Projekt: Pioneer SA-9100

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Sorenki » lør 5. feb 2011 12:02

Hej allesammen
Her igår gik en lille drøm i opfyldelse for mig, da jeg fik en Pioneer SA-9100 inden for døren.
den var kosmetisk rigtigt fin, ganske få ridser og et dejligt trækabinet. Den var bare beskidt og dækket af nikotin.
Jeg kender SA-9100 og jeg ved at den er kendt for at fejle, så protection circuit går og forbliver på.
Dette er der råd for, men ikke uden hjælp, hvorfor jeg opretter en tråd på Audiokarma, hvor jeg spørger efter Markthefixer's hjælp til forstærkeren. jeg skal nok linke til denne tråd, og evt. guldkorn fra Mark vil jeg poste herinde også.
Sagen er den, så vidt jeg har forstået problemet med dem, så virker de fint indtil nogle komponenter fejler, så snart de fejler, ryger en masse ellers sunde komponenter med dem.
Jeg har fået at vide den virkede, men jeg har ingen interesse i at spille på den, før Mark og jeg har været igennem maskinen elektrisk.

Mit projekt med forstærkeren vil således forløbe sådan;
1. Rensning af forstærkeren, rensning af kontakter, ledninger, printplader og kabinet.
2. Elektrisk gennemgang vha. Markthefixer fra Audiokarma
3. sidste gennempusning og bias-indstilling.
4. Forhåbentlig en sund og ren forstærker vil stå tilbage!

Jeg gik igår aftes igang med rensningen, og jeg blev da færdig med den ene kanal, forforstærkeren, alle kontakterne(undtagen dem bag på) frontpladen og knapperne. så nu mangler jeg bare højre kanal, lidt i kabinettet og stikkene bag på.
Kabinettet fik også lige en hurtig pudsning og lidt olie, så hun ikke ser så træt ud.
men ellers er her lidt billeder fra min aften igår;
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Link til audiokarma elektrisk tråd;
http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=349112

Det var alt her fra, indtil videre...

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Tube mania » lør 5. feb 2011 12:43

Det er en fin forstæ´rker du har fået dig der...har du service-manual...den får du brug for. Jeg kan sende dig en hvis du lige siger hej på fm4ever@bemail.dk
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Sorenki » lør 5. feb 2011 13:22

Tak Keld
Ja jeg har den i digital format på min computer. Jeg kunne godt bruge en rigtig papirkopi på et tidspunkt, mere bare fordi det ligesom fuldender det hele :cool1:
Jeg venter bare på at få instrukser fra Mark nu, han er dygtig og har hjulpet mange mennesker meget flot igennem hele proceduren.

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf r-l-b » lør 5. feb 2011 14:05

sådan en købte jeg en gang sammen med den tilhørende tuner og casettemaskine 7171 - jeg troede jeg havde gjort i scoop med et guld/champagne farvet sæt - det var så fra et heavy cigar ryger hjem - der lugtede bare af rygerkupé når man tændte det - så jeg lod det gå videre til en der havde lyst at rode med sættet - tuneren var ret god forstærkeren havde deffekt potmeter så den hørte jeg aldrig - men den er hammer flot - glæder mig til at se den ført til fordums glans og pragt
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Sorenki » lør 5. feb 2011 14:37

Det er et rigtigt flot sæt, og SA-9100 er meget velanset i mange kræse!
Men TX-9100 og fx. 7171 (eller nok bedre: 9191) så har man et (næsten) komplet fantastisk anlæg!
Jeg mangler stadigvæk 9191 og så vil jeg på et tidspunkt gerne have fat i en SD-1100 - men det er sku først om lang tid.
Jeg glæder mig til at se hvor langt jeg kan komme - eller rettere, hvor meget arbejde der ligger forude.
uanset hvad så skal den nok komme helt hjem!

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf r-l-b » lør 5. feb 2011 18:00

jeg har stadig min 9191 - men rent tidsmæssigt mener jeg at 7171 var top of the pops da 9100 var ny - 9191 kom et par år senere ? men for tidligt til at fx passe i højde sammen med sx reciever serien - selvom den nu ser godt ud sammen med min 980er
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Sorenki » lør 5. feb 2011 18:37

Det tror jeg, du har ret i der Ruben!
Nu hvor jeg tænker mig om!
1974 var året!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. feb 2011 02:41

Ja- Søren, så er du i gang igen! Hvor fedt! (får DU sponsorpenge fra "glasklar"?? - jeg gør ikke :-X ) - Du prøver ellers med lidt "product placement" - håber da, at det vil hjælpe lidt på økonomien hos en fattig studerende :D

Jeg er spændt på, hvilke komponenter, som du forebyggelsesmæssigt kan blive bedt om at skifte - og til hvilke, da nogle af dem måske er udgået - og erstatninger måske bliver anbefalet.

Og i øvrigt tillykke med én af de efter min mening ædleste integrerede fra Pioneer - Den SA-9100 er en rigtig fed én - og virker særdeles velbygget - med god orden i indmaden og separate boards for højre og venstre - gedigen chassiskvalitet osv. - står godt (selvfølgelig) til din TX-9100, som, jeg synes er tilsvarende fin. Den tuner er bygget med samme sans for byggekvalitet - hvilket bl.a. kan ses på de indkapslede/skærmede kredse i tuneren.

Jeg er også heldig at have en sådan SA-9100 og med det sædvanlige bøvl m. protectionkredsen, er den nu fin, men det krævede en recapping af protection-kredsen - og nu kører den super. Jeg synes, at lyden er fantastisk fin og raffineret - uden lyttetræthed og dejlig flydende - samtidig med en fin dynamik. Så pynter den samtidig på hylden.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf NikonSP » søn 6. feb 2011 12:56

Hej Søren

Tillykke med ny-erhvervelsen :D Den har du godt nok ønsket dig længe og jeg er sikker på, at den er kommet i de helt rigtige vintage og originale hænder, - kan man sige sådan ?? :Tanke:

SA og TX-9100 var det første separate sæt tuner og forstærker jeg købte i sin tid, - ny i original emballage til, tror jeg, 3995 kr. pr. stk. Det var en stor dag for musikken :thumbsup: , men måske knap så stor for pengepungen :Skor: Så var det vennerne kom for at høre lyksalighederne i adskillige timer. Det var dengang et stereoanlæg var en 'main thing'. Uha, meget er ændret siden, men sjovt nok er sådan et sæt stadig en rigtig fin ting. Dejligt, at nye brugere er kommet til, så der fortsat kan blive passet på sagerne!

Jeg glæder mig til at følge istandgørelsen og gerne rigeligt med billeder!!

VH
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Sorenki » søn 6. feb 2011 16:14

Tak både Harvey og Freddy, den er fantastisk!
Jeg er også helt vildt glad.
Jeg skrev lidt på audiokarma, og fik en gennemgang til hvad jeg først skulle starte med; jeg startede den op med en "dim bulb tester" (en 60 watts pære i serie) og fik den derved startet op uden problemer.
Jeg fik testet alle indgange og kontakter, og kunne konstaterer at der ingen problemer var.
DC-offset skulle lige justeres, men de lå begge inden for tolerancen på 50 mv.
Jeg har derefter sat den på mit anlæg, og HOLD KÆFT den kan spille!!!
den har bare fat i mine L100 på en måde jeg ikke har oplevet før.
Det kan vidst bedst forklares, hvis man forestiller sig en trommeslager der laver en hvirvel på en lilletromme og så giver et kontant slag, inden han stopper. - der er et "snap" og et "plop" der bliver understreget mere end jeg har oplevet før.
Der er kontrol over lydbilledet.
Jeg afventer stadigvæk lige nogle råd på Audiokarma om hvorvidt jeg skal tænke over protection circuit, selvom problemet ikke er til stede nu.

Her er lidt billeder af min gennemgang, og til sidst lidt lir, med den og min SA-8100, derudover også et billede af "mandehjørnet" :cool1:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf MDA » søn 6. feb 2011 16:38

Tillykke med den, den er godt nok blevet fin efter du har kælet for den :Thumpsup:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Sorenki » søn 6. feb 2011 20:32

Tak MDA, jeg har stadigvæk lige lidt arbejde.
Men, jeg har fået en "parts list" fra Markthefixer.
han foreslår mouser, men idet jeg skal give 20 euro i forsendelse for varer der koster mindre end 5, tænker jeg om nogle kan foreslå danske sider.
jeg har kigget på både Brinck og elav, men jeg kan simpelthen ikke finde de komponenter han foreslår - er der nogle der kan hjælpe?

"Originally Posted by markthefixer
Ok, as far as "havoc" inducing components:
There is a pair of 2sc1451 transistors in each power amp
512-KSC3503estu to-126 ecb 300v .1a 1.2/7w 150mhz 40-320hfe $0.28 ea

and a low probability problem 2sa726 in the phono amp (no 2sa725's)
512-KSA992FBU (ln)to-92 ecb 120v .05a .5w 100mhz 150-800hfe $0.05 ea


and more general purposes replacements

the 2sc1318 and 2sa720 transistors in the power supply with to-126 cased transistors for better heat dissipation
512-KSA1220AYS to-126 ecb 120/a160 1.2a 20w 155mhz 35-320hfe $0.39 (R=60-120, O=100/200, Y=160/320)
512-KSC2690AYS to-126 ecb 120/a160 1.2a 20w 155mhz 35-320hfe $0.40

the protect relay driver Q7 2sc1384
512-KSC2690AYS to-126 ecb 120/a160 1.2a 20w 155mhz 35-320hfe $0.40

and protect's current dump transistor Q6 2sc945
512-KSD1616AGBU to-92 ecb 60v 1a 0.75w 160mhz 135-400hfe $0.09

and add the 1n4004 diode across the relay coil (pin 9 anode, pin 10 cathode)
512-1n4004"

på forhånd tak!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf pqrannes » søn 6. feb 2011 21:19

Hej Søren,

Til lykke med den positive udvikling på dit SA-9100.

Med fare for at lyde som en ol' Grumpy (det navn er taget, i al fald på Audiokarma), så vil jeg opfordre dig til frem over at holde de billeder, du sætter ind til under 1200 px i bredden/højden. På min halvgamle Ubuntu maskine med trådløs forbindelse ta'r det simpelthen så lang tid at læse en tråd med mere end 10 billeder på ½ mb hver, at maskinen går i stå. LIge nu har jeg slået billederne fra din billedserver fra for at kunne besøge tråden.

Det er min erfaring at billeder på 1200 px dækker behovet fint - jeg ved godt at nogle af mine tidligere billeder er meget større, men det er er min erfaring at der er forskel på om der er tale om et billede i en tråd eller 10-20.

Hvis ikke andre har den slags problemer med billedtunge tråde, er det måske bare mig, der skal have en bedre computer og en hurtigere internetforbindelse.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Sorenki » tirs 8. feb 2011 00:10

Hej igen, ingen billeder denne gang.
Jeg indstillede Bias og DC-offset ved forstærkeren ved hjælp af service manualen (meget ligetil, man skal bare huske man skal ind nedefra, og at der ikke er noget der hedder VR3 i manualen, men det betyder VR2)
jeg er meget nøjagtig når jeg indstiller mine ting; opvarmning i 20 min, og så indstille VR1 til man får en læsning på 25 mv mellem pin9 og pin13 - her indstillede jeg til 25mv præcist på begge kanaler.
Derefter skal man indstille VR2 til en måling på 0V (+/- 10mv) på pin23.
Det tog lidt tid, men jeg fik forstærkeren til, ved begge kanaler at ligge på 0.00v efter lidt tid.
Nu har jeg haft den slukket og ville så måle DC-spændingen ved udgangene, den startede på 0,4 og faldt så til 0.01V på begge kanaler - jeg er vidst hjemme :Thumpsup:

det er meget sjældent at man kan få indstillet ens DC-spænding så nøjagtigt at den ikke kommer over 0,01, men det lykkedes denne gang! jeg er meget stolt og glad for denne forstærker!

og så venter jeg på transistorer fra Sverige!

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Projekt: Pioneer SA-9100

Indlægaf Fredmarantz » tirs 8. feb 2011 01:16

Fornemme målinger på DC - virker næsten "uvirkeligt" -

Hvad lå målingerne på inden du gik i gang med justeringerne?

Jeg kan godt forstå, at du er glad for den - og man bliver ikke mindre glad for den, når man har "været der" i forstærkersundhedens tjeneste - det er i hvert fald en følelse, som jeg får, når jeg har lavet disse ting o. lign..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster