Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Junker » tirs 6. jun 2017 23:08

Ja så komme den hjem. Er meget glad for resultatet. Et virkeligt fint stykke arbejde. Dejligt når sådan en ældre herre får sin anden ungdom igen.
Endnu engang tak :Thumpsup:
Junker
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11 dec 2016
Lokalitet: Frederikshavn

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf MAJ » ons 7. jun 2017 21:35

Dejligt :thumbsup:
Skal vi ikke se billeder? ;)
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Junker » fre 9. jun 2017 19:17

Ind til jeg går bygge ordenlig rack må det stå sådan her: desværre på hovedet :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Junker
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11 dec 2016
Lokalitet: Frederikshavn

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf MAJ » fre 9. jun 2017 20:38

De ser flotte ud :thumbsup:
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Louis » fre 11. aug 2017 21:20

Jeg genopliver lige denne tråd, for nu er det mig der har været så heldig at få sådan et sæt her.

Det er magen til det fine sæt Juncker har fået fixet. Mit har også et problem. Venstre side spiller ikke. Jeg har kun lige fået testet lidt på det idag. Et kig under hjelmen afsløre en rød diode der ikke lyse og en sprungen sikring. Som jeg ser det sidder to sikringer foran hvert board. Der sidder 3 forskellige sikringer, hvilket ikke kan være rigtigt, en træg 4a, to hurtige3.15a og en hurtig 2a. Foran kontakten tænd/sluk sidder en 4a. Hvad skal der sidde i disse 5 holdere rigtigt?

Og er der ellers nogle gode bud på den tavse kanal? Hvis det ikke bare er fordi der sidder forkerte sikringer der springer?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf sorenb » fre 11. aug 2017 22:43

der sidder en sikring på primær, og to på sekundær side jvn.f. diagrammet
http://www.tekniken.se/sentec/doc/pa8/sentec_pa8_schema.png

Sikkert en god ide at løbe kanal'en igennem med et ohm-meter mhp. at finde evt. korsslutninger.
Har du et DMM med diode-test, kan udgangstransistorerne med fordel test'es.
Nu har du en kanal der virker, og har behændigt en reference ift. at finde fejl(ene)
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf KlausM » fre 11. aug 2017 22:45

2AT før trafo, 3.15 AF i strømforsyningen

sentec_pa8_komponent.png

sentec_pa8_schema.png

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Louis » man 14. aug 2017 21:03

Hmm - jeg var nok lige hurtig nok - jeg ganske rigtigt en kanal med lyd igennem, men desværre ikke med ordenlig lyd, der er en dyb tone på - og anden kanal er død. Det er måske lidt ud over min kunnen og hvad jeg måske har tid til. Det må jeg se på eller sende det til doktor et sted.

Der mangler for den sags skyld en powernknap på effekten, er der nogen der ligger inde med den?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf tctla » tirs 15. aug 2017 19:00

Hej Louis,
Jeg håber, det er OK, jeg svarer på din PM her.
Jeg synes, at så mange som muligt, bør kunne følge reparationen, og give deres besyv med.
Når du skal igang med en reparation, gælder det om, at isolere fejl-mulighederne, så de ikke influerer på hinanden, og du ender med, at gå i ring uden, at finde ud af årsag og virkning.
1)
Normalt vil jeg sige, at man isolerer strømforsyningen fra udgangs-forstærkerne, men det er ikke så let i en PA8.
Sikringerne sidder desværre mellem trafoen og den brokoblede ensretter, hvorfor det ikke gør den store forskel, om de er monterede eller ikke.
Det havde været så meget nemmere, om de havde været monteret mellem strømforsyning og forstærker.
Nå, men tag dem bare ud.
2)
Mål nu efter tur fra begge sikrings-ender, der går mod brokoblingen, til henholdsvis Plus & Minus 46V. De punkter finder du nemt, for det er huset af udgangs-transistorerne i hver kanal. Hvis du måler nul Ohm fra en ende af en sikring, til et af transistor-husene, er den brokoblede ensretter kortsluttet. Det er den nok ikke her, men tjek alligevel.
3)
Mål nu med dit Ohm-meter i laveste Ohm-område, gerne i kortslutnings-test området (hyler ved kortslutning), hvis dit instrument har denne funktion, efter tur, fra hver udgangstransistors hus (kollektor) til samme transistors 2 ben (base & emitter), du kun kan få adgang til ved, at afmontere hovedprintet.
Du bør finde een eller flere kortsluttede transistorer, vil jeg gætte på.

-

Tyg lidt på dette, og fortæl så hvad, du har fundet ud af....
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Louis » tirs 15. aug 2017 20:29

Det gør absolut ikke noget :thumbsup:

Mange tak, nu har jeg noget at gå videre med, helt perfekt
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Eftersyn og rep af Sentec pa8 samt sc 8?

Indlægaf Metguy2000 » tirs 21. jan 2020 21:31

Jeg tillader mig lige at fortsætte denne gamle tråd, med mine erfaringer med renovering af SC-8/PA-8.

For 12 år siden bestod mit hifi setup af en Sentec SC-8 med et par brokoblede PA-8 til at trække mine Rogers Ls3/5a. Det lyder vanvittigt, men Rogers er noget lamme og kan godt tåle en del spænding. Det stammer fra mit første rigtige hifi jeg købte tilbage i slut 70’erne. Rogers har været afløst af Quad ELS57 og endte med at trække nogle 2 m høje magnestater af eget design.

Desværre brændte den ene kanal i en af de brokoblede PA-8 af og sendte den ene Rogers i døden.

Et par dage efter bestilte jeg et set Beolab-5 og en Logitec streamer, digitaliserede alle CD’er og gemte det gamle anlæg og plader på loftet.

Nu har vi købt sommerhus, så hvad er mere nærliggende end at hive det gamle anlæg ned fra loftet. LP plader og rødvin med konen lyder da meget federe end streaming til en mono dims. Da jeg ledte efter vejledning til at reparere Sentec, var et af linkene til Vintage Hifi. Super side med meget info, en tur down memory lane, dejligt. Faktisk grunden til at jeg har givet mig i kast med at renovere Sentec’erne. Jeg deler lige mine erfaringer her, så andre Sentec ejere med behov for renovering har lidt ekstra læsestof.

Den første PA-8 så ok ud og målte fint på modstande, dioder og transistorer. Så jeg tændte og lod den varme op hvorefter jeg checkede spændingsfaldet over R5/6 som lå rimeligt tæt på de anbefalede 27 mV, svarende til godt 100 mA. DC på udgangen var 4/10 mV.

Alle lytter blev skiftet, indstikskortene renset og så satte jeg den til at spille med en iPod og mine Rogers. Det lød fint, og meget bedre end før udskiftningen, hvor der klart var noget i vejen med perspektivet, det lød mest som om diskanterne var koblet i modfase.

SC-8 havde jeg faktisk været over en gang i 80’erne med en masse afkoblings kondensatorer og udskiftning til filmtyper hvor pladsen tillod det.
IMG_5946.jpg

Overraskende nok havde jeg lavet en eller anden kontruktion på Spare indgangen, baseret på en MC1458.
egetprint.jpg

Beklageligvis har jeg ingen erindring overhovedet om hvad jeg har konstrueret, eller hvad jeg brugte det til. Yderligere har jeg lavet en tilbagekobling fra udgangen til Spare på bagsiden af hovedprintet??
egetprint3.jpg

Igen blev alle lytter skiftet, en af de røde ERO havde allerede lækket lidt “sovs”.
IMG_5949.jpg

Alle de mange omskiftere, ligesom tonekontrollen virkede upåklageligt. Men de mange forbindelser ved indstikskortene var dårlige. Der var knas og lydudfald når jeg trykkede på dem. Envidere knasede det ved justering af lydstyrken, som er en omskifter med 22 indstillinger. Balance potmeteret knasede ikke men lyden forsvandt simpelthen. Kontakt 60 efterfulgt af WF var redningen, dog stod omskifteren til hovedtelefongangen ikke til at redde, men blev erstattet af 2 luse.
volumen.jpg

Et sted står beskrevet at udgangstransistorerne bliver kørt for hårdt, det stemmer. Check lige varmeudviklingen på billederne.
varme1.jpg

varme2.jpg

Desværre lavede jeg en stor fejl ved genmonteringen af indstikskortene. Det sidste kort på rækken blev fejlmonteret. Det sidder én pind for kort inde, så det har fået -24V på stel.
færdig.jpg

Jeg har genmontere det korrekt, og SC-8 lyder ok men nu er PA-8 defekt og den ene Rogers kradser i bassen. Der er 0 hvilestrøm, og 200mV DC på den ene udgang. Øv øv. Som maskiningeniør har jeg begrænset erfaring med elektronik, men jeg har bestilt transistorer, så nu skal der udloddes, måles og skiftes.

Update.
Det var heldighvis kun transistoren før driverne der var stået af, så jeg skiftede parret i begge kanaler, og nu spiller sættet super.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Metguy2000
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 dec 2019
Lokalitet: St. Merløse

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster