Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf jbh1 » ons 9. nov 2016 14:14

Hej i forum.

Jeg er ny i dette forum og blev opmærksom på det fra bruger KAAG.

Er ved at rep. en Musical Fidelity B200 hvor der sidder et par fetter i udgangen som i overskriften.

De er svære at skaffe da de er udgået mange steder eller også er de temmelig dyre i originale / brugte.'

Kan I anbefale nogle erstatningstyper til de 2 fetter ? Har kun set nogle fra EXICON: 10n20, 10p20 men kender ikke dette fabrikat så ved ikke hvor gode de er til forsatærkeren.




Mvh Jens
jbh1
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 09 nov 2016
Lokalitet: Hinnerup

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf KlausM » ons 9. nov 2016 15:13

De har dem her hos basslab, jeg har set dem, de ser originale ud:

http://www.basslab.com/shop/index.php?cPath=31_124

Husk at de skal matches på åbningsspændingen, hvis der sidder mere end en MOS-FET i P og N kanalen hhv.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf tctla » ons 9. nov 2016 20:23

KlausM skrev:De har dem her hos basslab, jeg har set dem, de ser originale ud:
http://www.basslab.com/shop/index.php?cPath=31_124
Mvh Klaus


Er det rent faktisk ikke en formidabel lav pris ?

Jeg har tidligere haft brug for et sæt eller to, men aldrig set dem (i DK) til så rimelig en pris.
Selvfølgelig må man insistere på, at det ikke er en kinesisk kopi-vare, man får leveret.
Basslab må jo kunne garantere for originaliteten.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf KlausM » ons 9. nov 2016 20:51

tctla skrev:Er det rent faktisk ikke en formidabel lav pris ?

Jeg mener at det er en rigtig god pris, har selv købt en del. Det er gammelt NOS lager.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tors 10. nov 2016 12:12, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf jbh1 » tors 10. nov 2016 08:53

Hej Klaus. Tak for dir svar, dvs. de ligger jo i København. Ja jeg er jo nød til at tage for givet at kvaliteten er den originale.

Har også set dem til salg i Kina (aliexpress mm) men her har jeg kun dårlige erfaringer fra. Fik købt et sæt (billigt) til en Quad 405 og det var bare mikro-transistor chip isat et to3 metalhus, da der blev skruet op for musikken døde begge transistorer. Læste så på nettet at det er meget udbredt at svindle med "populære" mærkevarer.

Tak for input ellers, jeg vil til at bruge dette foru, noget mere, plejer at være på Hifi4all.
jbh1
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 09 nov 2016
Lokalitet: Hinnerup

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf KlausM » tors 10. nov 2016 21:11

jbh1 skrev:Hej Klaus. Tak for dir svar, dvs. de ligger jo i København. Ja jeg er jo nød til at tage for givet at kvaliteten er den originale.


Ring til fyren og spørg ham om oprindelsen på hans MOS-FET, jeg er ikke i tvivl om at de er ægte

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf kj2005 » fre 11. nov 2016 00:18

KlausM skrev:De har dem her hos basslab, jeg har set dem, de ser originale ud:

http://www.basslab.com/shop/index.php?cPath=31_124

Husk at de skal matches på åbningsspændingen, hvis der sidder mere end en MOS-FET i P og N kanalen hhv.

Mvh Klaus


Hej Klaus,

Originale Hitachi 2SJ50 og 2SK135.

Ved matching af et par mosfet's, har jeg haft held med vedhæftede opstilling. Uden køling bør test tiden for hver mosfet ikke være lang ca. 15sek. ~30sek.... +15V ved opstilling giver typisk Vgs for P-fet fra: 1,110V til 1,378V og for N-fet fra ca.: 0,927V til 1,068V ......... udfra de 26 styk der er udmålt her.

Der er vedhæftet en enkelt "demonteret" Hitachi mosfet, så man kan se hvordan originalen ser ud indeni.

Bemærk at de originale Hitachi power mosfet's har et "matteret aluminiums look" på både den 3mm tykke anlægs flade og beskyttelses kapslen med type og logo angivelse.

Mht. opbevaring er gaten lidt følsom....så helst antistatisk opbevaring.

Handler det kun om et sæt Hitachi, kan jeg undvære dem.

Venlig hilsen
Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 fre 11. nov 2016 14:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf jbh1 » fre 11. nov 2016 14:30

Hej Kim

kan man bruge din testopstilling til at funktionsteste de 2 fetter ?

Jeg roder stadig med den og kan ikke komme af med de -10 volt på udgangen af OPAMP. Har dog også fundet at der også er fejl i diagram omkring LM318 opamp. Ved at lægge ben 2 og 3 sammen på opamp skifter udgangen til +12 volt, så er helt sikker på at opamp virker. Men kan ikke greje hvad der bevirker de -10 volt. Ved at løfte ben 6 så ingen forbindelse til drivertrinnet med TR5 og TR6 gør den det samme, så tror ikke der er fejl efter opamp delen.

Når jeg måler over R8 viser den straks 68 kohm hvilket er den modstand der sidder som R8 (ingen parallel 360K som i diagram) men i den gode kanal viser ohmmeter et forløb somom man måler på en lyt der oplades, efter noget tid ender denne også på 68 kohm. Så her er altså en forskel men kan ikke finde årsagen til det ??






Vh Jens
jbh1
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 09 nov 2016
Lokalitet: Hinnerup

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf kj2005 » fre 11. nov 2016 15:10

jbh1 skrev:Hej Kim

kan man bruge din testopstilling til at funktionsteste de 2 fetter ?

Jeg roder stadig med den og kan ikke komme af med de -10 volt på udgangen af OPAMP. Har dog også fundet at der også er fejl i diagram omkring LM318 opamp. Ved at lægge ben 2 og 3 sammen på opamp skifter udgangen til +12 volt, så er helt sikker på at opamp virker. Men kan ikke greje hvad der bevirker de -10 volt. Ved at løfte ben 6 så ingen forbindelse til drivertrinnet med TR5 og TR6 gør den det samme, så tror ikke der er fejl efter opamp delen.

Når jeg måler over R8 viser den straks 68 kohm hvilket er den modstand der sidder som R8 (ingen parallel 360K som i diagram) men i den gode kanal viser ohmmeter et forløb somom man måler på en lyt der oplades, efter noget tid ender denne også på 68 kohm. Så her er altså en forskel men kan ikke finde årsagen til det ??
Vh Jens


Hej Jens, ja måleopstillingen er til power mosfet's, ( en knap så voldsom test som foreslået af Borberly) og man bliver nødt til at måle dem "i fri luft"...altså tage de to udgangs mosfet's ud af forstærkeren.

Jeg har ikke et diagram til Musical Fidelity B200, og selv om jeg havde, er det ikke sikkert, at jeg kunne løse gåden. Hvis du oploader diagrammet er der mange kompetente hifi-folk her på Vintagehifi som måske kan hjælpe?

Det er sjældent det sker...men hvis der er brændt et par Hitachi, kan jeg godt hjælpe dig med et par originale mosfet's.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf jbh1 » fre 18. nov 2016 21:50

Hej Kim og andre hifi fæller.

Så er der godt nyt herfra. Kim havde de fetter der skulle bruges og de blev monteret for 10 min siden.

Det helt fantastiske er sket. Jeg målte lige alle impedanser og sammenlignede modstandsværdier i de 2 kanaler og da de alle var ens tændte jeg forstærkeren , dog uden højttalere i første omgang. Da det gik godt og 0 volt på begge udgange og ens DC-niveauer på begge opamper satte jeg højttaler til udgangen og de spillede nu begge kanaler. Det var båre dejligt som vi siger i det jyske. Stor tak til jer der har gidet at hjælpe en glad gør det selv forstærker reparatør, det sætter jeg stor pris på.

Lidt malurt skal vi dog have: Den brummer/støjer lidt rigeligt i den´ene kanal, lyder som 100 hz. Og det er faktisk den oprindelige gode kanal der støjer. Den reparerede er der kun lidt sus i og så en anelse også 100 hz.
Men det aner jeg ikke hvor kommer fra lige pt. så det må vente til en anden gang. Jeg ved heller ikke hvor man starter for at finde brum, men jeg gætter på det kommer fra strømforsyningen, måske ladelytterne , er der nogle andre bud så sig endelig til, jeg kan ligeså godt fortsætte reparationen nu det går så godt.

god weekend til jer

Mvh Jens.
jbh1
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 09 nov 2016
Lokalitet: Hinnerup

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf Tonni » fre 18. nov 2016 21:52

Stelforbindelse(r)?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4802
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf Tonni » fre 18. nov 2016 21:55

dobbelt postet. pls slet!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4802
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf kj2005 » lør 19. nov 2016 15:22

jbh1 skrev:Hej Kim og andre hifi fæller.

Så er der godt nyt herfra. Kim havde de fetter der skulle bruges og de blev monteret for 10 min siden.

Det helt fantastiske er sket. Jeg målte lige alle impedanser og sammenlignede modstandsværdier i de 2 kanaler og da de alle var ens tændte jeg forstærkeren , dog uden højttalere i første omgang. Da det gik godt og 0 volt på begge udgange og ens DC-niveauer på begge opamper satte jeg højttaler til udgangen og de spillede nu begge kanaler. Det var båre dejligt som vi siger i det jyske. Stor tak til jer der har gidet at hjælpe en glad gør det selv forstærker reparatør, det sætter jeg stor pris på.

Lidt malurt skal vi dog have: Den brummer/støjer lidt rigeligt i den´ene kanal, lyder som 100 hz. Og det er faktisk den oprindelige gode kanal der støjer. Den reparerede er der kun lidt sus i og så en anelse også 100 hz.
Men det aner jeg ikke hvor kommer fra lige pt. så det må vente til en anden gang. Jeg ved heller ikke hvor man starter for at finde brum, men jeg gætter på det kommer fra strømforsyningen, måske ladelytterne , er der nogle andre bud så sig endelig til, jeg kan ligeså godt fortsætte reparationen nu det går så godt.

god weekend til jer

Mvh Jens.


Hej Jens, godt at der kom "hul" igennem.... din M.F.B200 omkring 88-89 med en spænding på vel omkring +-60Vdc ...28år gamle lade-og smålytter hvor spændingerne ikke står helt rigtigt...jeg ville skifte hvad der måtte være af både lade- og smålytter.....er der ellers ikke loddet i din forstærker og den står rimeligt på udgangene, ville jeg starte der.... evt. starte med ladelytterne? ...også...efter lytterne kigge på driverne...
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf jbh1 » tirs 22. nov 2016 08:42

Den kører med +- 66 volt på 63 volt ladelytter.

Kan man sige ang. ladelytter at der kun måp være x-antal volt ripple eller kan man måle en "dårlig" lyt. jeg ved at smålytter kan måles og at lytter generalt hvis de buler i toppen er defekte.

( Da jeg lavede den gamle Nikko nr-1415 radio var der løbet noget snask ud af lytterne så de var nemme at fejlfinde på )

Kim: Mener du at driver transistorer kan give brum ?
jbh1
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 09 nov 2016
Lokalitet: Hinnerup

Re: Erstatninger for Hitachi 2sj50 og 2sk135

Indlægaf kj2005 » tirs 22. nov 2016 19:28

jbh1 skrev:Den kører med +- 66 volt på 63 volt ladelytter.

Kan man sige ang. ladelytter at der kun måp være x-antal volt ripple eller kan man måle en "dårlig" lyt. jeg ved at smålytter kan måles og at lytter generalt hvis de buler i toppen er defekte.

( Da jeg lavede den gamle Nikko nr-1415 radio var der løbet noget snask ud af lytterne så de var nemme at fejlfinde på )

Kim: Mener du at driver transistorer kan give brum ?


Med +-66Vdc spænding lyder det forkert med 63V ladelytter. Bedre med nogle 80V / 10.000 ~ 15.000uF Nippon ved +-66Vdc spænding....svært at forestille sig nogle 63 volt lytter kan overleve 28år med overspænding??
Ved at skifte alle de små lytter er der et problem mindre....det er ikke altid let at spotte defekte små lytter.
Når udgangs transistorer brænder de interne tråde over , sker det ofte at driverne ligeledes trækkes delvist eller helt udover safe-area....har jeg oplevet. Efter en halvdefekt driver kan alting ske....Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster