Receiver Marantz 105 B

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Receiver Marantz 105 B

Indlægaf Klitgaard » ons 4. maj 2011 14:08

Hej alle

For stykke tid siden gik jeg en lille tur (må ikke ske for tit :D ). Der fandt jeg ovenstående sat til storskrald.
Jeg kunne jo ikke lade være med at tage den med hjem. Er der nogen der kender noget til den receiver?
Har googlet den og kan se den skulle være fra 1974 så det er da vintage så det vil noget. Men derudover synes jeg ikke jeg kan finde noget på den.

Ser frem til at høre fra jer.

Vh
John
Klitgaard
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 02 maj 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Receiver Marantz 105 B

Indlægaf Fredmarantz » ons 4. maj 2011 14:55

Du er en Helt!!!!!!

Marantz model 105B er en stereo tuner (og altså ikke en receiver i normal forstand) Du kal slutte den til en forstærker og et antennekabel - og du hører dejlig analog radio.

Tuneren er bygget i Japan og er fra ca. 1974, som du selv har funder ud af - og den er den "mindste" model i en serie af tunere, som hed 105/b - 110 - 115 - 120. Tuneren er af god kvalitet, men dog ikke en stjernetuner. Den har det helt klassiske Marantz-look og en relativt varmtlydende klang. Følsomheden er gennemsnitlig. Den er bygget solidt og med god rutineservice - en såkaldt "fransk vask og strygning" kan den holde i rigtig mange frem igen. De er IKKE til at slå ihjel. Rutineservice omfatter ofte udskifning af små glødepærer i skalaen - rensning af FM-afstemningskondensatoreren - generel rengøring samt evt. justering. Hvis noget mangler, skal dette selvfølgelig fremskaffes og monteres.

Tillykke med den - og du har gjort en god gerning!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Receiver Marantz 105 B

Indlægaf Klitgaard » tors 5. maj 2011 23:08

Hej Freddy

Ja korrekt. Det er en tuner - my bad. Tak for info.

vh
John
Klitgaard
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 02 maj 2011
Geografisk sted: Esbjerg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster