Brum fra en SUMO Nine

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Brum fra en SUMO Nine

Indlægaf mcs_5 » ons 13. maj 2015 22:38

Hvis den har brummet fra ny, kan det vel være variationer i halvlederne allerede dengang? Måske har sluttesten ikke været så grundig?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Brum fra en SUMO Nine

Indlægaf mba » tors 14. maj 2015 12:25

Ja måske, jeg glæder ihvertfald til stumperne kommer ind ad døren så jeg kan teste det af.

Mvh Martin
mba
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 jan 2015
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: Aarhus

Re: Brum fra en SUMO Nine

Indlægaf mba » søn 24. maj 2015 20:36

Nu fik jeg skiftet dioder i forsyningen til opamp'ene, hvilket ikke gjorde den store forskel. Jeg fik målt lidt på forsyningerne med et scope, og de så rigtigt fine ud. Opamp forsyningen var helt glat og på forsyningen til effekttrinnet var der en ripple på omkring 70mV.

Jeg målte desuden på højtalerudgangene og resultatet var at der er ingen DC komponent og der er en 50Hz ripple på omkring 50mV. Efter lidt skriverier med Michael Bettinger fra GAS audio, er konklusionen at forstærkeren sandsynligvis performer som den har gjort lige siden den blev købt. Han nævnte at SUMO kæmpede med ground loops i nogle af de første generationer, hvilket først blev 100% løst i nogle senere versioner. Han sagde at når han renoverer forstærkerne reworker han jordingen men det er lidt kompliceret og gøres bedst hvis den er fuldstændig skilt ad.

Er der nogen som har fantasi til hvad sådan et rework af jordingen kunne indebære?

Mvh.
Martin
mba
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 jan 2015
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: Aarhus

Re: Brum fra en SUMO Nine

Indlægaf rørglad » man 25. maj 2015 14:17

Min fantasi peger først og fremmest på "mange stelpunkter".
Kuren er at undgå at grounde de forskellige bestanddele: PSU, preamp sluttrim m.v. til nærmeste stel, men i stedet for til et fælles stælpunkt eller en gennemgående (kraftig) nulpunktsledning, som kun er lagt til forstærkerens stel eet sted, som vælges tæt på indgangsbøsningerne.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Brum fra en SUMO Nine

Indlægaf mba » tirs 26. maj 2015 18:20

Ok, tak for inputtet, jeg vil prøve at analysere stelforbindelserne mellem de forskellige dele og samle det et i ét punkt som du foreslår. Det skal f..... lykkes :-)

I min (tegne)bog skal en forstærker til den pris som den kostede fra ny ikke have sådanne nogle mislyde, eller er jeg bare krævende?! :-)

Jeg vender tilbage med nyt når jeg har lagt forbindelserne om, til fremtidig reference for andre.

Mvh.
Martin
mba
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 jan 2015
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: Aarhus

Re: Brum fra en SUMO Nine

Indlægaf mcs_5 » tirs 26. maj 2015 20:36

mba skrev:I min (tegne)bog skal en forstærker til den pris som den kostede fra ny ikke have sådanne nogle mislyde, eller er jeg bare krævende?! :-)

Jeg har hørt om flere high-end produkter med underligheder. Hvis de bare er gode nok (på andre punkter), skal der nok være købere...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Brum fra en SUMO Nine

Indlægaf mba » ons 2. maj 2018 18:48

Endelig fandt jeg årsagen :-)... tog kun tre år :D

Efter mange overvejelser omkring ground-loops, hum breaking resistors osv osv. (god kilde til inspiration http://hifisonix.com/audio-amplifier-ground-loops/) fandt jeg ud af at en eller anden service-fætter har forbundet ground på hvert indgangssignal til chassis samtidigt med at den oprindelige ground var ført hen til indgangstrinnet. Jeg loddede straks disse modifikationer af og voila nu er der ingen brum, måske meget, meget svag susen.


Hilsen
Martin
mba
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 jan 2015
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: Aarhus

Re: Brum fra en SUMO Nine

Indlægaf Helikon » ons 2. maj 2018 19:50

Tak for det. Meget interessant hjemmeside og artikel ikke mindst.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster