pre-Marantz (Japan) forstærker?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf pqrannes » tors 10. feb 2011 22:07

Som nogen måske kan huske fandt jeg i oktober sidste år en sær ukendt lille transistor forstærker (ellers få hukommelsen frisket op i Loppemarkedtråden her: viewtopic.php?f=561&t=140&start=85#p3080).

Jeg præsenterede den da med et billede af en lignende lille amp fra internettet:

Billede.

Og svenske Rolf føjede dette til:

Billede.

Der sluttede den historie - i første omgang.

I dag ryddede jeg lidt rundt på nogle ting, og den lille forstærker dukkede op igen.

Billede.

Som billedet - og CD'en ovenpå viser, er den ikke stor.

Sådan ser den ud forfra:

Billede.

Og her en detalje:

Billede.

Bagpå er den overraskende nok udstyret med både rca indgange og ikke-din-højttalerstik (den ligner jo en en lille Arenafætter jeg havde engang, som havde din-stik), men skrueterminaler til højttalerne:

Billede.

Nå, nu den var fremme, kunne jeg da også lige slutte den til. Det blev på arbejdsbordet med et par DIY (ikke af mig) værkstedshøjttaler (tag nu ikke fejl af dem - de er med i reolhøjttaler-dysten på træffet!) og en Sony CD-afspiller.

Hold da kæst, hvor kom al den lyd fra? Masser af både top og bund og sammenhæng i det hele. Den spiller ikke som en 25 kg. forstærker, men den vejer altså også kun 3-3½ kg.! Jeg blev altså lidt forbavset over, hvor godt den "Standard" lyder.

Tilbage på google blive jeg opmærksom på denne tekst på radiomuseum.org:
"The Standard Radio Corporation was established in Setagaya, Tokyo, Japan in 1953 when they began manufacturing portable tube radios. In 1957 they manufactured their first transistor radio, the ultra rare SR-F31. In 1959 a new factory was built in Sagamihara, Kanagawa, Japan and this became the company's headquarters. In 1965 Standard released the first of its very successful line of Micronic Ruby miniature radios. In March of 1975, Standard Radio Corporation changed its name to Marantz Japan, Inc."

Pointen er ikke til at tage fejl af: " In March of 1975, Standard Radio Corporation changed its name to Marantz Japan, Inc."

Og på Wikipedias "Marantz" opslag finde jeg dette der uddyber sagen lidt: "1966: Beginning with the Model 25, and then 22 and 28, Marantz started manufacturing their products in Japan through a partnership with Standard Radio Corp."

Wow, min lille ukendte forstærker en slags Marantz! Så tror pokker at den spiller overraskende storslået!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf MDA » tors 10. feb 2011 22:14

haha fedt nok Peter, der er da historie i den lille djævle :Thumpsup:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf Fredmarantz » tors 10. feb 2011 23:02

Ja- det ER interessant!

I forbindelse med de første forsøg på "outsourcing" af produktionen af visse Marantz-modeller - efter de for fabrikken og aktionærende rystende regnskaber efter produktion af nogle meget dyre modeller i USA, valgte man at "eksperimentere" med produktion i Japan - (det var vel i mange henseender et af de allerførste lande, hvor outsourcing fandt sted).
Jeg mener nu, at de første modleler produceret hos "Standard radio Cooperation", først løb af samlebåndet i 1969. Det er helt korrekt, at det netop drejer sig om modellerne 22-23-24-25-26-27-28-29, som var en noget "afpillet" række af receivere + en enkelt decideret FM/AM-tuner (model 23) samt en kombo (receiver m. pladespiller i toppen (model 28)). Receiverne her skulle tage arven op efter model 18 (ren USA) model 19 (hybrid USA/Japan) og model 20 (ren USA). Det kunne de ikke teknisk eller designmæssigt, men det kunne sælges billigere og hermed bidrage til omsætningen hos moderfirmaet (Superscope).
Det viste sig, at det rent økonomisk blev en succes og der blev solgt en hel del - ikke mindst igennem de amerikanske baser overalt på kloden - og igen ikke mindst i Vesttyskland.
Dog opstod der hurtigt et behov for et mere stilrent og "ordentligt design - især visuelt, men også teknisk - og modellerne 2010/2015 - 2215 - 2230 - 2245- 2270 blev til. Disse blev alle produceret i Japan under en noget strengere styring af design og teknik - og de blev en kæpmpesucces for Marantz, som kom tilbage i kampen om kunderne. Der blev stadig produceret højkvali-gear i USA, men dette var nu begrænset til topmodeller og igen især "separates". Man begyndte først at producere "separates" i Japan i 1972-73 (model 120 tuner) og integrerede (1030/1060). Produktionen lukkede i USA i 1977.(Chatsworth plant, Cal.)

Jo "Standard Radio Cooperation" var aktøren for Marantz i Japan. :cool1:, så Peter, du har 3½ kilo af en større historie!

vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf pqrannes » tors 10. feb 2011 23:47

Tak, Freddy, for kommentarerne til den lille pre-Marantz.

Godt at læse fra din side at hele HISTORIEN hænger sammen.

Tilbage er der bare at rengøre det lille apparat, lytte lidt til det og overveje om det kan få en permanent plads i brug et sted her. Forstærkeren er jo perfekt til f.eks. at trække et par computerhøjttalere.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. feb 2011 20:44

Så er der lige én til salg på Ebay her -(ved godt, at dette måske skulle ligge på "set på nettet" - afd, men jeg syntes også, at den godt kunne ligge her, da det jo er yderst nieche-betonet). Auktionen omhandler jo så ikke din forstærker, Peter, men den handler i stedet om en pæn receiver fra "Standard Radio Cooperation". Man kan faktisk godt se forskellige tegn på finsih og lign, som kunne ses på Marantz-fabrikantionen fra dette firma.

Der er også lidt historieskrivning med på auktionsteksten.

http://cgi.ebay.com/Vintage-Standard-Ra ... 19c327c171

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf pqrannes » lør 12. feb 2011 22:16

Fredmarantz skrev:Så er der lige én til salg på Ebay her -(ved godt, at dette måske skulle ligge på "set på nettet" - afd, men jeg syntes også, at den godt kunne ligge her, da det jo er yderst nieche-betonet). Auktionen omhandler jo så ikke din forstærker, Peter, men den handler i stedet om en pæn receiver fra "Standard Radio Cooperation". Man kan faktisk godt se forskellige tegn på finsih og lign, som kunne ses på Marantz-fabrikantionen fra dette firma.

Der er også lidt historieskrivning med på auktionsteksten.

http://cgi.ebay.com/Vintage-Standard-Ra ... 19c327c171

Vh
Freddy


Tak for ebay-linket.

Det er nemlig historieskrivning, vi laver her, så der for er det link, som optræder i ebay-annoncen, vigtig: http://www.thevintageknob.org/MARANTZ/M ... ELINE.html

Prøv en gang at google "SR-151S" (de dovne kan klikke her: http://www.google.dk/search?source=ig&h ... g&aq=f&oq=) - der linkes allerede til min tråd her.

Bl.a. derfor er det vigtig med små historier som disse.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf DJmon » lør 12. feb 2011 23:06

Sikke et fund hvem kunne have gættet at den havde det ophav.
pqrannes du må have en 6 sans for at finde det rigtige.
Anlægget er midlet ikke målet

1.System Audio 1270/Marantz PM 7200/Pioneer PD s901/pioneer f-551l/Denon DRS 810 /Dual CS5000/Ortofon OM30

2. NAD 7120 /Beocord 1900/larsholt signalmaster mark 8/ Wharfedale Denton 2xp/Marantz AT-6 .
Brugeravatar
DJmon
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13 maj 2010

Re: pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf pqrannes » lør 12. feb 2011 23:23

DJmon skrev:Sikke et fund hvem kunne have gættet at den havde det ophav.
pqrannes du må have en 6 sans for at finde det rigtige.

'
Tak for det pæne ord. Jeg snupper nu alt interessant og alt, jeg ikke kender, som de mønter, jeg nu måtte have løst i lommen (normalt højest 40 kr), kan købe. Det er ikke noget kompliceret princip!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf pqrannes » man 25. jul 2011 23:34

Den fine pre-Marantz historie slutter ikke her.

I dag fulgte dette fine sæt mig hjem:

Billede

Sættet er endnu uafprøvet, men der er da lys i tuneren (minus en lampe). Bredden er bare 35 cm.

Tuneren er en SR-A200TW, mens forstærkeren hedder SR-1575W - den er lige som forstærkeren på billedet og annoncen ovenfor.

Så har vi lært det.

Den anden lille Standard amp spiller til UG (dvs. 12 efter den nyeste karakterskala) på min datters værelse. Selv riaaen i den er ok.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: pre-Marantz (Japan) forstærker?

Indlægaf KlausM » man 25. jul 2011 23:56

Det er godt nok en sød tuner med de 5 små "ure"

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster