Død Marantz 1060

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Død Marantz 1060

Indlægaf mcs_5 » søn 9. apr 2017 23:18

Jeg har lige kigget hurtigt på en død Marantz 1060 forstærker. På en plade over strømforsyningsprintet sidder der 4 sikringer (3A, 2*1A og 0,5A), og under chassiset sidder der to sikringer ved udgangslytterne. Ingen af de sikringer kan ses i servicemanualen. Er det "specialiteter" i den europæiske version? Dem over chassiset ser originale ud, men dem under chassiset (med skrivemaskine-labels), ser mere improviserede ud (DEMKO?).

Baseret på ohmmeterassisterede gæt, er de fire øverste sikringer til primær af nettrafoen (3A), sekunder til forforstærkerdelen (2*1A) og sekunder til indikatoren på fronten (0,5A).

3A sikringen er (sten)død. Udgangstrinnet ser OK ud - når jeg måler på ladelytten, stiger modstanden hurtigt til flere kiloohm. Der er heller ikke forbindelse mellem plus på udgangslytterne og forsyningen eller stel. MEN jeg måler ca. 1 ohm mellem de to AC-ben på ensretteren og stel. Så er ensretteren, nettrafoen eller støjkondensatorerne døde? Er der nogen "usual suspects"?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf Tonni » man 10. apr 2017 05:17

Let et ben... ;)

Seriøst. Du må enten være for træt, eller have for lidt tid?
Ville lette det ben, og måle trafo og dioder hver for sig...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf tctla » man 10. apr 2017 07:40

Der er jo også de 2 støjkondensatorer C004 & C005 på hver 20nF, der kan være kortsluttede.
Men, som Tonni skriver, ....let benet ! :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf Fredmarantz » man 10. apr 2017 10:33

Er langt væk lige nu, men råder over en håndfuld af bemeldte forstærker. Jeg kn kigge og måle løs i dem, hvis nødvendigt, når jeg er retur.
Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf mcs_5 » man 10. apr 2017 11:39

Tonni skrev:Let et ben... ;)

Ja, selvfølgelig. Men jeg havde kun 5 minutter, og ingen loddekolbe ;)

tctla skrev:Der er jo også de 2 støjkondensatorer C004 & C005 på hver 20nF, der kan være kortsluttede.

Ja, og de skulle være olie/papir ifølge servicemanualen... Men de ligner ikke. Det er aksiale typer dyppet i rødbrun maling.

Jeg har googlet lidt på de "ekstra" sikringer. Der er flest billeder uden, men også nogle med de sikringer over strømforsyningsprintet. Så det er nok en ændring der er kommet senere i produktionen. Her med sikringsholdere eller med aksiale sikringer på loddebukke:

https://www.hifiengine.com/gallery/imag ... -amp.shtml
http://www.canuckaudiomart.com/details/ ... es/491498/

Men udgangssikringerne under chassiset (monteret med selvskærende skruer), har jeg ikke fundet på nogen billeder. Er det en dansk ting?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf mcs_5 » man 10. apr 2017 22:32

Hovedmysteriet er opklaret. Det var heldigvis ikke trafoen - en af dioderne i broen var kortsluttet. Jeg fandt en 35A bro, der fylder ca. som den originale - den kan sikkert klare det ;)

mcs_5 skrev:Men udgangssikringerne under chassiset (monteret med selvskærende skruer), har jeg ikke fundet på nogen billeder. Er det en dansk ting?

Og her er et billede:

Marantz.jpg


Er de monteret i alle danske Marantz'er? Og hvorfor? Skal de beskytte højttalerne, hvis udgangslytterne kortslutter? Udgangstrinnet bliver da i hvert fald ikke beskyttet af en træg sikring...

Mikkel
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf Tonni » tirs 11. apr 2017 10:06

Tror det er en eftermontering. Og pænt lavet. Det er normalt lidt større sikringer der sidder i amerikanerudstyr...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf mcs_5 » tors 20. apr 2017 00:00

Det er faktisk 5*20mm hele vejen - men de fabriksmonterede sikringsholdere er anderledes.

Men er "højttalersikringerne" så nogen den danske importør har begået? Her kan Freddys samling måske give et svar?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. apr 2017 00:05

argghh - har glemt at kigge, Der kom en mini-påskeferie i vejen.

Jeg kigger lige nu i én af dem og orienterer dig ASAP. Hvis jeg ikke kan nå frem til den i lageret i aften, kan det tidligst blive i weekenden.

Stay tuned

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. apr 2017 00:06

hvilket serienummer sidder du med?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf mcs_5 » tors 20. apr 2017 00:10

Det er en halv km væk - det kommer i morgen :)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. apr 2017 00:17

Jeg sidder nu med #525809 (Sø og Høyem import) solgt gennem Bjørns radio.

Arrangmentet med de to sikringer (2 x 2AT) under dækket - lige under udgangskondensatorerne - sat i de hvide sikringsholdere, er også at finde i mit nævnte eksemplar - fuldstændig som på dit billede. (jeg har flere 1060'ere på danske plader, men det bliver så ikke i aften, jeg får kigget i dem.

Arrangementet over dækket, over forsyningsprintet, med de fire sikringer, er også at finde på det eksemplar, som jeg har kigget i i aften.) - det er fabriksmonteret.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf mcs_5 » tors 25. jan 2018 03:40

Så kom jeg endelig videre :oops:

Der var ingen kortslutninger, så forstærkeren virker med den nye bro. Men man skal jo lige checke tomgangsstrøm m.m. Ifølge manualen skal man måle 7,5mV over emittermodstandene - her var kun ca. 1,5mV. Er den drevet, eller er der pillet? Jeg tror jeg opklarede det selv...

Hvis man stiller tomgangsstrøm med volume skruet helt op (uden signal), stiger de 1,5mV til ca. de 7,5mV. Støj fra forforstærkerdelen giver strøm i udgangstrinnet? Men hvis man justerer tomgangsstrøm med volume skruet ned, stiger spændingen fra de 7,5mV til ca. 10mV med fuld volume. Det svarer til en stigning fra 31 til 42mA - det lyder ikke farligt.

Giver den højere tomgangsstrøm så en forskel? Ja, ikke i den totale forvrængning, men den 3. harmoniske dykker en del med højere strøm. Kan det høres? Øhhh... ;)

Før:
10W højre før.png


Efter:
10W højre efter.png

Ikke et imponerende forvrængningstal - det skulle være under 0,5% ifølge manualen, meeeen det er det ikke helt. Tallet er ret ens ved 1W, 10W og 30W.
Jeg er vandt til et par nuller efter kommaet, på det jeg normalt målet på ;)

Mikkel
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf Tophøj » tors 25. jan 2018 08:22

De fleste forstærkere skal have justeret tomgangsstrømmen, med neddrejet volume, og jeg vil tro det også gælder din Marantz. Husk opvarmningstid på ca 20 min, eller hvor meget der nu står i manualen.

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Død Marantz 1060

Indlægaf tctla » tors 25. jan 2018 08:47

Hvis du forventer, at apparatet måler (Frekvensgang, støj, forvrængning) som oprindelig specificeret, skal du nok igang med, at udskifte elektrolytter, kontrollere småsignal-transistorer for støj/forstærkning og modstande for støj/værdi.
Det kan godt kræve et par mørke & stormfulde vinteraftener, og så er det jo heldigt, at dem er der præcis rigeligt af lige nu :thumbsup:
Iøvrigt er udgangsforstærkerens indgang ikke konstrueret særlig avanceret. Hvis du vil meget længere ned i THD/IM, skal forstærkeren nok være konstrueret med en differential-forstærker indgang, og her er denne Marantz jo nærmest lavet som noget Philips ku' ha' hittet på til deres plastic-apparater.
Nu blev netop de to gode venner senere hen, så hvem ved hvilken vej inspirationen gik? ... :QQS:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster