120/220 volt ???

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

120/220 volt ???

Indlægaf dane144 » tirs 3. maj 2011 21:10

Hej...HJÆLP !!!
Jeg har en vintage Sansui forstærker som er købt i USA, en af de solide modeller AU919, som er på pladen defineret til 120 og 220 v ved 50/60 Hz...så langt så godt, MEN, der er et mærkat som siger 120v ved strøm kabel indgangen, men ingen volt omskifter. Betyder det at der skal skiftes i trafoen, eller skulle den bare køre ok hvis jeg sætter 220v til og intet som brænder af ?
På forhånd tak for hjælpen: FMF
dane144
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26 feb 2011
Geografisk sted: Vestjylland

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf MDA » tirs 3. maj 2011 21:25

Har du service manualen til den, for så kan en af de kloge hoveder ud fra service manualen se hvad der skal gøres.

Måske ville det være en god ide hvis du kunne uploade et billed af bagsiden
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf bqvick » tirs 3. maj 2011 21:27

dane144 skrev:Hej...HJÆLP !!!
Jeg har en vintage Sansui forstærker som er købt i USA, en af de solide modeller AU919, som er på pladen defineret til 120 og 220 v ved 50/60 Hz...så langt så godt, MEN, der er et mærkat som siger 120v ved strøm kabel indgangen, men ingen volt omskifter. Betyder det at der skal skiftes i trafoen, eller skulle den bare køre ok hvis jeg sætter 220v til og intet som brænder af ?
På forhånd tak for hjælpen: FMF



Her er et billede af bagsiden
http://www.classicaudio.com/forsale/san/AUTU919.html
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf pqrannes » tirs 3. maj 2011 21:54

Du skal i alt fald ikke bare sætte den til 220V for er den sat til 110V brænder du en hel del af.

Der må være nogen der har/har haft sådan en nyere Sui' sag (Edge?), der må kunne huske, hvordan den stilles om - hvis den kan (ellers skal der en m***** f****** step-downer til).

Selv har jeg jo kun de "ældre" firecifrede sager (au-9500, au-9900 mfl).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf his067 » tirs 3. maj 2011 21:55

Såvidt jeg husker fra mit sommerferiestudenterjob hos Quali-fi dengang 9500 serien (forløberen for 900 serien) var på markedet så var strømforsyningen ENTEN 220 ELLER 110 volt. Trafoerne var specialfremstillede til enten det Amerikanske eller det europæiske marked. Så med mindre du får bekræftet af en elektronikkyndig at den er sat til 220V skal du ikke slutte den til lysnettet: den vil med det samme springe sikringerne (og med stor sandsynlighed tage drivertransistorerne med)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf MDA » tirs 3. maj 2011 22:00

Skal jo være et billed af den sansui forstæker som der er "problemer" med

Edit: har lige flyttet tråden til det rigtige forum.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 3. maj 2011 22:31

Hvis du er heldig, så er apparatet udstyret med en trafo, hvor man ved at flytte rundt på et par kabler eller jumpere inde i apparatet, kan omstille den til 220V's drift.

Mærkaten v. netledningens indgang i apparatet, som er mærket med "120V" indikerer jo helt klart, at apparatet er sat til de 120V - så er dén jo ikke længere.

Du er nødt til at få fat i en servicemanual, hvor det forhåbentligt er noteret, hvilke modeller, der er udstyret med en trafo, hvor det er muligt at "jumpe" og hvilke, hvor det ikke er muligt. Dette er ofte forklaret i ordentlige servicemanualer.

Men som de andre forstandige personer her tråden har bemærket: Sæt den ikke i nærheden af 230V før du har 100% vished.

Måske kan du hitte servicemanualen på www.hifiengine.com elelr på Audio Karma's manualbank? - Ebay? Desuden kan du rette en forespørgsel på AK (Sansuiforummet?)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 3. maj 2011 22:39

Ok- Jeg har lige hentet servicemanualen på Hifiengine - og kan evt. sende den til dig pr mail, hvis du hjælper med adressen - evt. via PB?

Jeg glor den også lige selv igennem for at se, om jeg kan knække nødden. Dette vender jeg naturligvis tilbage med ASAP :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf dane144 » tirs 3. maj 2011 22:51

Hej Freddy. Tusind tak for hjælpen, jeg er jo edderspændt på at høre hele mit Sansui set-up, men ved jo godt at det er for farligt bare at prøve at tilslutte 220v.
Min adresse er:finnfriis@hotmail.com
Mvh: FMF
dane144
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26 feb 2011
Geografisk sted: Vestjylland

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf pqrannes » tirs 3. maj 2011 22:55

Fredmarantz skrev:Ok- Jeg har lige hentet servicemanualen på Hifiengine - og kan evt. sende den til dig pr mail, hvis du hjælper med adressen - evt. via PB?

Jeg glor den også lige selv igennem for at se, om jeg kan knække nødden. Dette vender jeg naturligvis tilbage med ASAP :)

Vh
Freddy


Bare klø på, Freddy!

Andre kan måske (hvis det er det rigtige sted i manualen jeg kigger) også kigge med.


PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf pqrannes » tirs 3. maj 2011 23:01

Sig det ikke til nogen, men nu ligger den 15 mb store servicemanual her: http://rannes.dk/pqr/manuals/au-919.pdf

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 3. maj 2011 23:06

Jah - så har jeg måske en løsning på vej... :)

Hvis du er heldig at have fået fat i en såkaldt "exportmodel" (eksporteret ud af Japan) - så er der efter al sandsynlighed placeret en "voltage selector" på undersiden af apparatet, som du kan se, hvis du forsigtigt skruer bundpladen af og kigger op under apparatet (her kan det stærkt anbefales at vende apparatet om, så bunden vender opad :) . Derefter skal du lokalisrere den ene af to store trafoer. Den ene trafo bærer muligvis nummeret: PT-701 og befinder sig bagest til højre, hvis apparatet stadig vender med fronten mod dig og bugen opad.
Liiige bag denne trafo, sidder en rektangulær plade ca. 6-8cm lang - monteret tæt opad en tværgående skinne.

Denne rektangulære plade er den såkaldte "voltage selector" - du kan være heldig, at den er bygget logisk - genenmskuelig og brugervenlig, men dette er ikke sikkert (kan faktisk ikke se dette i manualen). Hvis du har denne selector i dit apparat, så konsultér en tekniker, som har forstand på den slags - og lad ham (går ud fra, at det nok er en mand :lol: ) ved hjælp af en servicemanual i den ene hånd og apparatet i den anden, foretage konversionen til 240V.

lad os gerne vide, hvordan det går!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 3. maj 2011 23:10

Illustrationen befinder sig på side 10 (fig 5-3)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf X-ray » tirs 3. maj 2011 23:22

Jeg har lige læst på AK.... Det skulle være en såkaldt "plug" med en pil på - lige til at tage ud og vende - sætte i igen så pilen er udfor 220V. Husk at skifte netsikringen til 5 Ampere Træg.

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: 120/220 volt ???

Indlægaf Fredmarantz » tirs 3. maj 2011 23:29

Hvis dette er rigtigt, (og det er det nok, når X-ray er inde over :) ), så er det lige til at gå til, skulle jeg mene. Det er også sådan nogle, der ofte sidder på ældre Accuphase-udstyr. Der er de bare placeret "udenbords" på apparatet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster