Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf chox » ons 26. jan 2011 16:44

Hej Vintage-folks,

Jeg er ny her i forummet, men det er min nye integrerede forstærker ikke, da det er en herlig Accuphase 202 integreret fra midt 1970'erne. Ca. samtidig med jeg købte min første Puch 2-gear.

Den lyder godt, rigtigt godt, men er der nogen idé i at skifte elektrolytter i den for at få den til at lyde endnu bedre? Den har henstået ubrugt, køligt i 10 år før jeg købte den i efteråret 2010 og jeg mener at have læst at hifi-grej har godt af at blive brugt?
Ser ud som ny, skratter kun fra en enkelt knap og er ellers 100% i orden. Fede VU-metre med lys i. Kræver forstærket møblement pga. vægten - gad vide hvor mange tungmetaller, der er i den...hmm, men 20 kg er noget.

Har nogen en mening om evt. komponentudskiftning, så vil jeg være taknemmelig.

Mvh. Christian
chox
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 jan 2011
Lokalitet: Hundested

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf pqrannes » ons 26. jan 2011 17:34

Velkommen til vores lille forum, Christian!

Skønt at læse om endnu en musik- og hifi-glad person, der vender tilbage til de gode dage i 70erne og nærmest indfrier sin drøm fra den gang. Til lykke med Accuphasen!

Jeg er ikke den rigtige til gennemskue om en vintage forstærker som din vil kunne lyde bedre, hvis man f.eks. skiftede elektrolytter i den. Den vil nemt kunne til at komme til at lyde anderledes, men er det bedre?

Min egen (dovne?) holdning er, at "if it aint broke, don't fix it".

Men jeg håber - og tror - at andre også komme på banen her og giver deres besyv med.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf MDA » ons 26. jan 2011 18:28

Velkommen til vores hygge sted :)

Min holdning til det er, hvis du virklig gerne vil have din forstærker til at spille 110% så udstift kun de komponenter som kan skaffes ORIGINALE!!!

Hvis du synes den spiler rigtig godt nu, så synes jeg du skal få renset div. potmetere, også ellers bare læne dig tilbage og nyde musikken :)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. jan 2011 18:47

Dette er nok også min holdning. Dog har du ret i , at man skal være opmærksom på defekte komponenter generelt og i særdeleshed have et "åbent sind" vedr. alderen på elektrolytkondensatorer.
Min egen tilgang til dette er, at man dels skal lytte efter om der befinder sig brum i højttalerne (uden musik - forstås) - og dels skal man kigge godt efter, om der er synlige tegn på degraderinger af elektrolytkondensatorerne (tegn på udsivende væske - buler - oxidering mv.).
Nu er de 4 store "lytter" jo ikke de eneste lytter i en forstærker og man bør måske ofre de øvrige lytter i forstærkeren mindst lige så megen opmærksomhed.
Jeg skifter nødigt, men jeg har ind imellem gjort det, hvis jeg følte, at det kunne true forstærkerens eller højttalernes helbred. Jeg har også sådan en E-202'er og jeg synes også, at det er en rigtig fin forstærker med fine klangmæssige egenskaber og en rigtig flot ting. Den kører stadig med sine originale lytter uden problemer. Dog har jeg også hørt, at der har været andre, som netop har haft problemer med lytterne i disse amps, så det er jo ikke let at blive klog på. Om lyden kunne blive bedre af at skifte - det er ikke sikkert. Nogle kan opleve en ændret lyd, men det behøver jo ikke at være bedre, bare anderledes - og er DET så den oprindelige lyd?
Nu kan man ikke så godt udskifte lytter med "de originale", da de originale jo nok er ligeså gamle som dem, der sidder i apparatet, så her må man ty til nyere, men for guds skyld tilsvarende typer. Man kunne måske overveje at knalde nogle i , som er mere robuste over for højere temperaturer (105 graders mod tidligere 85 graders- lytter. )
At "recappe" kommer hurtigt til at virke religiøst og frygtstyret - men jeg ville slappe lidt af og lytte efter brum og kigge efter visuelle degraderingstegn. og....som en anden foreslår: rens - rens - rens - og gør det grundigt og følsomt. Sæt dig ordentligt ind i tingene inden du gør det - så er du fri for at gøre det om, hvis du får chancen for det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf chox » man 31. jan 2011 20:24

Tak for de fine kommentarer. Super forum, dette.

Det er nok rigtigt at det er bedst at lade være, men jeg mente bare at kondensatorer havde ry for at tørre ud over tid. Jeg renser kontakter og swiches - og lytter videre. Musikken er trods alt det vigtigste.

Mvh. Christian
chox
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 jan 2011
Lokalitet: Hundested

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf MDA » man 31. jan 2011 20:29

Hvis du ikke kan høre der noget galt med den, synes jeg du har taget den rigtige beslutning :Thumpsup:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf Sorenki » tirs 1. feb 2011 01:18

Det at kondensatorer tørrer ud, er hvis apparatet står ubrugt hen, hvis de virker skal de ikke skiftes. Det er bedre at vente til de tørrer ud, så holder den også det længere før næste udskiftning.
Det er lidt ligesom dæk til bilen, skift dem når de er slidt ned, det andet er bare en ekstra udgift.
Mvh. Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. feb 2011 01:40

Jarrhhh - jeg ville nu skifte før, men mon ikke også det ville influere på apparatets performance inden de er tørre? Men hvis forstærkeren her (Accuphase E-202) spiller fint og vitalt og den ellers er blevet renset og nu opfører sig helt "efter bogen", så ville jeg ikke foretage mig noget synderligt andet end den obligatoriske visuelle inspektion af lytter mv.)
Hvis nogle af lytteren er mnoteret foruroligende tæt på varmeafgivende komponenter, så tror jeg, at jeg ville skifte disse til 105 graders-typer med samme værdier, hvis muligt. På større lytter kan man også tage fat i dem og mærke efter med hænderne/fingrene, når de har været tændte i et stykke tid. Hvis de er lune/varme, kan det tyde på, at der forefindes såkaldt læk-strøm i dem og de bør skiftes.

Hvis apparatet begynder at opføre sig lidt "mærkeligt" i nogle funktioner, så bør man efter min mening kaste opmærksomheden på dels tidligere nævnte kontakter og potentiometre selvfølgelig, men også elektrolytkondensatorer osv.

Hvis man venter FOR længe (dæk/bil), så KAN det altså gå galt og noget går i stykker. Men det er jo det sædvanlige, med at man bliver bange og ser spøgelser - og lige nu puster jeg endda selv til ilden.

Ja- en elektrolytkondensator har godt af at blive brugt jævnligt, det holder den igang, så at sige, men en anden joker i en elektrolytkondensators liv er varme miljøer. Den kan være blevet brugt jævnligt, men hvis den står varmt, så er en sådan kondensators liv bl.a. afhængigt af, hvor varmt den har haft det.

Kig efter alle komponenters udseende (sveden - misfarvet - bulet - "gravid" - lækket - krakeleret) og udskift, hvad der ser mistænkeligt ud. Tag det evt. ud og mål på det. Lidt svært med elko'er - bedre at skifte, hvis de er mærkelige at se på. Jeg har ikke ordentligt forstand på at måle sådan nogle, men man kan da på de fleste multimetre nu om dage måle deres kapacitet, men det er vist langfra hele historien - og her kunne andre, som har mere forstand på det måske lige melde ind og give deres besyv? Mikkel? - Tube Mania?? kom ombord !! :ide:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf KlausM » tirs 1. feb 2011 07:20

Power kondensatorerne er kendt som et svagt led i den forstærker og selv om de ikke sovser, og selv om forstærkeren spiller, kan de sagtens være færdige på andre parametere som fx ESR, så de ikke afgiver deres strøm så spændstigt som de gjorde engang. For at blive i dæk analogien er der andre parametre end slidbane tykkelse, der afgør om et dæk skal udskiftes; dækkets/gummiets stivhed er ligeså afgørende for dækkets ydeevne.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf mcs_5 » man 21. feb 2011 16:18

MDA skrev:Min holdning til det er, hvis du virklig gerne vil have din forstærker til at spille 110% så udstift kun de komponenter som kan skaffes ORIGINALE!!!

Det er bare et dårligt råd, når det gælder elektrolytter. Hvis du følger de forskellige firmaers datablade, har elektrolytter kun en "lagerholdbarhed" på omkring 5 år. At elektrolytter er ældre end 5 år er sjældent et problem, med 35-40 år er normalt ikke en god idé :)

Sålænge udstyret er i brug holder lytterne tit fint, men hvis en forstærker har stået på et loft i 20 år, kan de let blive trætte.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf MDA » man 21. feb 2011 16:32

Skal ikke gøre mig klog på elektronik :Pilfinger:

Skal der skiftes resevedel i mine ting, bliver det med originale dele, hvis det selvfølig kan skaffes, ellers vil jeg gerne vente på en "doner" (vil selvfølig ikke vente flere år)

Som jeg skrev tidligere, synes jeg ikke han skal gøre noget ved den hvis han synes den spiller fint :Thumpsup:

PS.
Nu var mit "råd" ikke ligefrem kun baseret på elektrolytter men generalt.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf mcs_5 » man 21. feb 2011 16:48

Generelt er originale dele også en god idé, men vintage elektrolytter er ligeså spændende som vintage mælk eller vintage æg :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf TruthSpinner » ons 29. jun 2011 22:28

Det er stærkt tilrådeligt at renovere alle lytter. De store lytter kan erstattes med f.eks. et sæt blå vishay computer grade lytter som holder samme bredde og 8cm i højden.

De øvrige lytter matches bedst med panasonic FM, hvor det er muligt og FC hvor det ikke er.
TruthSpinner
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: 29 jun 2011
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf Marantzman » tors 7. jul 2011 16:02

Jeg skiftede de store lytter i min E-202 for 2mdr. siden til nogle blå computer grade, sådan bare for en ordens skyld og jeg mener ikke at jeg kan høre nogen forskel. De gamle så også ok ud og lød fint, så det var bare får at prøve at gøre det. Jeg tror ikke at jeg vil skifte en anden gang med mindre end at de ser ud til at lække, da jeg ikke er i stand til at høre forbedringen. Har stadig de originale liggende. I øvrigt en forstærker som jeg er meget glad for.

med venlig hilsen
Bjarne
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Nye elektrolytter til Accuphase 202 ?

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. jul 2011 17:31

Hej Bjarne!

Jeg synes også ofte, at jeg enten har svært ved - eller også (for det meste) ikke kan høre nogen forskel, når strømforsyningslytter er skiftet. Det gør mig så ikke noget, da jeg så er nærmere en sikkerhed for, at udskftningen af disse lytter ikke har påvirket "egenlyden" fra apparatet - altså fjernet den fra den originale lyd. Man kan så sagtens debattere lidt om lyden påvirkes ved udskiftinger af øvrige og mindre lytter rundt omkring i apparaterne. Det vil jeg mene, at man nemmere kan høre. Man kan ofte også erfare det ved funktion af fx. relæ.
Det ,som jeg ofte hæfter mig ved, når udskiftning af lytter kommer på tapetet, er, at der også er et driftmæssigt issue -
Du har givetvis, ved udskiftning af disse lytter, fjernet en potentiel fare for at de gamle lytter mistede deres funktion - med brum til følge - eller ligefrem, at de måtte have lækket, hvilket kan være en alvorlig sag.
Uden at skulle male fanden på væggen, forstås.
Som jeg tidligere har nævnt i tråden, så er jeg ikke den, som lige skifter lytter, for di de er ældre, men jeg føler mig nødt til at være opmærksom på det.
Jeg har haft et par enkelte apparater op i igennem tiden, hvor det var åbenlyst, at en udskiftning måtte være nødvendig og det er jeg selvfølgelig glad for den dag i dag, at jeg har gjort. Dette skal nok også statistisk set ses i lyset af, at jeg har haft mere end 100 vintage-apparater taget med i denne erfaring, hvilket gør det "lidt roligere" igen.

I hvert fald, så skal du ikke spekulere yderligere over disse strømforsyningslytter de første mange mange år - det må da være en lettelse. Sådan en E-202 er godtnok også så fed, at lidt investering i fremtiden må være helt på sin plads.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster