Luxman R1050 - holdninger og pris

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Elway » tors 24. feb 2011 22:36

Hej alle,

jeg har vist udstyr nok i min lille lejlighed, men er alligevel faldet for fristelsen til at få en Luxman R1050 receiver til låns om et par dage. Jeg har set billeder af den og den ser meget velholdt ud. Tilsyneladende uden ridser/skrammer på svøb (ligner palisander plast/folie-finér) og front. Det er en ældre herre der har den og den er blevet brugt jævnligt (jeg tænker på at jævnlig brug er godt). Ifølge ham ingen skrat i pot'erne eller noget.

Jeg har et multimeter og regner med at kunne finde ud af at måle DC-offset. Hvis det er i orden og at den eller spiller godt og ser pæn ud indeni, hvad må sådan en fætter koste?

Og ellers nogle der har nogle erfaringer med sådan en? Hvis ikke jeg springer på den, er der så nogen af jer der er interesserede?

Er spændt på at få den til låns og lytte til den. Synes at den ser meget cool "herregårdsagtig" ud :cool1:
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Fredmarantz » fre 25. feb 2011 00:02

Er det ikke noget, som man kan "mærke" i maven? Jeg tænker på de situationer, hvor man sidder og byder fx på Ebay - der har man en fornemmelse af ens maximale bud på en given ting. Det må vel også gøre sig gældende her?

Hvis den er velholdt og ikke trænger til den store service, så kan den vel være en del værd. Jeg tænker på, hvad man skal lægge for et tilsvarende apparat i dag i forretningerne. Og så har den en sikkert udmærker RIAA. Jeg synes, at det er en fin receiver. (Jeg har dog én, så jeg er ikke interesseret)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf MDA » fre 25. feb 2011 00:05

Hvad er prisen for den, hvis du ikke synes om den?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Elway » fre 25. feb 2011 07:57

Jeg har ikke fået noget prisforslag - jeg har aftalt at jeg får den til låns og giver et bud, hvis jeg kan lide den. Som der nævnes, er det nok en mavefornemmelse. Jeg synes jeg så et par stykker til salg (var det et link herinde?) for 1.000 per stk. Lidt eBay research siger at de går for 130-400 dollars afhængigt af stand....

Nå, jeg lytter på den, kigger indeni og så løser det nok sig selv :-)
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf KlausM » fre 25. feb 2011 09:10

Ja, der er et par stykker til salg fra samme sælger med en priside omkring 1000 kr, de er lige kommet på dba igen, så de har været til salg et stykke tid til den pris. Jeg synes at at et prisleje på 800 - 1000 kr er en fair pris afhængig af stand.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Elway » lør 26. feb 2011 11:08

hmmm...

Så fik jeg den hjem. Designmæssigt meget flot. Stor kasse. Velholdt udvendigt.

Forstærkerdelen er skøn. Spiller dejligt, varmt og med overskud.

Men tuner-delen giver mig lidt problemer - som jeg som ikke-tekniker har noget svært ved at gennemskue. Jeg sætter det samme kabel i, som jeg har på min TU-7900. Men "signal strength meter" kommer ikke over "1" (0-5) - og lyden er derefter. Min TU-7900 ligger konsekvent mellem 4 og 5 (yousee kabel tv/radio). Kvalitetskabel på godt en meter fra udtaget. Altså, kæmpe forskel i hvad TU-7900'eren og R1050'eren får ud af samme antennesignal.

Jeg har træsvøbet af. Førstehåndsindtrykket er en ryddelig opbygning og de store lytter ser fine ud. Der er 2 af de små lytter der "sveder brunt", så de skal evt skiftes. Den ene sidder helt bag i apparatet og den anden lige bag tuning og signal strength meter - tænker på om den er/kan være synderen i relation til signal styrke? Pæren bag signal strength meter har en løs forbindelse. Jeg prikker lidt til den, og så lyser den. Lyste ikke inden jeg fik svøbet af.

Suk. Smukt apparat, men jeg er lidt loren ved at fm-lyden ikke er bedre. Synd, for forstærkerdelen er i fin form og lyder godt. Lytterne er jeg ikke så bange for at skifte.

Nogen der har nogle indsigter omkring årsag til signal styrke - sådan en fætter skal da kunne samle signal op noget bedre?

Hilsen
Elway - Morten
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf mcs_5 » lør 26. feb 2011 15:07

Elway skrev:Men tuner-delen giver mig lidt problemer - som jeg som ikke-tekniker har noget svært ved at gennemskue. Jeg sætter det samme kabel i, som jeg har på min TU-7900. Men "signal strength meter" kommer ikke over "1" (0-5) - og lyden er derefter. Min TU-7900 ligger konsekvent mellem 4 og 5 (yousee kabel tv/radio). Kvalitetskabel på godt en meter fra udtaget. Altså, kæmpe forskel i hvad TU-7900'eren og R1050'eren får ud af samme antennesignal.

Hvordan lyder det? Om instrumentet står på 1 eller 117 er da flintrende ligegyldigt. Det kan enten være et problem i tunerdelen (piezofiltrene bliver f.eks. nogle gange dårlige), eller det kan bare være et problem i det kredsløb der styrer instrumentet. Så derfor - hvis den spiller godt, behøver du ikke bekymre dig så meget.

Der er 2 af de små lytter der "sveder brunt", så de skal evt skiftes. Den ene sidder helt bag i apparatet og den anden lige bag tuning og signal strength meter - tænker på om den er/kan være synderen i relation til signal styrke?

Det kan det godt. Det brune "sved" kan også være lim - kan du se om det er kommet ud af lytterne, eller det kan være lim der er blevet brunt med alderen?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf tunghør » lør 26. feb 2011 16:13

Ja, hvis den lyder cirka ligesom min Luxman L-80V, så lyder den helt sikkert godt!

Helt rigtigt med det brune lim. Jeg troede også nogle af de små lytter var utætte, men det viste sig ganske rigtigt at være brun lim.
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Elway » lør 26. feb 2011 16:55

mcs_5 skrev:
Elway skrev:Men tuner-delen giver mig lidt problemer - som jeg som ikke-tekniker har noget svært ved at gennemskue. Jeg sætter det samme kabel i, som jeg har på min TU-7900. Men "signal strength meter" kommer ikke over "1" (0-5) - og lyden er derefter. Min TU-7900 ligger konsekvent mellem 4 og 5 (yousee kabel tv/radio). Kvalitetskabel på godt en meter fra udtaget. Altså, kæmpe forskel i hvad TU-7900'eren og R1050'eren får ud af samme antennesignal.

Hvordan lyder det?


Det lyder ikke godt - meget støj... som om signalet vitterligt er meget svagt. Så lydoplevelsen passer med at signal strength står lavt. Jeg tror meteret virker fint nok. Min TU-7900 gengiver med samme kabel uden støj. Prøver med at par andre kabler og et andet udtag (jeg har to udtag med radio/tv i lejligheden), men som det står nu, tror jeg at der er noget galt med tunerdelen. Lækker kasse, ellers...

Det med lim kunne passe på den ene lyt, for der sidder et kabel fast i det brune. Måske lige limet på for at det ikke skal hænge og dingle.. Den anden lyt kan jeg ikke se skulle have brug for lim? Den sidder direkte på PCB ved siden af en anden lyt, der ikke har "det brune" :oops:

Tak for gode input.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Elway » lør 26. feb 2011 16:57

Elway skrev:
mcs_5 skrev:
Elway skrev:Men tuner-delen giver mig lidt problemer - som jeg som ikke-tekniker har noget svært ved at gennemskue. Jeg sætter det samme kabel i, som jeg har på min TU-7900. Men "signal strength meter" kommer ikke over "1" (0-5) - og lyden er derefter. Min TU-7900 ligger konsekvent mellem 4 og 5 (yousee kabel tv/radio). Kvalitetskabel på godt en meter fra udtaget. Altså, kæmpe forskel i hvad TU-7900'eren og R1050'eren får ud af samme antennesignal.

Hvordan lyder det?


Det lyder ikke godt - meget støj... som om signalet vitterligt er meget svagt. Så lydoplevelsen passer med at signal strength står lavt. Jeg tror meteret virker fint nok. Min TU-7900 gengiver med samme kabel uden støj. Prøver med at par andre kabler og et andet udtag (jeg har to udtag med radio/tv i lejligheden), men som det står nu, tror jeg at der er noget galt med tunerdelen. Lækker kasse, ellers...

Det med lim kunne passe på den ene lyt, for der sidder et kabel fast i det brune. Måske lige limet på for at det ikke skal hænge og dingle.. Den anden lyt kan jeg ikke se skulle have brug for lim? Den sidder direkte på PCB ved siden af en anden lyt, der ikke har "det brune" :oops:

Tak for gode input.


EDIT: skal lige tilføje at jeg har haft svøbet af, og check at "vejen" fra antenneterminal på på kassen videre indvendigt (internt kabel og lodninger) er intakt - kan ikke se at der er noget "hul" der kunne forklare signalproblem.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Fredmarantz » lør 26. feb 2011 17:06

Jeg tror, at tuneren (altså selve den variable capacitor) skal renses godt og grundigt, men dét er der en særlig opskift på, som bl.a. Tube Mania har "offentligjort" her eller på den anden side. Man skal vide, hvad man skal gøre og IKKE gøre - så plejer der med langtidseffekt at komme styr på de fleste mystiske fænomener i sådan en fin radio. Hvis du selv har mod på at gøre dette, så kan du lige starte med at købe en lille dåse WD40 - og ikke foretage dig yderligere før jeg eller en anden lige finder opskriften frem.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Elway » lør 26. feb 2011 17:22

Fredmarantz skrev:Jeg tror, at tuneren (altså selve den variable capacitor) skal renses godt og grundigt, men dét er der en særlig opskift på, som bl.a. Tube Mania har "offentligjort" her eller på den anden side. Man skal vide, hvad man skal gøre og IKKE gøre - så plejer der med langtidseffekt at komme styr på de fleste mystiske fænomener i sådan en fin radio. Hvis du selv har mod på at gøre dette, så kan du lige starte med at købe en lille dåse WD40 - og ikke foretage dig yderligere før jeg eller en anden lige finder opskriften frem.

Vh
Freddy


Lyder godt Freddy, det vil jeg se frem til - har WD40 i huset - som alle jo bør :-)
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Fredmarantz » lør 26. feb 2011 17:54

Se lige i denne tråd, hvor Tube Mania har indsat et billede af de steder, hvor man skal give en lille dråbe WD40 - det er det 3. indlæg i tråden.


Find den kondensator med de mange "finner" i Luxman'en - lokalisér de steder, som også Tube mania med små søde røde pile har markeret- og tilsæt wd40, måske på spidsen af en tandsstikker eller lignende - du skal IKKE spraye under nogen omstændigheder - WD40 skal KUN påføres lige der på messingstykkerne i sammenfjningene mellem de eneklte finnesektioner.( en dråbe hvert sted kan være nok) - derefter skal du med tunerknappen (stationssøgning) knalde den frem og tilbage over hele skalen nogel få gange - og derefter skulle du gerne kunne fornemme, at der kommer ro - orden og forhåbentligt et signal, som er ok -
Det foretages selvfølgelig med apparatet slukket og ikke sat til strøm. - og det er vigtigt, at tunerfinnerne ikke bliver udsat for rensevædsker o. lign - de skal altid være HELT rene.
Vh
Freddy

Her er linket:

viewtopic.php?f=565&t=465
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf Pioneer-jonas » lør 26. feb 2011 18:39

Hej

Jeg har en R1070, og den spiller super goodt, :)

Mvh Jonas
Pioneer SX 1010, 1250, 1280, 1980, SA 400. 900, 1000, 9100, 9500 TX 400, 600, 900, 9100, , SD1000, SD1100 CT F9191,900 , 1000, 1250
RT 707 909 2022,2044, spec1&2 PL71,PLC590.
JBL-L200,JBL4333,TeacA7030,TechnicsRS1500 Akai GX747DBX Revox-a700, sony-TC850
Brugeravatar
Pioneer-jonas
 
Indlæg: 223
Tilmeldt: 13 aug 2010
Geografisk sted: Fredericia
Lokalitet: EJBY

Re: Luxman R1050 - holdninger og pris

Indlægaf mcs_5 » lør 26. feb 2011 18:46

Hvor gammel er receiveren?

Jeg har nogle gange været ude for at MF-filtrene enten er drevet for meget (deres centerfrekvens stiger med alderen), eller de bliver dårlige af en eller anden grund. Det er sådan nogle her, med normalt tre ben. De kan også have fire ben (to i hver ende).

cfsl_ph.gif

Hvis filtrene ikke er smalle (230kHz eller bredere), kan man bare skifte dem. Hvis de er smalle (180kHz eller mindre), skal filtrene passe til resten, og tunerdelen skal justeres.

Hvis receiveren er ældgammel, kan den være bygget med LC-filtre istedet for.

En anden ofte set fejl, er en hærværksmand med en skruetrækker. Hvis sådan en har været forbi, skal receiveren på værksted og justeres ind igen...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster