Cerwin Vega HED U-123

Rosinen i pølseenden

Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf dhad » ons 8. jul 2020 19:03

Hej

Jeg har købt et sæt af ovenstående i en genbruger idag. Desværre spiller den ene ikke i basenheden.

Jeg har haft enheden ude og tjekket den visuelt. Ledningerne og lodninger ser ok ude, men rundt i kanten af enheden er der er en fin krakellering/revne. Det kan vel ikke hindre enheden i at virke?

Bagpå er en af justeringsknapperne knækket af/blevet opløst.

IMG_5116.JPG

Kan det være årsagen? Kan noget være løbet ud af lyt i delefliteret og ætset knappen væk?

Standen er i øvrigt ikke superpæn, Frontstoffet er lidt slidt, et par malepletter, nogle af hjørnerne på kabinetterne er rundede, og der er afskallinger i plastic-fineren her og der.

Kan det betale sig at gøre noget ved det? Eller skal de bare videre?

Mvh Peter
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
dhad
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26 maj 2012
Lokalitet: Bjerringbro

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf larsne » ons 8. jul 2020 20:19

Prøv at sætte enheden direkte til højttalerkablet, hvis ikke den spiller er den nok futtet af.
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf Helikon » ons 8. jul 2020 20:33

Det kan gøres med et 1,5 volt batteri - det er bedre for forstærkeren hvis der er noget kortsluttet. Membranen skal bevæge sig ud eller ind afhængigt af polariseringen.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf Hackenberg » tors 9. jul 2020 08:46

Ellers en helt ok CV-højttaler. Fra en af Gene Czerwinski's gode perioder.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf dhad » tors 9. jul 2020 18:26

Tak for forslagene, tænker jeg vil forsøge det hen over sommerferien. Mvh Peter
dhad
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26 maj 2012
Lokalitet: Bjerringbro

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf Hackenberg » fre 10. jul 2020 08:14

Husk at skifte ALLE kondensatorer i filteret. Det er nemt nok.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf cdp » fre 10. jul 2020 08:15

....Kan det være årsagen? Kan noget være løbet ud af lyt i delefliteret og ætset knappen væk?
.....Kan det betale sig at gøre noget ved det? Eller skal de bare videre?

Mvh Peter
dhad

Jeg tror ikke det er syre angreb, men snarere varme - det vil du kunne se ved at kigge på bagsiden. Om det kan betale sig afhænger om du beholder dem eller sælger senere - rep. udgifter skal være begrænset, hvis du påtænker salg. Når det er sagt er det en fin hjt. , der kan spille højt også. Personligt er jeg mest til A modeller, med bedre kabinetter. ( lavet i DK )
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf dhad » lør 25. jul 2020 13:48

Hej igen

Jeg har nu fået testet basenheden. Som I mistænkte, kan jeg ikke måle modstand igennem enheden, og membranen bevæger sig ikke, når jeg sætter et 1,5 volts batteri til.

Bagpå membranen står der XK2010 233 03, og på metallet står der vist nok l-121-4. Jeg vedlægger billeder heraf.

Skal sådan en basenhed skiftes? Skal de skiftes i begge højttalere, for at have enslydende højttalere? Og kan de overhovedet købes nogle steder?

Mvh Peter
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
dhad
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26 maj 2012
Lokalitet: Bjerringbro

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf larsne » lør 25. jul 2020 16:02

De kan ikke købes mere, men hold øje med brugtmarkederne, før eller siden dukker der et billigt sæt op. Strengt taget behøver du kun ën for den du køber er jo nogenlunde lige så gammel som den du har - ingen grund til at skifte begge.
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf Dan63 » lør 25. jul 2020 22:13

Hej.

Jeg tænkte på om ikke den lidt mindre 2 vejs model benytter samme basenhed, så ville der jo være lidt større mulighed for at få fat i en erstatningsenhed.

Held og lykke med med at finde en "ny"

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf cdp » søn 26. jul 2020 07:01

..Jeg tænkte på om ikke den lidt mindre 2 vejs model benytter samme basenhed, så ville der jo være lidt større mulighed for at få fat i en erstatningsenhed...

Det har du ret i Dan - der findes jo rep. sæt med spole, membran osv. , men det er ikke helt billigt.
https://www.amazon.com/SS-Audio-Recone- ... B00RH6SHA0
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf dhad » tors 3. sep 2020 20:17

Hej
Så vender vi tilbage til CV'erne! :-D

Vil I vurdere, at det her er billigt?

https://www.dba.dk/hoejttaler-cerwin-vega/id-1070428611/

Og tør man sætte sådan en i og teste uden nyt delefliter?

Mvh Peter
dhad
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26 maj 2012
Lokalitet: Bjerringbro

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf cdp » fre 4. sep 2020 14:58

Hej
Selvom ting er vintage kan prisen blive for høj - men udbuddet afspejler jo gerne en pris sætning..
https://www.ebay.com/itm/UNTESTED-Pair- ... Sw~ANfSw9d - her får du 2 til lavere pris. ( sender dog ikke til DK ). Hvis det er enheden fra DBA du mangler, for at have et sæt ok u-123, og det samlede budget ser for fornuftigt ud, er det sikkert løsningen. Mht.til dit filter - hvis evt. spoler ikke ligefrem har smeltet lakken og andre komponenter ikke er kortsluttet, så prøv bare. Som Claus nævner, kondensatorer tørrer ud og/eller ændre værdi.
Ps: har du prøvet en søge annonce på DBA ??
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf dhad » fre 4. sep 2020 15:28

Delefilteret ser lidt skidt ud...
IMG_5165.JPG


Jeg kan finde delefilter i USA, en der sælger et til 40 dollar. Han sender dog ikke til Danmark, men man kan jo prøve at købe begge og høre, om han så ikke vil. Med porto, moms osv. ender det nok også oppe omkring basenheden.

1500+ kr. føles som lidt mange for sådan et sæt, så jeg er lidt i tvivl??! :shock:

Og ja, jeg har en søgeannonce til at at køre på DBA.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
dhad
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26 maj 2012
Lokalitet: Bjerringbro

Re: Cerwin Vega HED U-123

Indlægaf ferr31 » fre 4. sep 2020 19:27

Jeg har en bekendt der gør sig rigtigt meget i Cerwin Vega, jeg kan prøve at høre ham om der er noget at gøre
ved den gamle enhed, jeg vender tilbage i næste uge når jeg har snakket med ham
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster