Elektrostater som open baffle?

Rosinen i pølseenden

Elektrostater som open baffle?

Indlægaf his067 » ons 5. aug 2020 18:19

Jeg købte for nogen dage siden et sæt Audiostatic ES200 elektrostater til vores sommerhus. De var fristende billige (1000kr!) men det viste sig selvfølgelig at der er nogle udfordringer: da de var hængt op på en væg i en ikke særligt køn træramme mangler de oprindelige fødder. Til gengæld var selve højttaleren sat i en solid smedejernsramme som jeg synes jeg vil bevare.

Jeg tænker nu at jeg vil lave et stativ til dem, sådan cirka som et maler-staffeli eller bare to "vinger". Og så er det det slår mig: det er jo egentlig en "Open Baffle" højttaler. Så bliver næste spørgsmål: er der nogen beregninger der skal laves i den forbindelse?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Elektrostater som open baffle?

Indlægaf Elektronik » tors 6. aug 2020 11:35

Det virker som om det skal bare være rammen og placeres et godt stykke fra væggen.
som vist på billedet. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: Elektrostater som open baffle?

Indlægaf his067 » tors 6. aug 2020 12:18

Heldigvis er de en smule mindre end dem der vises på billedet! 8)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Elektrostater som open baffle?

Indlægaf Hackenberg » fre 7. aug 2020 10:38

Hvis du laver et par "vinger" som kan støtte højttaleren bagud vil du gøre bafflen større og få lidt mere dyb bas. Ikke noget som over skrider det linære. du behøver ikke regne på det.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Elektrostater som open baffle?

Indlægaf his067 » fre 7. aug 2020 11:37

Perfekt. Det må jeg så prøve.

Jeg ville egentlig have sat nogle billeder op af højttalerne som de var monteret der hvor jeg hentede dem. Men DBA tillod det ikke, eller rettere sagt: det var ikke muligt at downloade. Jeg opdagede for en times tid at jeg kunne downloade dem ved hjælp af Google Images, så her er de:

s-l960.jpg


s-l1600 (1).jpg


s-l1600.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Elektrostater som open baffle?

Indlægaf Hackenberg » fre 7. aug 2020 22:58

Det har været noget nær uendelig baffel.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster