Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Rosinen i pølseenden

Re: Beovox 1600 type 6228 delefilter

Indlægaf kj2005 » man 13. aug 2018 00:26

Beovox 1600 er samlede igen. De interne kabler ligesom de originale ledninger til forstærker og DIN stik er bevaret. Nye DIN stik monteret.

Den manglende kantliste er tilpasset og limet på....jeg bilder mig ind, at der skal en gammel snedker til at se forskellen :p . Begge højttalere er slebet med korn 360, og har fået palisander olie. Efter at olien er tørret, har træfladerne fået antik-voks. Palisander strukturen og overfladen ser pæn ud :p

Beomaster 4000 gør det rigtigt godt. Med loudness knappen nedtrykket lyder anlægget godt i bedste B&O stil, og det er velment.
Når man genkender et lydbillede fra et gammelt stilikon som Beomaster 4000, og lader radioen stå tændt blot for at høre hvordan stemmer gengives, så må de have gjort et eller andet rigtigt i Struer.

Celestion basserne's gummikanter har fået behandling med et tyndt lag silicone via en pensel og uden at ramme membranen....og det fungerer med silicone. Der er skiftet skruer.... nye 2mm tætningslister om diskanterne (Celestion basserne har premonterede gummipakninger) og hullet til højttalerledningen er tætnet. Vi har nu igen at gøre med acoustic suspension :p

Beovox 1600 lyder godt... bedre end jeg huskede dem. Nu må vi se om lyden ændres, i takt med at højttalerne bliver brugt.

Jeg har fået tag i et par Beovox 2200 til forsøg....med alle de forskellige diskanter som ligger og venter??...et par Foster 016n17 diskanthorn gør en forskel .....når ørerne kan opfange frekvenserne ... :lol: .......
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Beovox 2200 type 6213

Indlægaf kj2005 » tors 16. aug 2018 11:19

kj2005 skrev:Jeg har fået tag i et par Beovox 2200 til forsøg....med alle de forskellige diskanter som ligger og venter??.......


Til alle os der bliver "bløde" overfor vintage produkter fra Bang & Olufsen..... ;)

Desværre viste det sig, at svingspolen på den ene Celestion bas skrabede på polstykket og målte lidt over 4 Ohm. Spolen er ikke brændt over, men sikkert godt "kogt" op efter for høj varme.

Jeg var ærgerlig over, at den ene bas i de ellers pæne teak Beovox 2200 ikke fungerede. Jeg satte et par annoncer på Vintagehifi, og til mit held kontaktede en meget venlig Vintagehifi-mand mig og fortalte, at han havde en bas på lager, som jeg kunne overtage :p

Pæne Celestion basser efter 48år.....og Peerless 2" pap-membran diskanter .... Philips domen ( AD 0160 T8 8 Ohm var vist navnet) blev efterfølgeren for Peerless 2" diskanten, og når man direkte kan sammenligne de to højttalere Beovox 2200 og Beovox 1600 , er dome-diskanten i Beovox 1600 bedre til at sprede højere frekvenser , og domen har samtidig lidt større output...sådan lyder det i hvert fald.
Umiddelbart lyder det til, at Philips domen i Beovox 1600 har nydt godt af en bedre kondensator i signalvejen? Ved beherskede lydniveauer lyder den helt pænt ,og kan ved gode indspilninger godt sammenlignes med nyere dome typer....

..... lige et par billeder af Beovox 2200.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Defekt Celestion bas

Indlægaf kj2005 » fre 17. aug 2018 12:59

Den defekte Celestion bas målte 4,3 Ohm i forhold til normalt ca. 4 Ohm.....Jeg måtte se hvorfor svingspolen skrabede på polstykket :(

jeg fandt en overskydende klump lak eller harpikslim på kobberet, som skubbede svingspolen skævt i magnetgabet :'( ....efter at have undersøgt magnetgabet nærmere, ser det ud til at opvarmning af spolen har smeltet limen fast.

Det kunne godt se ud til, at limen er tabt i magnetgabet ved samling af bassen i 1970...resultatet blev, at svingspolen har mistet noget af isolerings lakken ved at skrabe på i magnetgabet.

.... svingspolen får lidt zaponlak og jeg vil samle bassen igen ....måske kan bassen reddes?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Beomaster 4000 & Beovox 1600

Indlægaf kj2005 » søn 19. aug 2018 12:52

Et af de bedre ungdoms anlæg med Beomaster 4000 og Beovox 1600.....Marantz CD 52 mkII stemmer ikke tidsmæssigt med anlægget fra Bang og Olufsen , men CD maskinen passer godt til Beomaster 4000 og leverer en meget analog lydgengivelse.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] og 44 gæster