Død Marantz 1060

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf mcs_5 » fre 26. jan 2018 17:53

Lige en rettelse. Jeg skrev "Der var ingen kortslutninger" - altså udover den i ensretteren mente jeg...

Tophøj skrev:De fleste forstærkere skal have justeret tomgangsstrømmen, med neddrejet volume, og jeg vil tro det også gælder din Marantz.

Ja. Jeg tror bare en tidligere ejer har indstillet den med volume skruet op.

Husk opvarmningstid på ca 20 min, eller hvor meget der nu står i manualen.

Der er frit valg på alle hylder - der står intet om det i manualen ;)

Men jeg indstillede tomgangsstrøm mens den var kold, og checkede efter en halv time. Der var næsten ingen ændring, så temperaturkompenseringen virker tilsyneladende fint.

tctla skrev:Hvis du forventer, at apparatet måler (Frekvensgang, støj, forvrængning) som oprindelig specificeret, skal du nok igang med, at udskifte elektrolytter, kontrollere småsignal-transistorer for støj/forstærkning og modstande for støj/værdi.

Ja den er uden tvivl fuld af udtørrede lytter. Men hvis du skifter dem, ødelægger du jo lissom fuldstændig dens mojo ;)

Det kan godt kræve et par mørke & stormfulde vinteraftener, og så er det jo heldigt, at dem er der præcis rigeligt af lige nu :thumbsup:

Hvis det var min forstærker, var jeg allerede igang med at skifte lytter og checke andre dele. Men jeg tror ikke ejeren har lyst til at undvære den et halvt år mere. Og med min manglende fritid arbejder jeg desværre alt for langsomt...

Iøvrigt er udgangsforstærkerens indgang ikke konstrueret særlig avanceret. Hvis du vil meget længere ned i THD/IM, skal forstærkeren nok være konstrueret med en differential-forstærker indgang, og her er denne Marantz jo nærmest lavet som noget Philips ku' ha' hittet på til deres plastic-apparater.
Nu blev netop de to gode venner senere hen, så hvem ved hvilken vej inspirationen gik? ... :QQS:

Det forvrængningsspektrum den laver ser meget singleended ud. En mere moderne konstruktion ville ikke producere så meget lige ordens forvrængning...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf tctla » fre 26. jan 2018 20:25

mcs_5 skrev:
Det forvrængningsspektrum den laver ser meget singleended ud. En mere moderne konstruktion ville ikke producere så meget lige ordens forvrængning...

Mikkel


Amen.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster