Akai AM 2800

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Akai AM 2800

Indlægaf Danielskov89 » man 16. maj 2011 16:07

Hej brugere på Vintage HIFI

Jeg har for nyligt erhvervet mig en brugt Akai AM 2800 forstærker (fra min svigermor), og jeg kunne godt tænke mig at bruge den et eller andet sted i mit setup.

Men men men...

Jeg ANER ikke hvor.. Jeg har et 5.0 surround system fra system audio som bliver trukket af en yamaha rx-v1067. Kan jeg på en eller anden måde udnytter de ekstra kræfter fra den akai-forstærkeren, eller vil det være dumt at smide en gammel forstærker ind i systemet?
Eller har I et forslag til, hvordan jeg skal bruge den / om jeg overhovedet skal? :)

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Mvh Daniel
Danielskov89
 

Re: Akai AM 2800

Indlægaf Sorenki » man 16. maj 2011 16:16

Hej Daniel - du kan, halvt, hvis du vil, bruge Akai forstærkeren til at spille stereo på fronthøjtalerne, og så bruge Yamaha'en til baghøjtalere, men det kræver jo, at signalet fra CD/DVD/Blue-ray/tv kan deles, så du kan smide frontsignalet ind i akai'en og resten i din Yamaha. (dvs. ingen HDMI)
Jeg ville dog holde de to setups adskilt:
Akai'en er designet til at spille på ældre udstyr og den har (nok) en noget anderledes lyd end yamaha'en, du vil miste fælles volumen kontrol og derved surroundeffekten hvis du bruger den til frontsystemet, da de ikke kan følges ad.
Jeg ville bruge den sammen med vintage højtalere, pladespiller o. lign. og holde mit moderne setup for sig selv.

og hvis du ikke gider det, kan du evt. sælge den til en herfra der vil sætte pris på den.

jeg håber du finder ud af det.

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Akai AM 2800

Indlægaf Elway » tirs 17. maj 2011 08:51

Hej Daniel,

velkommen til.

Jeg er enig med Søren - det bliver lidt "kunstigt" at få AKAI'en sneget ind i et surround setup.

Men bortset fra det, så er det en helt OK forstærker du har fået fat i.

Den giver 80watt i 8ohm (nogle steder står den dog angivet som enten 90watt eller 100watt - der er lidt uenighed, men service manualen siger 80watt) - 80watt hæderligt til at drive de fleste højttalere. På nettet nævnes der flere steder at den har en god RIAA-del (til pladespillertilslutning).

Der ligger en service (værksteds) manual på hifiengine.com.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 41 gæster