på volumen potten og dermed udkoble det fysiologiske permanent. Jeg kan sende dig diagrammet i pdf.
mvh


Det lugter lidt af det samme. Kan nogen give en mere detaljeret beskrivelse af processen/ændringen eller har en ide om hvor man kan få det gjort?

@MDA:
Mange tak for velkomsten - meget hyggeligt sted.
Pikke-meget bas er, når den er insisterende, i dit fjæs hele tiden og konstant gør opmærksom på sig selv - ligesom når man konstant svinger lemmet omkring kærestens hoved for at få noget:)

- Kapper
Kapper
 

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf thov » lør 22. jan 2011 17:34

Potmetre med 'psykopat', har en loddeflig ca. 1/3 oppe ad banen.
Afbrydes forbindelsen til loddefligen, afgår psykopaten ved døden :)

Måske er det nødvendigt med en modstand mellem udtaget og stel - men det er ikke sikkert.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf Kapper » lør 22. jan 2011 22:05

Lyder godt, Thov.

Og lidt kompliceret, men har lige læst lidt om pot-metre på nettet, så der er vel ikke andet for end at prøve.

Men bare for en sikkerheds skyld:
Vi snakker potmetret for volumen og ikke bas?
Kapper
 

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf thov » søn 23. jan 2011 05:55

Præcis :)
Vol.potmetret og ikke baspotm. (Som alligevel ikke er forsynet med et udtag).
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf Kapper » ons 9. feb 2011 14:36

Så fik jeg rodet mig selv ud i problemer!

Noget skete og nu er den gal :evil:

Jeg kunne ikke komme til slideren, da den var nittet sammen og umulig at åbne uden efterfølgende skade.

Her er hvad der skete efterfølgende (se billede med tal-referencer nederst):
Mens jeg kiggede på det hele, opdagede jeg en dreje-dims (1) tæt på sliderne til vol og tone - jeg drejede på den og bassen blev lavere/mindre psykotisk, og jeg tænkte "fedt!".

Men så sprang en sikring i receiveren (2).

Hmm. Jeg hentede nogle nye sikringer og skiftede dem ud.
Herefter begik jeg en meget dum fejl: Jeg satte den forkerte sikring i (2) - tændte igen og nu begyndte det at ryge og lugte fra området omkring (4).
Jeg slukkede hurtigt, opdagede sikrings-bommerten og skiftede til rigtig sikring.

Når jeg efterfølgende tænder, springer sikringen (2) hver gang.

Billede

Hvad er drejedimsen (1) for én?
Hvad er der sket?
Hvad var det der røg/lugtede?
Hvorfor springer sikringen hver gang nu?
Kan det fixes? Hvordan?

Hilsen Idioten
Kapper
 

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf Sorenki » ons 9. feb 2011 14:53

Kapper skrev:Så fik jeg rodet mig selv ud i problemer!

Noget skete og nu er den gal :evil:

Jeg kunne ikke komme til slideren, da den var nittet sammen og umulig at åbne uden efterfølgende skade.

Her er hvad der skete efterfølgende (se billede med tal-referencer nederst):
Mens jeg kiggede på det hele, opdagede jeg en dreje-dims (1) tæt på sliderne til vol og tone - jeg drejede på den og bassen blev lavere/mindre psykotisk, og jeg tænkte "fedt!".

Men så sprang en sikring i receiveren (2).

Hmm. Jeg hentede nogle nye sikringer og skiftede dem ud.
Herefter begik jeg en meget dum fejl: Jeg satte den forkerte sikring i (2) - tændte igen og nu begyndte det at ryge og lugte fra området omkring (4).
Jeg slukkede hurtigt, opdagede sikrings-bommerten og skiftede til rigtig sikring.

Når jeg efterfølgende tænder, springer sikringen (2) hver gang.

Billede

Hvad er drejedimsen (1) for én?
Hvad er der sket?
Hvad var det der røg/lugtede?
Hvorfor springer sikringen hver gang nu?
Kan det fixes? Hvordan?

Hilsen Idioten

Hvad er drejedimsen?; en trimpot, jeg ved ikke hvilken rolle den spiller, men det er nok noget Bias justering?!?
Hvad er der sket?: idet du satte den forkerte sikring i, sprang den ikke når den skulle, og nogle komponenter har fået for meget spænding - det er slemt!
Røg/lugtede?, nok en modstand eller en transistor, der pludselig skulle arbejde med mere end den burde, hvorfor den blev varm! kondensatorerne ved siden af både modstande og transistorer skal nok skiftes, da disse ikke er glade for varme.
Hvorfor springer sikringen?: to muligheder i mit hovede; du har ikke skruet ned for trimpotten igen, så den trækker stadigvæk for meget strøm, hvorfor den rigtige sikring nu springer. en anden mulighed er, at efter dit lille brandforsøg, vil komponenterne gerne trække mere strøm (en modstand der bliver varm, kan forkulle et printkort=lugt og røg!, hvis det er kul, leder det strøm udenom modstanden=for meget strøm=spring af sikringen)
kan det fixes?: forhåbentlig!, men det er svært at bedømme skaden!, der er to måder; spredehagl eller en autoriseret tekniker, med godt måleudstyr. spredehagl, ville være at udskifte de komponenter man forventer har lidt overlast og så visuelt vurdere om der er sket skader, som skal addresseres yderligere, det fixer man og så krydser man fingre for at problemet er løst! (denne metode indebærer nok en større udgift i komponenter, og en del mere loddearbejde, hvorfor man skal kunne finde ud af det!, endvidere flytter man sig længere væk fra originaliteten, end man måske ville kunne med den næste metode: )
den anden kræver at apperatet bliver testet igennem, og så skifter og justere man kun de ting der skal skiftes.
Det kræver at man kender en som man har tillid til, og som kan bære over med en, mens man fortæller hvad der er sket imens personen ryster på hovedet...

jeg håber det hele kommer til at gå, men du er nu i en situation, hvor du skal bevæge dig varsomt frem ligeså stille, og vide "hvad kan jeg selv gøre" og "det her skal en anden kigge på" det er vigtigt at man ikke bare drejer på et trimpot uden at vide hvad det gør - brug andres hjælp, ellers så risikerer du røg og dårlig lugt, som du lige har oplevet.

men selvom man arbejder med noget man føler sig hjemme i, kan man begå fejl:
Jeg skulle forleden måle og justere bias, hvorfor jeg skulle have et stankelben(måleprobe der er rigtigt smart!) på en pin. jeg målte og justerede og slukkede derefter for apperatet uden at tage stikket ud af kontakten; hvad jeg ikke tænkte over var, at der stadigvæk sidder spænding i lytterne, så da jeg skulle have proberne af, rørte to målepins hinanden og jeg lavede en stor gnist!
jeg blev bange, og jeg brugte to timer på visuel inspektion, før den blev sat til strøm og testet; heldigvis var der ikke sket noget.

Så lad være med at skynd dig, og aller bedst kunne være, hvis en "kyndig" tilbød at i kunne gøre det sammen, så kan du lære en masse, men du har en person til at sige; "hov hov, husk lige at" og det er en gigantisk hjælp!
det var sådan jeg lærte en masse af Fredmarantz herinde fra!

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf Sorenki » ons 9. feb 2011 14:55

Men jeg vil lige tilføje, at jeg ikke selv er elektronikkyndig på et niveau som andre herinde fra og jeg lader også dem og andre hjælpe mig - det handler om at vide hvad man laver, hele tiden!

på den anden side, så hvis det lykkedes dig at fixe den, så har fået en lektion som du kan bevæge dig videre fra! ;)

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf Kapper » tors 10. feb 2011 00:53

Hej Søren.

1000 tak for dit gode og lange svar - det opklarede en hel del.

Jeg tror, at jeg vil lade en professionel overtage og reparere den for mig, når jeg lige får lidt flere penge i kassen - forløbet har bekræftet mig i, at jeg overhovedet ikke aner, hvad jeg laver :Skor:

Er der nogle, som kender et par gode steder, som fixer den slags?
Og som tør give et forsigtigt overslag over, hvad den slags vil koste mig - bare et bud, da jeg ikke ved om vi snakker 100 eller 7000 bananer?

Mange tak fra Kapper.
Kapper
 

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf Tube mania » tors 10. feb 2011 00:58

Jeg kan godt lide bananer, men 7000...det er måske li grov nok...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Ustyrlig bas i gammel receiver.

Indlægaf MDA » tors 10. feb 2011 01:01

Kan anbefale Tube Mania.
Jeg har set hans værksted og der er altså ikke plads til 7000 bananer :Skor:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster