korrekt sikring til AU-555a

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

korrekt sikring til AU-555a

Indlægaf Elway » man 4. apr 2011 18:25

Hej alle,

jeg er bestemt ikke skarp til elektronik, så jeg vil lige sikre mig at jeg har fundet den rigtige stump :cool1:

Min AU-555a har en sikring der er gået.
den er mærket med 250V / 2,5A - og på kabinettet ud for sikringerne står Quick Acting

Kan jeg erstatte med denne:
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H15324

De fysiske mål passer i bredden (godt 6mm) men jeg vil sig at den sprungne sikring er 30mm og ikke 32mm lang. Men vil gætte på at den kan sidde i "skoen" alligevel.

de har sikringer med betegnelser "Træg" og "Flink" - går ud fra at det er a la "slow" og "quick"??

Nogen der har en idé om hvorfor den er sprunget. Jeg har ikke spillet ved høj volumen - kan den slags gå til at "alder"?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 759
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: korrekt sikring til AU-555a

Indlægaf Fredmarantz » man 4. apr 2011 18:32

Det ska' være en Slo-blo (træg), hvis den sidder som hovedsikring (strømforsyningen).

Der er normalt en gedigen - til tider ubehagelig grund til ,at sådan én springer. Man skal i hvert tilfælde aldrig ignorere sådan noget - og du/nogen bør finde grunden til, at den sprang.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: korrekt sikring til AU-555a

Indlægaf Tonni » man 4. apr 2011 22:34

Fredmarantz skrev:Det ska' være en Slo-blo (træg), hvis den sidder som hovedsikring (strømforsyningen).

Der er normalt en gedigen - til tider ubehagelig grund til ,at sådan én springer. Man skal i hvert tilfælde aldrig ignorere sådan noget - og du/nogen bør finde grunden til, at den sprang.


Ikke for at træde dig over tæerne Freddy. Men når der står Quick acting ud for sikringen bør den da skiftes med en "Flink"! ;)

Og Elway.

De sikringer er lavet som en fjeder/tynd tråd, og kan sagtens dø af alder. Oxiderer de, vil modstanden i tråden stige. Dette vil igen, da strømmen er den samme, resultere i en større varmeafsættelse. - og hermed vil tråden brænde over, eller knække.
Så som udgangspunkt er der en mulighed for den vil spille udmærket, efter en ny sikring! - Men husk samme værdi som den gamle!!!

Dør den også, skal du til at lede....

Undskyld jeg brød ind! - Og til dig Freddy, no offence!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: korrekt sikring til AU-555a

Indlægaf Fredmarantz » man 4. apr 2011 23:16

Ikke noget problem - Tonni - det er da godt, at der er vagthunde til stede :) !

Jeg havde sgu overset, at Elway havde skrevet, at der stod " - og på kabinettet ud for sikringerne står quick acting" -

Jeg havde en forståelse af, at der var tale om hovedsikringen, som jeg stadig opfatter som en sikring, som skal være slo-blo (eller tager jeg fejl?)

De andre sikringer, der tales om, må så være sikringer, som sidder i kredsen uden for powersupp. - fx- connected t. udgange. - her kan jeg kun være helt enig i, at de selvfølgelig skal være flinke.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: korrekt sikring til AU-555a

Indlægaf Elway » tirs 5. apr 2011 08:52

Tak alle,

jeg kan ikke udelukke muligheden for et bagvedlæggende problem, men udgangspunktet er at skifte sikringen med en tilsvarende og satse på at den første er sprunget pga alder. Den ser ret gammel/original ud (ligner makkeren for den anden kanal). Hvis min kære AU-555a så bliver ved med at sprænge sikringer, så må der jo være et bagvedlæggende problem. Det håber jeg ikke, for så er jeg ude hvor jeg ikke kan bunde :-(
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 759
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: korrekt sikring til AU-555a

Indlægaf Elway » fre 8. apr 2011 07:41

Sikringer hjemkommet fra Brinck. Som nævnt ca 2 mm længere end den jeg pillede ud - men den passer fint i soklen alligevel. Og min skønne AU-555a - slank dame i sort aftenkjole - spiller smukt igen :-)
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 759
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: korrekt sikring til AU-555a

Indlægaf MDA » fre 8. apr 2011 08:35

Det var dejligt at der ikke skulle mere til :thumbsup:
Det var trods alt min tidligere forstærker, så det ville da være lidt træls hvis der allerede var sket et eller andet med den.
Men sådan er det jo med vores hobby, der kan ske "ulykker" når som helst.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: korrekt sikring til AU-555a

Indlægaf Elway » fre 8. apr 2011 12:02

MDA skrev:Det var dejligt at der ikke skulle mere til :thumbsup:
Det var trods alt min tidligere forstærker, så det ville da være lidt træls hvis der allerede var sket et eller andet med den.
Men sådan er det jo med vores hobby, der kan ske "ulykker" når som helst.


Mads - ja, det er altid irriterende, hvis et brugtkøb får en fejl/skade kort tid efter køb - og det kan sagtens ske med vintage. Men reelt også hvis man køber en 2 år gammel mikroovn af sin nabo.... Men "din" AU-555a har det godt og jeg har dagligt glæde af den (min SA-7800 har vikarieret som trækdyr mens AU'en var skilt ad). Den AU er en skøn lille forstærker - en fryd for både øje og øre. Dem der gæster min lejlighed får altid lige at vide at den næsten er ligeså gammel som jeg (jeg er årgang '71). Den og min TU-7900 klæder hinanden flot :cool1:

God weekend til vintage-folket. Jeg suser til Århus og besøger Louis på tirsdag.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 759
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster