Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Rosinen i pølseenden

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf his067 » tirs 25. apr 2017 00:02

Nu har jeg så også nogle originale DR kabinetter, så en af dagene må jeg da få tid til at bygge dem!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf aj84 » tirs 25. apr 2017 21:43

his067 skrev:Nu har jeg så også nogle originale DR kabinetter, så en af dagene må jeg da få tid til at bygge dem!


Kan du lage prosjekt tråd av dette? Spennende å følge med på!
aj84
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 09 nov 2014
Lokalitet: Norge

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf his067 » tirs 25. apr 2017 22:32

Det skal jeg nok gøre, når jeg en gang kommer igang med projektet: Men inden da skal Eksaminer rettes, artikler skal skrives, møder skal holdes, en bog skal redigeres og tre konferencer skal besøges....Det er ikke at jeg klager, men alligevel!


Michael, kan jeg få dig til at gøre endnu en tjeneste? Hvad er modstandsværdierne i 6257 delefiltret?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf HrAndersen » ons 26. apr 2017 10:00

Det blev lidt af en opgave du satte mig på der. Jeg tænkte jeg bare lige skulle se på mit håndtegnede diagram, det viser en 8,2 Ohm og tre 2,2 Ohm pr filter.

Jeg var dog lidt i tvivl om et komma så jeg tjekkede lige indkøbslisten fra audio.nl. Den viste en 8,2 Ohm, en 2,2 Ohm og to 22 Ohm . . . . Arghhhh . . . frem med højtalerne, ud med bassen, ned med lommelygte, forstørrelsesglas og briller. Data er som ordren viste.

Her er et rettet ”diagram"
Altså fra venstre; 8,2 Ohm - 2,2 Ohm - 2 x 22 Ohm.

5700.jpg



Mens jeg ledte blandt billederne, faldt jeg over dette sakset fra nettet. Det viser spolernes data. Måske du kan bruge det til noget.


5700,2.JPG



Held og lykke med projektet når du når så langt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf his067 » ons 26. apr 2017 13:21

:thumbsup: :OLO:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf his067 » ons 26. apr 2017 14:48

Jeg har fundet et diagram for mange år siden til 5700

Det ser sådan ud:

5700 crossover.jpg


Hvis jeg forstår din tegning korrekt er diskanten vendt 180° i forhold til hvad jeg har her. :QQS:

Yderligere er de,r såvidt jeg kan se, følgende ændringer:
Bas-sektionen:
47Ω ->22Ω (i B&Os udlæg ser det ud som om denne modstand er parallel-koblet med endnu en 22 Ω modstand = 11 Ω: Dit diagram indikerer at de sidder i serie)
100µF->80 µF
Der ligger en underlig 2.2Ω modstand der: den ser ud til ar sidde i serie med kondensatoren.

Mellemtone-sektionen og diskant sektionen har en seriemodstand på 2.2Ω):
1mH -> 1,7mH

Diskant-sektionen:

2µF -> 3.3µF
5µF -> 8µF
(Tilføjet en ekstra 8,2 Ω modstand i parallel over 8µF kondensatoren----eller er den serieforbundet )



Nå, men udover det: hvad har du gjort ved ankrene i siden? Jeg vil fjerne mine, men det efterlader jo en stor forsænkning.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf HrAndersen » tors 27. apr 2017 13:11

Hej Frederik

Det med diskanten der er vendt, er vist helt okay. Jeg havde under min renovering spørgsmålet oppe og vende her i forum og svaret var at det gjorde man tit i opbygning af højttalere, emnet er desværre forsvundet, sikkert under det store "forum-data-nedbrud" for et par år siden.

Med hensyn til parallel og serie, har jeg lavet det nye filter fuldstændig efter det gamle

Hvis du kikker på dette billede vil du også se at de 22 Ohm er i serie på det gamle.

6257 cross 2 (2).JPG


Jeg skal på et tidspunkt have mine filtre op igen, da jeg kunne se de sad for løst fast. Her kunne jeg så tage nogle mere detaljerede billeder hvis der er tvivl om kontaktpunkterne.

Men skal vi ikke tage alle detaljerne over PB, ellers bliver det måske lidt for internt her i tråden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. apr 2017 13:44

ikke for vores skyld - jeg synes da, at alle info og overvejelser, som kunne belyse disse monitors, er gode at have adgang til for alle - også selvom det skulle blive meget nørdet og detaljeret - det her ER jo en "nørdeside" :lol: :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf HrAndersen » tors 27. apr 2017 13:55

Fredmarantz skrev:ikke for vores skyld - jeg synes da, at alle info og overvejelser, som kunne belyse disse monitors, er gode at have adgang til for alle - også selvom det skulle blive meget nørdet og detaljeret - det her ER jo en "nørdeside" :lol: :thumbsup:
Vh
Freddy


Okay :p . . Jamen så tager vi den bare videre her, jeg er personligt klart; pro-vidensdeling.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf his067 » tors 27. apr 2017 15:38

Jeg har da også tænkt at det ville være dejligt at dele viden: det er jo en forholdsvis sjælden højtaler, og, så vidt jeg ved, den eneste med de to Celestion enheder i et trykkammerkabinet.

Når jeg kommer igang med restaureringen, sætter jeg også billeder op her i tråden.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf Goetske » ons 15. nov 2017 10:38

hej -
nu har jeg gået rundt om mine 6257'ere i et stykke tid og har nu fået mod til at påbegynde en lettere restaurering.
Jeg har derfor et par spørgsmål til panelet...

1: Jeg vil gerne optimere dæmpningen - og var det ikke HrAndersen der skiftede til skum - og har erfaring med dette?

2: Mellemtone domerne spiller, men har set bedre dage. Coatningen er stort set væk nogle steder ved gummiophængene. Er det så nye via Ebay og ærmerne smøget op, eller har nogen prøvet andet?

3: Delefilter: De filtre der har været afbilledet her i denne tråd - er det fra B&O 5700 eller fra 6257? Det filter der sidder i mine, er noget anderledes.
Og mht. til dette - så ligner det film-kondensatorer der sidder i. Hvad synes i - blir' det bedre - eller bare dyrere at skifte dem?

vh Steffen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Goetske
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 feb 2017
Lokalitet: Vejle

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf mcs_5 » ons 15. nov 2017 10:49

Goetske skrev:Og mht. til dette - så ligner det film-kondensatorer der sidder i. Hvad synes i - blir' det bedre - eller bare dyrere at skifte dem?

Det er filmkondensatorer, der 99% sikkert intet fejler. Det bliver måske en smule bedre, hvis du skifter til nogle med guldskrift - men jeg ville lade dem sidde.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf HrAndersen » ons 15. nov 2017 13:23

Goetske skrev:
1: Jeg vil gerne optimere dæmpningen - og var det ikke HrAndersen der skiftede til skum - og har erfaring med dette?

2: Mellemtone domerne spiller, men har set bedre dage. Coatningen er stort set væk nogle steder ved gummiophængene. Er det så nye via Ebay og ærmerne smøget op, eller har nogen prøvet andet?



1. Jeg har ikke skiftet dæmpning men beholdt den originale.

2. Kan du ikke tage et par nærbilleder af mellemtonen. Hvis det ikke betyder noget lydmæssigt så behold dem, Celestion MF 500 hænger ikke på træerne.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf his067 » lør 27. jan 2018 18:10

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beovox type 6257 DR Studiemonitors

Indlægaf Castor73 » ons 17. okt 2018 10:40

Nu ved jeg ikke om der overhovedet er nogen, der interesserer sig for emnet og læser mere - men:

Jeg har både 5700 og 6257 samt løse enheder.
Mine 5700 er af den seneste type 6253 og filtret afviger fra den oprindelige 6229. Jeg har skiftet kondensatorerne til nye med identiske værdier og samme opbygning som "Wicon". De måler eksemplarisk +- 3 dB igennem hele toneområdet og de spiller rigtigt rigtigt fint. Jeg har erstattet det oprindelige "kapok" med skumgummi på de hosliggende sider.
6257 afviger på en del punkter i filtret fra 5700, og der finde i alt fald tre forskellige versioner. De måler altså ikke helt så godt som mine 5700, men rigtigt opstiller er der en meget flot punkformighed, som der også skal være på en monitor. 6257 spiller ikke så dybt i bassen som 5700, og indtuningen er ca. med et Q på 1. Det brugte man dengang. Idag hælder man mere til kritisk dæmpning = 0,7. Med SEAS 13F WB skal man på et 100 liters kabinet for at nå den værdi. Jeg vil advare imod at skifte den store spole til en med en anden DC-modstand, da dette vil ændre højttalerens karakter berydeligt. Det gælder også 5700, som faktisk er et mønstereksempel på et velafstemt ABR-system.
Perlen i begge systemer er CELESTION MF 500. Selv idag er det vanskeligt at finde en bedre mellemtonedome.
Castor73
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 jun 2018
Lokalitet: Slangerup

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster